
Maj 2013
Na łamach majowego wydania „Monitora Zamówień Publicznych” podejmujemy temat systemu gospodarowania odpadami, zamieszczając informacje o organizacji przetargów na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ponadto, w bieżącym numerze publikujemy stanowisko Rządu wobec poselskiego projektu nowelizacji Pzp i zastanawiamy się, czy w Polsce może dojść do krachu na rynku zamówień publicznych.
W rubryce „Jak wygrać przetarg?” wyjaśniamy, jakich oświadczeń i dokumentów może żądać zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zaś w dziale „Kontrola zamówień publicznych” analizujemy najczęstsze błędy popełniane przez zamawiających podczas trwania postępowania.
Kontrola zamówień publicznych związana z funduszami unijnymi
W rubryce „Kontrola zamówień publicznych” publikujemy czwarty tekst z cyklu artykułów autorstwa Piotra Krynickiego, dotyczącą zamówień współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej, do których stosuje się przepisy ustawy z 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113 poz. 759 z późn. zm.). W tym miesiącu główny specjalista w Wydziale Kontroli Zamówień Publicznych Centrum Unijnych Projektów Transportowych przedstawia typowe błędy popełniane przez zamawiających w trakcie trwania postępowania, po jego wszczęciu.
System gospodarowania odpadami komunalnymi
W artykule zatytułowanym „Rusza system gospodarowania odpadami” przypominamy, że 1 stycznia 2012 roku weszła w życie ustawa z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391, z późn. zm.), która wzorując się na doświadczeniach innych krajów europejskich, zmienia dotychczasowy system gospodarowania odpadami komunalnymi. Aby ułatwić gminom realizację ustawowego obowiązku utrzymania czystości i porządku, Ministerstwo Środowiska zamieściło na swojej stronie internetowej informacje na temat przetargów na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych na podstawie przepisów rzeczonej ustawy.
Nowelizacja Pzp – analiza proponowanych zmian
Na łamach kwietniowego numeru „Monitora Zamówień Publicznych” omówiliśmy trzy projekty nowelizacji Pzp – poselski, senacki i rządowy, których pierwsze czytanie odbyło się 4 kwietnia 2013 roku na posiedzeniu Sejmowej Komisji Gospodarki. Ustawy skierowane zostały do podkomisji, a następnie rozpoczęto nad nimi prace. W bieżącym wydaniu czasopisma analizujemy stanowisko Rządu wobec poselskiego projektu nowelizacji Pzp.
Jak wygrać przetarg?
„Ustawa z dnia 12 października 2012 roku o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2012 r., poz. 1271) spowodowała konieczność nowego uregulowania sprawy oświadczeń i dokumentów żądanych w postępowaniu o udzielenie zamówienia” – pisze Piotr Wiśniewski w artykule zatytułowanym „Oświadczenia i dokumenty, jakich może żądać zamawiający”, który publikujemy w dziale „Jak wygrać przetarg”. Zachęcamy Państwa do lektury niniejszego tekstu i zapoznania się z listą oświadczeń i dokumentów, jakich może żądać zamawiający w toku postępowania o udzielenie zamówienia.
Ponadto, w rubryce „Jak wygrać przetarg” dr Jarosław Balcewicz przedstawia istotne zmiany obowiązujących przepisów w systemie zamówień publicznych i podkreśla, że po wdrożeniu nowelizacji Pzp wykonawcy nadal mają możliwość korzystania z regulacji umożliwiających im poleganie na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów.
Rynek zamówień publicznych w Polsce
Państwa uwadze polecamy tekst zatytułowany „Czy Polsce grozi krach na rynku zamówień publicznych?”. Niniejszy artykuł podsumowuje zagadnienia omówione podczas spotkania Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, które zostało zorganizowane 17 kwietnia 2013 roku. Zdaniem ekspertów, dyktat najniższej ceny, brak możliwości waloryzacji umów o zamówienia publiczne w trakcie ich trwania i rosnące koszty zatrudnienia grożą zapaścią na rynku zamówień publicznych. Dlatego też zrównoważony rozwój sektora zamówień publicznych leży nie tylko w interesie zamawiających i wykonawców, lecz także po stronie wielomilionowej rzeszy pracowników.