
Luty 2013
Na łamach lutowego wydania „Monitora Zamówień Publicznych” przypominamy o obowiązku przekazania Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach w roku 2012. W dziale „Kontrola zamówień publicznych” przedstawiamy podstawowe zasady kontroli związanych z funduszami unijnymi, a w rubryce „Informatyzacja zamówień publicznych” informujemy, że ruszyły prace nad stworzeniem podstaw organizacyjnych i prawnych pozwalających na przeprowadzenie w pełni elektronicznego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
Lutowy numer czasopisma otwiera druga część artykułu Arkadiusza Szyszkowskiego pt. „Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Komentarz do znowelizowanych przepisów Pzp”. Autor przypomina w nim, że „system zamówień publicznych od 20 lutego 2013 roku wzbogaci się o nowe przepisy dotyczące zamówień w zakresie obronności i bezpieczeństwa, które zostały zawarte w ustawie z dnia 12 października 2012 roku o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 19 listopada 2012 r., poz. 1271). Regulacjom tym poświęcono nowy rozdział 4a w dziale III Pzp”. W niniejszym tekście Arkadiusz Szyszkowski wyjaśnia, jakie są kryteria oceny ofert w przypadku zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa oraz informuje, co może zrobić zamawiający, gdy liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest zbyt niska.
Kontrola zamówień publicznych związana z funduszami unijnymi
„Przestrzeganie podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych wynikających z obowiązujących dyrektyw unijnych jest jednym z podstawowych warunków udzielenia wsparcia finansowego dla projektu, którego beneficjent jest ustawowo zobowiązany do stosowania ustawy Pzp. Należy zauważyć, że takimi beneficjentami są nie tylko zamawiający wymienieni w art. 3 ust. 1 pkt 1-4 (zamawiający tzw. klasyczni i sektorowi), lecz także inni zamawiający, dla których w przypadku niektórych zamówień na roboty budowlane lub usługi związane z takimi robotami, o wartości przekraczającej tzw. progi unijne (wskazane w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp), fakt dofinansowania danego zamówienia z funduszy UE w wysokości przekraczającej 50% jego wartości może zrodzić obowiązek stosowania ustawy Pzp do udzielenia takiego zamówienia na podstawie art. 3 ust. 1 pkt. 5 ustawy Pzp” – pisze Piotr Krynicki w artykule zatytułowanym „Kontrole związane z funduszami unijnymi”, który publikujemy w dziale „Kontrola zamówień publicznych”. Główny specjalista w Wydziale Kontroli Zamówień Publicznych w Centrum Unijnych Projektów Transportowych wyjaśnia w nim podstawowe zasady kontroli dotyczących udzielania zamówień publicznych przez beneficjentów projektów unijnych.
Informatyzacja zamówień publicznych w Polsce
W grudniu 2012 roku Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji przyjął plan informatyzacji zamówień publicznych. Rozpoczęły się prace nad stworzeniem podstaw organizacyjnych i prawnych pozwalających na przeprowadzenie w pełni elektronicznego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Informatyzacja zamówień publicznych oznacza w praktyce, iż publikacja ogłoszeń, dokumentacji przetargowej, komunikacja pomiędzy zamawiającymi i wykonawcami, a także składanie ofert, wniosków oraz oświadczeń, w tym również wybór oferty najkorzystniejszej i dokumentowanie postępowań, odbywać się będzie przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego, odpowiedniego oprogramowania i sieci internetowej. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo w artykule pt. „System eZamówień“, który zamieszczamy w dziale „Informatyzacja zamówień publicznych”.
Zamówienia na roboty budowlane
Państwa uwadze polecamy artykuł zatytułowany „Przedmiar w postępowaniu o zamówienie publiczne”, który publikujemy w rubryce „Zamówienia na roboty budowlane”. Poruszamy w nim m.in. problematykę wyceny robót na podstawie przedmiaru opracowanego dla wysokiej agregacji robót. Czy przedmiar robót załączony do SIWZ należy traktować jako opis przedmiotu zamówienia? Czy w przypadku gdy przedmiar robót pełni tylko rolę pomocniczą dla wykonawcy, słuszne jest eliminowanie z opisu pozycji katalogowej nazw technologii, materiałów itp., które wynikają z projektu technicznego, w którym projektant w celu osiągnięcia założonego przez siebie efektu wskazuje na takie, a nie inne rozwiązanie? Czy ma sens ingerowanie w opis pozycji, jeżeli po uaktywnieniu przedmiaru w dowolnym programie kosztorysowym program po kodzie pozycji przywoła pozycję z opisem źródłowym przed zmianą nazwy technologii bądź materiału? Dowiedzą się tego Państwo czytając opracowanie ORGBUD znajdujące się w dziale „Zamówienia na roboty budowlane”.
Roczne sprawozdania o udzielonych zamówieniach
W rubryce „Aktualności” przypominamy, że w myśl art. 98 ustawy Pzp, w dniu 1 marca 2013 roku upływa termin przekazania Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach w roku 2012. Zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 września 2007 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie zakresu informacji zawartych w rocznych sprawozdaniach o udzielonych zamówieniach, jego wzoru oraz sposobu przekazywania (Dz. U. Nr 175, poz. 1226) sprawozdanie przekazuje się drogą elektroniczną za pomocą formularza umieszczonego na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych.