
Wrzesień 2014
Na łamach wrześniowego wydania „Monitora Zamówień Publicznych” wyjaśniamy, kiedy niezgodność oferty z SIWZ stanowi przesłankę odrzucenia oferty. W rubryce „Kontrola zamówień publicznych” analizujemy przykład naruszenia art. 90 ust. 1 i art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, które odnosi się do ustaleń związanych z podejrzeniem o zaoferowanie rażąco niskiej ceny, a w dziale „Jak wygrać przetarg” przybliżamy, kiedy wykonane czynności są świadczeniem kompleksowym. Ponadto, w sekcji „Zamówienia na roboty budowlane” znajdą Państwo trzecią część opracowania pt. „Wzór umowy na roboty budowlane”.
Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych
W dniu 29 sierpnia 2014 roku Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych. Nowelizacja stanowi inicjatywę poselską, do której Rada Ministrów przedstawiała stanowisko 31 stycznia 2014 roku. Ustawę skierowano do Prezydenta RP, a po uzyskaniu podpisu Prezydenta zostanie wydrukowana w Dzienniku Ustaw RP. W artykule zatytułowanym „Prawo zamówień publicznych – po zmianach” Aneta Bazan i Józef Edmund Nowicki przedstawiają ogólne informacje dotyczące nowej podstawy prawnej, które są niezbędne w celu przygotowania się do stosowania wprowadzonych zmian. O interpretacji znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych będziemy Państwa informować w kolejnych numerach „Monitora Zamówień Publicznych”.
Wzór umowy na roboty budowlane
Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie internetowej umieścił wzorcową umowę w sprawie zamówienia na roboty budowlane dotyczącego obiektu liniowego w rozliczeniu kosztorysowym. Przedstawiony wzór umowy na roboty budowlane powstawał przy czynnym udziale zaproszonych instytucji publicznych działających jako zamawiający oraz organizacji zrzeszających wykonawców. W rubryce „Zamówienia na roboty budowlane” publikujemy trzecią część opracowania zawierającego wzór umowy na roboty budowlane.
Kontrola zamówień publicznych przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
„Cena przejawem nieuczciwej konkurencji” to artykuł znajdujący się w dziale „Kontrola zamówień publicznych”. Przedstawiamy w nim przykład naruszenia art. 90 ust. 1 i art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo zamówień publicznych, stwierdzonego podczas kontroli zamówień publicznych przeprowadzonej przez Prezesa UZP. Naruszenie to dotyczy ustaleń związanych z podejrzeniem o zaoferowanie rażąco niskiej ceny.
Czy w każdej sytuacji niezgodność oferty z SIWZ jest przesłanką do odrzucenia oferty?
W rubryce „Jak wygrać przetarg” publikujemy artykuł Anety Mościckiej zatytułowany „Niezgodność oferty z SIWZ”. Autorka analizuje w nim orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej, która stwierdziła, że nie ma znaczenia liczba omyłek, ale ich istotność w całej ofercie. Dlatego zamawiający, rozważając inną omyłkę polegającą na niezgodności oferty ze SIWZ, powinien skoncentrować się na niezgodności oferty ze specyfikacją, a nie na przyczynach wystąpienia tego odstępstwa. Czytając niniejszy tekst dowiedzą się Państwo, w jakiej sytuacji zamawiający może odrzucić ofertę wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Jak wygrać przetarg?
Czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako jedno świadczenie, czy też jako dwa lub więcej świadczeń wycenianych odrębnie? Kiedy mamy do czynienia z pojedynczym świadczeniem? Dowiedzą się tego Państwo czytając artykuł Anety Mościckiej pt. „Stawka VAT dla usług kompleksowych”, który publikujemy w dziale „Jak wygrać przetarg”.