
Styczeń 2015
Na łamach styczniowego wydania „Monitora Zamówień Publicznych” analizujemy proces udzielania zamówień publicznych na infrastrukturę wodno-ściekową i przybliżamy istotę zielonych zamówień publicznych propagowanych przez instytucje Unii Europejskiej. W rubryce „Jak wygrać przetarg” piszemy o obowiązku wezwania wykonawców w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do uzupełnienia dokumentów potwierdzających brak podstaw do wykluczenia z powodu niespełniania warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy Pzp. W dziale „Kontrola zamówień publicznych” przybliżamy konsekwencje braku jednoznacznego opisu przedmiotu zamówienia w zakresie rzeczowym.
Udzielanie zamówień publicznych na badania naukowe lub prace rozwojowe
W rubryce „Zdaniem ekspertów” znajdą Państwo artykuł Anety Bazan zatytułowany „Plusy i minusy zmian”. Radca prawny analizuje w nim zapis w ustawie Pzp, który ma istotne znaczenie dla zamówień publicznych udzielanych poniżej progu unijnego, dotyczących zakupu odczynników i podstawowego wyposażenia pracowni naukowo-badawczych. „Wprowadzenie do Pzp przepisu art. 4 pkt 8a umożliwia usunięcie bariery w rozwoju nauki, jaką niewątpliwie była konieczność udzielania zamówień publicznych na usługi i dostawy służące wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych. Artykuł 4 pkt 8a Pzp powinien sprzyjać przyspieszeniu procesu badawczego, lepszemu wykorzystaniu środków finansowych pochodzących z funduszy unijnych w projektach badawczych oraz stwarzać możliwości prowadzenia unikatowych badań naukowych z wykorzystaniem unikalnej w skali światowej aparatury badawczej” – przekonuje ekspertka. Wprowadzenie art. 4 pkt 8a Pzp pozwala na uchronienie się zamawiających od ryzyka wystąpienia korekt finansowych przy udzielaniu zamówień publicznych, których przedmiotem są dostawy lub usługi służące wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych współfinansowanych ze środków unijnych.
Kontrola zamówień publicznych przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
Państwa uwadze polecamy artykuł zatytułowany „Brak jednoznacznego opisu przedmiotu zamówienia”, który znajduje się w rubryce „Kontrola zamówień publicznych”. Informujemy w nim, że Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, działając na podstawie art. 161 ust. 1 w związku z art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.), przeprowadził doraźną kontrolę zamówień publicznych w związku z postępowaniem dotyczącym zamówienia na najem ośmiu sztuk fabrycznie nowych samochodów osobowych na potrzeby Ministerstwa Środowiska. Departament Kontroli Doraźnej Urzędu Zamówień Publicznych oznaczył tę sprawę symbolem UZP/DKD/KND/44/12. Czytając niniejszy tekst dowiedzą się Państwo, jakie skutki wywołuje niedookreślenie przez zamawiającego przedmiotu zamówienia w zakresie rzeczowym.
Zielone zamówienia publiczne
Zachęcamy Państwa do lektury artykułu Marii Olszewskiej pt. „Zielone zamówienia dla infrastruktury wodno-ściekowej”, który publikujemy w dziale „Jak udzielać zamówień”. Autorka przedstawia w nim narzędzia analityczne pozwalające oszacować przewidywany wpływ projektów infrastruktury wodno-ściekowej na środowisko i przybliża przydatne definicje związane z zielonymi zamówieniami publicznymi.
Jak wygrać przetarg?
W rubryce „Jak wygrać przetarg” publikujemy artykuł Anety Bazan i Józefa Edmunda Nowickiego zatytułowany „Uzupełnianie oświadczeń i dokumentów”. Autorzy przypominają w nim o obowiązku zamawiającego polegającym na wezwania wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli wymaganych przez zamawiającego oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, lub którzy nie złożyli pełnomocnictw, albo którzy złożyli wymagane przez zamawiającego oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, zawierające błędy, lub którzy złożyli wadliwe pełnomocnictwa – do ich złożenia w wyznaczonym terminie. W dziale „Jak wygrać przetarg” przedstawiamy stanowiska Krajowej Izby Odwoławczej w tej sprawie.