
Czerwiec 2013
Na łamach czerwcowego wydania „Monitora Zamówień Publicznych” publikujemy opinię Urzędu Zamówień Publicznych w sprawie reprezentacji spółki cywilnej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Ponadto, w dziale „Jak wygrać przetarg” informujemy, jakich oświadczeń i dokumentów może żądać zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówieni, a w rubryce „Kontrola zamówień publicznych” podejmujemy temat naprawiania błędów w przygotowaniu przetargu.
Reprezentacja spółki cywilnej w przepisach Kodeksu cywilnego
W Informatorze Urzędu Zamówień Publicznych o numerze 4/2013 opublikowana została opinia w sprawie reprezentacji spółki cywilnej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Treść opinii UZP postanowiliśmy opublikować w artykule zatytułowanym „Reprezentacja spółki cywilnej w postępowaniu o zamówienie”. Z opracowania UZP można dowiedzieć się m.in., że „wobec czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny, jeżeli przepisy ustawy Pzp nie stanowią inaczej. Ponadto w myśl postanowienia art. 139 ust. 1 ustawy Pzp przepisy Kodeksu cywilnego stosuje się do umów w sprawach zamówień publicznych, jeżeli przepisy ustawy Pzp nie stanowią inaczej. Wskazując na powyższe, należy stwierdzić, że do oceny zasad reprezentacji spółek cywilnych należy stosować przepisy Kodeksu cywilnego (art. 866 w zw. z art. 875). W tym zakresie należy wskazać, że brak jest dostatecznych podstaw jurydycznych do przyjęcia stanowiska, że zasady reprezentacji spółki cywilnej określone w przepisach Kodeksu cywilnego zostały wyłączone przez przepis art. 23 ust. 2 ustawy Pzp. Jakkolwiek w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej udział spółki cywilnej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego jest traktowany jako wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia publicznego, to jednak na gruncie ustawy Pzp nie istnieje potrzeba odrębnego uregulowania zasad reprezentacji spółki cywilnej, te bowiem wynikają już z przepisów Kodeksu cywilnego. Potrzeba taka dotyczy natomiast przypadków, w których o udzielenie zamówienia publicznego ubiegają się samodzielne podmioty działające łącznie, np. jako konsorcjum”.
Kontrola zamówień publicznych dokonywana przez instytucję wdrażającą fundusze Unii Europejskiej
„Naruszenia przepisów przy ocenie wniosków lub ofert” to artykuł Piotra Krynickiego, który publikujemy w rubryce „Kontrola zamówień publicznych”. Główny specjalista w Wydziale Kontroli Zamówień Publicznych Centrum Unijnych Projektów Transportowych przedstawia w nim najczęstsze naruszenia przepisów w zakresie oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert, a także przybliża konsekwencje finansowe dla zamawiających, u których takie nieprawidłowości zostaną stwierdzone podczas kontroli przez instytucję wdrażającą fundusze Unii Europejskiej.
Nowelizacja Pzp – stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych
Co kilka dni podawane są nowe informacje o poselskich inicjatywach w sprawie nowelizacji Pzp. Zmieniają się rządowe projekty w tej sprawie, a udzielający wywiadów posłowie potwierdzają konieczność przygotowania i uchwalenia całkiem nowego prawa zamówień publicznych lub kodeksu zamówień publicznych. Stanowisko w tej sprawie zajął także Urząd Zamówień Publicznych. Na łamach bieżącego numeru „Monitora Zamówień Publicznych” przedstawiamy komunikat opublikowany na stronie UZP, który dotyczy prac legislacyjnych nad nowelizacją Pzp.
Jak wygrać przetarg?
W rubryce „Jak wygrać przetarg” publikujemy drugą część artykułu Piotra Wiśniewskiego pt. „Oświadczenia i dokumenty, jakich może żądać zamawiający“. Autor przypomina w nim, że „ustawa z dnia 12 października 2012 roku o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2012 r., poz. 1271) spowodowały konieczność nowego uregulowania sprawy oświadczeń i dokumentów żądanych w postępowaniu o udzielenie zamówienia”. W niniejszym tekście Piotr Wiśniewski przybliża, czego może oczekiwać zamawiający zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 19 lutego 2013 roku w sprawie dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2013 r., poz. 231). Listę oświadczeń i dokumentów znajdą Państwo w dziale „Jak wygrać przetarg”.
Zamówienie na roboty budowlane w świetle nowych przepisów
„Wartość rynku zamówień publicznych w Polsce w 2012 roku została oszacowana na około 132,7 mld zł, z czego na roboty budowlane przypadało 45% tej kwoty. Podobnie jak w latach ubiegłych najczęściej udzielającym zamówień na roboty budowlane była administracja samorządowa, a jej udział w tych zamówieniach wyniósł 37%” – pisze dr Jarosław Balcewicz w artykule zatytułowanym „Zamówienia budowlane po zmianie regulacji”, który publikujemy w dziale „Zamówienia na roboty budowlane”. Czytając niniejszy tekst poznają Państwo nową definicję robót budowlanych i obiektu budowlanego, a także zasady ustalania wartości zamówienia na roboty budowlane w świetle znowelizowanych przepisów Pzp.