
Październik 2013
Na łamach październikowego wydania „Monitora Zamówień Publicznych” poruszamy problematykę wyjaśniania i zmiany treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, uregulowaną w art. 38 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.). Ponadto, w dziale „Jak wygrać przetarg” zastanawiamy się, czy ustna umowa konsorcjum jest nieważna, a w rubryce „Kontrola zamówień publicznych” przedstawiamy wyniki kontroli dokonanych przez Prezesa UZP w zamówieniach współfinansowanych ze środków UE, zakończonych w latach 2011-2013.
Kiedy może nastąpić zmiana treści SIWZ?
„Problematyka zmiany treści SIWZ została uregulowana w art. 38 ust. 4-4b oraz ust. 6 ustawy Pzp. W uzasadnionych przypadkach zamawiający może przed upływem terminu składania ofert zmienić treść SIWZ. Zmiana treści SIWZ może nastąpić z własnej inicjatywy zamawiającego lub na wniosek wykonawcy. Za nieznajdujące podstaw prawnych uznać należy zatem stanowisko, iż wykonawca nie może żądać zmiany treści SIWZ. Przepisy Pzp nie pozbawiają bowiem wykonawcy uprawnienia do żądania zmiany treści SIWZ” – podkreśla Józef Edmund Nowicki w artykule zatytułowanym „Wyjaśnianie i zmiana treści SIWZ”. W niniejszym tekście autor porusza problematykę wyjaśniania i zmiany treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, która została uregulowana w art. 38 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.).
Kontrola zamówień publicznych związana z zamówieniami współfinansowanymi ze środków unijnych
W toku kontroli zamówień publicznych dokonywanych przez Prezesa UZP w zamówieniach współfinansowanych ze środków UE, zakończonych w latach 2011-2013, stwierdzono szereg naruszeń dyspozycji art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Czytając tekst zatytułowany „«Inne omyłki» w zamówieniach ze środków unijnych“, który publikujemy w rubryce „Kontrola zamówień publicznych”, poznają Państwo przykłady naruszeń dyspozycji rzeczonego przepisu.
Nowelizacja Pzp w Sejmie
W październikowym numerze „Monitora Zamówień Publicznych” informujemy, że Sejmowa Komisja Gospodarki przeprowadziła pierwsze czytanie dwóch poselskich projektów nowelizacji Pzp (druk nr 1335 i 1653) oraz rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1638). Po zakończeniu pierwszego czytania rzeczonych projektów Komisja skierowała je do istniejącej podkomisji nadzwyczajnej zajmującej się projektami z zakresu prawa zamówień publicznych, której przewodniczy poseł Adam Szejnfeld. Komisja w trybie art. 40 ust. 4 regulaminu Sejmu podjęła uchwałę o wspólnym rozpatrzeniu wszystkich trzech projektów nowelizacji Pzp.
System zamówień publicznych – jak go usprawnić?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił przyjrzeć się systemowi zamówień publicznych i przedstawić propozycje zmian, które mogą przyczynić się do efektywniejszego wydawania pieniędzy podatników. Zachęcamy Państwa do lektury raportu UOKiK pt. „Jak usprawnić system zamówień publicznych“. Publikując niniejszy raport, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pragnie włączyć się w prace nad optymalizacją systemu zamówień publicznych oraz wskazać, jakie są najistotniejsze, dostrzegane przez organ antymonopolowy, trudności w obszarze regulacji i funkcjonowania systemu zamówień publicznych.
Jak wygrać przetarg?
W dziale „Jak wygrać przetarg” zamieszczamy artykuł Anety Mościckiej zatytułowany „Czy ustna umowa konsorcjum jest nieważna”. Autorka przytacza w nim fragment orzeczenia Sądu Okręgowego w Szczecinie, który stwierdził, że „umowa konsorcjum dla swej ważności nie wymaga zachowania szczególnej formy, a więc może być skutecznie zawarta również w formie ustnej. W konsekwencji członkowie konsorcjum mają prawo do samodzielnego i dowolnego kształtowania stosunków obowiązujących wewnątrz konsorcjum – oznaczenia celu gospodarczego, wskazania działań, którymi konsorcjanci chcą ten cel osiągnąć, oraz określenia sposobu reprezentacji konsorcjum (ustalenie lidera konsorcjum)”. Pełne uzasadnienie wyroku z 16 kwietnia 2013 roku, sygnatura akt VIII Ga 78/13, znajdą Państwo w rubryce „Jak wygrać przetarg”.