
Kwiecień 2014
Na łamach kwietniowego wydania „Monitora Zamówień Publicznych” informujemy, jakie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy Pzp, która wchodzi w życie 16 kwietnia 2014 roku. W rubryce „Zamówienia na roboty budowlane” podejmujemy tematykę sporów na tle interpretacji nowej definicji obiektu budowlanego, zaś w dziale „Jak wygrać przetarg” wyjaśniamy, czym jest usługa na gruncie Prawa zamówień publicznych.
Nowelizacja ustawy Pzp – jakie zmiany wprowadza?
W bieżącym numerze czasopisma informujemy, że w dniu 14 marca 2014 roku Sejm RP przyjął poprawki senackie i uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Ustawa została ogłoszona w Dzienniku Ustaw RP z dnia 1 kwietnia 2014 roku, poz. 423. Nowelizacja ustawy Pzp wchodzi w życie 16 kwietnia 2014 roku. „Zasadnicza zmiana wprowadzana ustawą z 14 marca 2014 roku dotyczy podwyższenia progu zastosowania ustawy Pzp z 14 000 euro do 30 000 euro. Nowa wysokość progu – 30 000 euro, od którego powstaje obowiązek stosowania ustawy Pzp, będzie dotyczyła wszystkich kategorii zamawiających. Oznacza to, że do udzielania zamówień wyłączonych spod Prawa zamówień publicznych, z uwagi na ich szacunkową wartość, nie będzie konieczne spełnianie wymagań określonych ustawą. Próg bagatelności – biorąc pod uwagę obowiązujący obecnie średni kurs złotego w stosunku do euro, ustanowiony rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz. U. poz. 1692), który wynosi 4,2249 i będzie obowiązywał w latach 2014-2015 – nie może przekroczyć kwoty 126 747 zł netto” – wyjaśnia Elżbieta Cierlica w artykule zatytułowanym „Nowelizacja ustawy Pzp”.
Zamówienia na roboty budowlane – nowa definicja obiektu budowlanego i robót budowlanych na gruncie znowelizowanych przepisów Pzp
W rubryce „Zamówienia na roboty budowlane” publikujemy artykuł Józefa Edmunda Nowickiego zatytułowany „Podstawowe definicje – różne interpretacje”. Autor przypomina w nim, że nowelizacja Pzp i ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2012 r., poz. 1271) wprowadziła nową definicję obiektu budowlanego oraz dokonała zmiany definicji robót budowlanych, jednak ich interpretacja wciąż budzi kontrowersje. „Do zagadnienia podziału zamówienia na roboty budowlane i pojęcia «obiektu budowlanego» odniósł się również Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 5 października 2000 roku w sprawie Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Francuskiej (C-16/98), który zapadł na gruncie dyrektywy 93/38/EWG z dnia 14 czerwca 1993 roku koordynującej procedury udzielania zamówień publicznych przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji (Dz. U. L 199, str. 84), lecz znajduje on zastosowanie również na gruncie dyrektyw 2004/17/WE i 2004/18/WE. Zdaniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości zasadnicze znaczenie dla odpowiedzi, czy mamy do czynienia z zamówieniem na jeden obiekt budowlany, jest ustalenie, czy wynik całości robót budowlanych lub inżynieryjnych może samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub techniczną” – dodaje Józef Edmund Nowicki. Zachęcamy Państwa do lektury niniejszego tekstu i zapoznania się z treścią znowelizowanych przepisów.
Kontrola zamówień publicznych przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
Państwa uwadze polecamy artykuł zatytułowany „Ocena spełniania warunków”, który publikujemy w dziale „Kontrola zamówień publicznych”. Podkreślamy w nim, że zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy – Prawo zamówień publicznych opis sposobu dokonania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu powinien być związany z przedmiotem zamówienia i proporcjonalny do przedmiotu zamówienia. Kontrola zamówień publicznych przeprowadzona przez Prezesa UZP w latach 2011-2013 wykazała liczne przypadki naruszania tego przepisu. Na różne rodzaje naruszeń w tym zakresie wskazują przykłady zaczerpnięte z Informatora Urzędu Zamówień Publicznych. Przykładom nieprawidłowości w opisie sposobu dokonania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu przyglądamy się w rubryce „Kontrola zamówień publicznych”.
Jak wygrać przetarg?
W dziale „Jak wygrać przetarg” zamieszczamy artykuł Anety Mościckiej zatytułowany „Dowody na spełnianie warunków”. Autorka przytacza w nim fragment uzasadnienia wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, która orzekła, że „usługą jest takie świadczenie, w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego potencjalną korzyść. Realizacja własnego projektu, dofinansowanego z pieniędzy Unii Europejskiej, nie wiąże się z otrzymaniem wynagrodzenia i nie jest usługą w rozumieniu Prawa zamówień publicznych. Dlatego nie można postawić znaku równości pomiędzy realizacją własnego projektu a świadczeniem usług na rzecz określonego podmiotu w celu wykazania posiadanego doświadczenia w postępowaniu przetargowym”. Zachęcamy Państwa do lektury tekstu znajdującego się w rubryce „Jak wygrać przetarg” i zapoznania się z wymienionymi w nim cechami doświadczenia zawodowego w postępowaniu przetargowym.