
Grudzień 2012
Na łamach grudniowego wydania „Monitora Zamówień Publicznych” wyjaśniamy, w jakich okolicznościach możliwa jest zmiana umowy o zamówienie publiczne, publikujemy notowanie dotyczące ruchu cen materiałów budowalnych. W dziale „Kontrola zamówień publicznych” przypominamy, że opis przedmiotu zamówienia jest jedną z najistotniejszych czynności dokonywanych w toku przygotowywania postępowania.
Ponadto, w rubryce „Jak wygrać przetarg” zamieszczamy artykuł Piotra Wiśniewskiego zatytułowany „Wybór oferty po upływie terminu związania”. Czy można wybrać jako najkorzystniejszą ofertę wykonawcy, który nie jest związany ofertą i nie ma ważnego wadium? Dowiedzą się tego Państwo czytając niniejszy tekst.
Zmiany w przepisach ustawy – Prawo zamówień publicznych
Uchwalona w dniu 12 października 2012 roku ustawa o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi, ogłoszona w Dzienniku Ustaw z dnia 19 listopada 2012 roku, poz. 1271, wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia – 20 lutego 2013 roku. Na łamach bieżącego numeru czasopisma przedstawiamy – w zestawieniu tabelarycznym – zmiany, które zostaną tą ustawą wprowadzone oraz nowe przepisy, których dotychczas w Prawie zamówień publicznych nie było. Opracowanie Elżbiety Cierlicy zatytułowane „Zmiany w ustawie – Prawo zamówień publicznych” znajdą Państwo w dziale „Prawo”. Zmiany w ustawie o koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz nowy rozdział ustawy pt. «Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa» opublikujemy wraz z komentarzem w styczniowym numerze „Monitora Zamówień Publicznych”.
Ceny materiałów budowlanych w IV kwartale 2012 roku
Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez ORGBUD, w IV kwartale 2012 roku nie zaobserwowano wyraźnej tendencji wzrostowej w notowaniach cen materiałów budowlanych. O kilka procent (5-8%) wzrosły ceny lakierów akrylowych, szpachlówek olejno-żywicznych, farb silikonowych, folii polietylenowych, rur i kształtek miedzianych, rur z PVC oraz rur elektroinstalacyjnych PVC. Niewiele więcej, od 6% do 9%, wzrosły ceny otulin poliuretanowych, kauczukowych, taśm Scotch, termokurczliwych przepustów kablowych TPM, wkładek bezpiecznikowych topikowych Bi-Wts, Bi-Wtz i przewodów wentylacyjnych kołowych typu S z taśm stalowych. Pełne opracowanie zatytułowane „Ceny materiałów budowlanych” publikujemy w dziale „Zamówienia na roboty budowlane”.
Kontrola zamówień publicznych
W rubryce „Kontrola zamówień publicznych” znajduje się opracowanie Urzędu Zamówień Publicznych zatytułowane „Nieprawidłowości w opisie przedmiotu zamówienia”. Publikując niniejszy materiał przypominamy, że „na zamawiającym ciąży ustawowy obowiązek opisu przedmiotu zamówienia za pomocą standardowych określeń technicznych, które zazwyczaj są używane w danej dziedzinie, zrozumiałych dla wszystkich osób trudniących się działalnością w danej branży. Należy wskazać, że choć ustawodawca pozostawił zamawiającemu możliwość precyzowania przedmiotu zamówienia w sposób chroniący jego zobiektywizowany charakter, to każdy z podmiotów dokonujących zakupów określonego rodzaju dostaw, usług lub robót budowlanych ma obowiązek przy dokonywaniu opisu przedmiotu zamówienia przestrzegać wymagań, jakie nakłada na niego ustawa Pzp”. Ponadto, w dziale „Kontrola zamówień publicznych” omawiamy przykładowe naruszenia przepisów ustawy Pzp regulujących opis przedmiotu zamówienia stwierdzone podczas przeprowadzonych przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych kontroli postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
Jak wygrać przetarg?
W dziale „Jak wygrać przetarg” publikujemy artykuł Piotra Wiśniewskiego zatytułowany „Wybór oferty po upływie terminu związania”. Ekspert porusza w nim interesujące zagadnienie, które jest jednym z tematów spornych między Krajową Izbą Odwoławczą a Prezesem Urzędu Zamówień Publicznych. „Czy można wybrać jako najkorzystniejszą ofertę wykonawcy, który nie jest związany ofertą i nie ma ważnego wadium? Odpowiedź wydaje się oczywista – nie można. Oczywistość ta jednak jest pozorna” – przekonuje autor tekstu. W rubryce „Jak wygrać przetarg” przeczytają Państwo również stanowisko Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych dotyczące zakazu wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia w sytuacji nieprzedłużenia terminu związania ofertą i ważności wadium.
Zmiana umowy o zamówienie publiczne – katalog przesłanek
„Po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego jej strony mają ograniczoną możliwość wprowadzania zmian. Konieczne jest dokonanie analizy «istotności» planowanej zmiany oraz wcześniejsze przewidzenie takiej możliwości w zapisach ogłoszenia o zamówieniu lub w SIWZ. Procedura zamówień publicznych ma na celu wyłonienie wykonawcy, który zaoferował najlepsze warunki wykonania przedmiotu zamówienia. Tym samym celem ustawy jest, aby wykonawca wykonywał zamówienie zgodnie z pierwotną ofertą, co ma na celu ochronę interesu publicznego i uczciwej konkurencji pomiędzy wykonawcami. Zmiana zakresu zobowiązania zawartego w umowie o zamówienie publiczne jest więc – co do zasady – niemożliwa, a przepisy prawa zawierają niewiele wyjątków od tej zasady” – pisze Witold Jarzyński w artykule zatytułowanym „Zmiana umowy o zamówienie publiczne”, który publikujemy w rubryce „Jak udzielać zamówień”. Czytając niniejszy tekst dowiedzą się Państwo, jakie są kryteria uznania zmiany umowy o zamówienie publiczne za istotną.