
Marzec 2014
Na łamach marcowego wydania „Monitora Zamówień Publicznych” przedstawiamy fragmenty poselskich wypowiedzi w sprawie nowelizacji Pzp, które zostały wygłoszone 5 lutego 2014 roku na plenarnym posiedzeniu Sejmu RP.
W rubryce „Kontrola zamówień publicznych” analizujemy przypadki naruszeń art. 89 ust. 1 ustawy Pzp, czyli sytuacje, w których zamawiający zaniechał odrzucenia oferty zawierającej błędy w obliczaniu ceny. W dziale „Jak wygrać przetarg” podejmujemy temat dopuszczalności zmiany wykonawcy zamówienia publicznego.
Kontrola zamówień publicznych przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
Kontrola zamówień publicznych prowadzona przez Prezesa UZP wykazuje liczne błędy w stosowaniu przepisu art. 89 ust. 1 ustawy Pzp, z którego m.in. wynika, że zamawiający obowiązany jest odrzucić ofertę, jeśli zawiera błędy w obliczaniu ceny. Okoliczności popełniania takich błędów przedstawione zostały w Informatorze Zamówień Publicznych o numerze 1 z 2014 roku. Fragmenty tego opracowania omawiamy w artykule zatytułowanym „Błąd w obliczeniu ceny”, który znajduje się w dziale „Kontrola zamówień publicznych”.
Nowelizacja Pzp – dyskusja na plenarnym posiedzeniu Sejmu RP
W bieżącym wydaniu czasopisma informujemy, że 5 lutego 2014 roku na plenarnym posiedzeniu Sejmu RP odbyła się dyskusja nad rządowym projektem nowelizacji Pzp oraz niektórych innych ustaw (druki sejmowe o numerach 1638, 2061 i 2061A). Mimo wielu kontrowersji dotyczących niektórych zapisów rządowego projektu ustawy Sejm uchwalił nowelizację Pzp. W artykule zatytułowanym „Z poselskiej dyskusji nad nowelizacją“ przedstawiamy fragmenty poselskich wypowiedzi w sprawie nowelizacji, opracowane na podstawie stenogramu z 60. posiedzenia Sejmu RP.
Poleganie na zasobach innych podmiotów
Zgodnie z treścią art. 26 ust. 2b ustawy Pzp wykonawca może polegać na zasobach innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. „Wykonawca zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, że będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, przedstawiając pisemne zobowiązanie podmiotów trzecich do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów w okresie wykonania zamówienia” – wyjaśniają Aneta Bazan i Józef Edmund Nowicki w artykule zatytułowanym „Poleganie na zasobach innych podmiotów”, który publikujemy w rubryce „Jak udzielać zamówień”. Czytając niniejszy tekst, dowiedzą się Państwo, za pomocą jakich dokumentów wykonawca powinien wykazać, że może polegać na zasobach innych podmiotów.
Jak wygrać przetarg?
„Zasadą jest, że w postępowaniu przetargowym może wziąć udział wykonawca, który został wyłoniony na podstawie procedur określonych w Prawie zamówień publicznych. Zasada ta nie ma jednak charakteru bezwzględnego” – pisze Aneta Mościcka w artykule zatytułowanym „Dopuszczalność zmiany wykonawcy”, który publikujemy w dziale „Jak wygrać przetarg”. Zachęcamy Państwa do uważnej lektury niniejszego tekstu i zapoznania się z wyjątkami od powyższej reguły.
W rubryce „Jak wygrać przetarg” znajduje się jeszcze jeden artykuł Anety Mościckiej zatytułowany „Skutki nieprawdziwych informacji”. Autorka podkreśla w nim, że „dla wykluczenia wykonawcy z powodu podania nieprawdziwych informacji nie wystarczy wykazanie ich nieprawdziwości. Niezbędne jest także wykazanie, że miało to lub mogło mieć wpływ na wynik tego postępowania. Przesłanki te muszą być spełnione łącznie. Dokonując oceny tej sytuacji, zamawiający powinien brać pod uwagę okoliczności na chwilę składania tych oświadczeń przez wykonawcę, a nie na chwilę ich oceny przez zamawiającego. Czytając niniejszy tekst, dowiedzą się Państwo, po spełnieniu jakich przesłanek następuje wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.