
Czerwiec 2014
Na łamach czerwcowego wydania „Monitora Zamówień Publicznych” analizujemy komentarz do ustawy – Prawo zamówień publicznych, którego autorami są Józef Edmund Nowicki i Aneta Bazan. Książkowa publikacja obejmuje stan prawny na dzień 1 stycznia 2014 roku. Późniejsze nowelizacje ustawy – Prawo zamówień publicznych dostępne są w formie elektronicznej.
W dziale „Jak wygrać przetarg” podejmujemy temat wpływu wykonawcy na treść umowy, zaś w rubryce „Kontrola zamówień publicznych” analizujemy m.in. procedurę dowodzenia prawidłowości ceny przez wykonawcę.
Czytając bieżący numer czasopisma dowiedzą się Państwo, jakie są konsekwencje niezłożenia przez wykonawcę harmonogramu rzeczowo-finansowego, wymaganego przez zamawiającego w rozdziale X specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Prawo zamówień publicznych – komentarz do ustawy
Zachęcamy Państwa do lektury artykułu Elżbiety Cierlicy pt. „Komentarz do ustawy – Prawo zamówień publicznych”. Autorka informuje w nim, że w księgarniach ukazał się komentarz do ustawy Pzp, którego autorami są – znani czytelnikom z łamów „Monitora Zamówień Publicznych” – Józef Edmund Nowicki i Aneta Bazan. Czytając niniejszy tekst dowiedzą się Państwo, dlaczego warto zapoznać się z rzeczoną publikacją.
Harmonogram rzeczowo-finansowy w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej
Okazuje się, że żądanie zamawiającego, by wykonawca złożył wraz z ofertą harmonogram rzeczowo- -finansowy oferowanych robót, w dodatku według załączonego wzoru, może budzić wątpliwości interpretacyjne. Ponadto, w toku rozpatrywanej przez Krajową Izbę Odwoławczą sprawie (sygn. akt: KIO 188/14) sporna okazała się kwestia oceny skutków prawnych niewypełnienia tego żądania. Fragmenty orzeczenia KIO przedstawiamy w artykule zatytułowanym „Harmonogram rzeczowo-finansowy”.
Kontrola zamówień publicznych przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
Postępując zgodnie z treścią art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp zamawiający powinien odrzucić ofertę, jeżeli zawiera ona rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Ustawa Pzp nie definiuje jednak pojęcia rażąco niskiej ceny, co oznacza, że ocena oferty i występujących w niej okoliczności z uwzględnieniem rodzaju udzielanego zamówienia publicznego, należy do zamawiającego. Ocena powinna uwzględniać całokształt danego stanu faktycznego. W toku kontroli zamówień publicznych prowadzonych przez Prezesa UZP stwierdzono liczne naruszenia stosownych regulacji, które omówiono w Informatorze UZP o numerze 2-3 z 2014 roku. Przykłady tych naruszeń analizujemy w rubryce „Kontrola zamówień publicznych”.
Jak wygrać przetarg?
W dziale „Jak wygrać przetarg” publikujemy artykuł Moniki Kucharczyk zatytułowany „Wpływ wykonawcy na treść umowy”. Autorka podkreśla w nim, że zarówno zamawiający, jak i wykonawcy mogą i powinni używać narzędzi, które pozwalają im modyfikować treść kontraktu. „Zamawiający z kolei muszą pogodzić się z tym, że umowy o zamówienie publiczne w coraz mniejszym stopniu są umowami adhezyjnymi. Obecnie umowa o zamówienie publiczne musi uwzględniać realia rynkowe. Zamawiającemu i wykonawcy przyświeca bowiem ten sam cel, jakim jest należyta realizacja zamówienia” – dodaje Monika Kucharczyk. Czytając tekst znajdujący się w rubryce „Jak wygrać przetarg” poznają Państwo przepisy prawne dotyczące dialogu technicznego.