
Styczeń 2014
Na łamach styczniowego wydania „Monitora Zamówień Publicznych” analizujemy przepisy nowelizacji Pzp z 24 grudnia 2013 roku, które dotyczą jednego zagadnienia – udziału podwykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego i realizacji zamówienia. Choć jest to stosunkowo wąski zakres zmian – liczba nowo wprowadzanych regulacji do ustawy o podwykonawcach jest znaczna.
W rubryce „Jak wygrać przetarg” zamieszczamy interesujące studium przypadku, w którym strony postępowania przetargowego zawarły umowę w trybie zamówienia publicznego, która ze względu na niezachowanie właściwej formy okazała się nieważna, w następstwie czego nie doszło do porozumienia w zakresie rozliczenia robót budowlanych. Konsekwencje niezachowania pisemnej umowy w zamówieniach publicznych przedstawia Aneta Mościcka w dziale „Jak wygrać przetarg”.
W bieżącym numerze czasopisma publikujemy również przykład SIWZ na usuwanie graffiti i zabezpieczanie antygraffiti w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego o wartości poniżej 200 000 euro.
W rubryce „Zamówienia na roboty budowlane” podejmujemy temat zmiany wynagrodzenia ryczałtowego w umowie o roboty budowlane, a w dziale „Kontrola zamówień publicznych” zamieszczamy przykłady naruszeń art. 85 i art. 94 ust. 1 ustawy Pzp, stwierdzonych podczas kontroli Prezesa UZP.
Jak wygrać przetarg?
Czy dopuszczalne jest stosowanie przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu do umowy zawartej w trybie zamówienia publicznego, która z braku właściwej formy okazała się nieważna i nie może być podstawą dochodzenia wynagrodzenia? Dowiedzą się tego Państwo czytając artykuł Anety Mościckiej znajdujący się w rubryce „Jak wygrać przetarg“. Autorka przytacza w nim fragment orzeczenia Sądu Najwyższego, który stwierdził, że świadczenie zrealizowane w wykonaniu nieważnej umowy należy kwalifikować jako świadczenie nienależne, jeśli zamawiający skorzystał z jego efektów.
Ustawa o podwykonawcach – nowe regulacje
Zachęcamy Państwa do lektury artykułu „Ustawa o podwykonawcach – obowiązuje”, który publikujemy w dziale „Aktualności”. Informujemy w nim, że w dniu 9 grudnia 2013 roku w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, poz. 1473, została ogłoszona ustawa z dnia 8 listopada 2013 roku o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych, dotycząca podwykonawstwa przy realizacji zamówień publicznych, w szczególności zamówień na roboty budowlane. Ustawa weszła w życie z dniem 24 grudnia 2013 roku. Nowo wprowadzone regulacje w ustawie o podwykonawcach analizujemy w artykule zatytułowanym „Nowe przepisy o podwykonawcach – komentarz”, który znajduje się w rubryce „Zdaniem eksperta”.
Kontrola zamówień publicznych przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
W rubryce „Kontrola zamówień publicznych” publikujemy opracowanie UZP zatytułowane „Związanie ofertą w interesie stron”. Przypominamy w nim, że „podstawową funkcją, jaką na gruncie zamówień publicznych pełni związanie ofertą, jest ochrona interesu zamawiającego. Funkcja ta polega na zapewnieniu, aby umowa w sprawie zamówienia została zawarta w okresie związania ofertą. Z drugiej strony, ograniczenie związania ofertą terminem określonym w art. 85 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych służy ochronie interesów wykonawcy i ma na celu zapewnienie mu możliwości uchylenia się od podpisania umowy w sytuacji, gdy na skutek upływu czasu może on już nie być zainteresowany podpisaniem umowy na warunkach zaproponowanych w ofercie”. Czytając niniejszy tekst poznają Państwo przykłady naruszeń m.in. rzeczonego przepisu, stwierdzonych podczas kontroli zamówień publicznych przeprowadzonych przez Prezesa UZP.
Usuwanie graffiti i zabezpieczanie antygraffiti – wzór SIWZ
W dziale „Jak udzielać zamówień” znajdą Państwo wzór SIWZ na usuwanie graffiti i zabezpieczanie antygraffiti w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego o wartości poniżej 200 000 euro. Oprócz specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w bieżącym numerze czasopisma publikujemy również przykładowy formularz „oferta”, formularz cenowy, oświadczenie z art. 22 ust. 1 ustawy – prawo zamówień publicznych, oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia, listę podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, informację o braku przynależności do grupy kapitałowej, wykaz usług wykonanych bądź wykonywanych i inne dokumenty. Wzór SIWZ na usuwanie graffiti i zabezpieczanie antygraffiti przygotowała dla Państwa Dorota Tuźnik, ekspert zamówień publicznych, członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych.
Zamówienie na roboty budowlane – warunki zmiany wynagrodzenia ryczałtowego
Państwa uwadze polecamy artykuł Anety Mościckiej zatytułowany „Zmiana wynagrodzenia ryczałtowego w umowie o roboty budowlane”, który publikujemy w dziale „Zamówienie na roboty budowlane”. Prawniczka oraz dziennikarka specjalizująca się w prawie pracy, gospodarczym i cywilnym podkreśla w nim, że „dla zmiany wysokości wynagrodzenia ryczałtowego w umowie o roboty budowlane konieczne jest zaistnienie sytuacji nadzwyczajnej, której strony nie przewidywały przy zawarciu umowy. Ponadto, niepodwyższenie wynagrodzenia wykonawcy w odniesieniu do umówionego przedmiotu zamówienia ma grozić mu rażącą stratą. Dopuszczalne jest zastosowanie przepisów dotyczących wynagrodzenia kosztorysowego i ryczałtowego za dzieło w drodze analogii do umowy o roboty budowlane oraz w odniesieniu do robót budowlanych realizowanych w oparciu o procedury zamówienia publicznego”. Czytając niniejszy tekst poznają Państwo warunki zmiany wynagrodzenia ryczałtowego.