Na pytania czytelników odpowiada Józef Edmund Nowicki

Forum zamawiających i wykonawców

Podział zamówienia

Czy motyw 78 dyrektywy 2014/24/UE nakłada na zamawiającego obowiązek podziału zamówienia na części?

Preambuła dyrektywy 2014/24/UE klasycznej w motywie 78 dopuszcza ograniczenie podzielenia zamówienia na części, jeżeli jest to uzasadnione albo nadmiernymi trudnościami technicznymi, albo nadmiernymi kosztami wykonania zamówienia, albo potrzeba skoordynowania działań różnych wykonawców realizujących poszczególne części zamówienia mogłaby poważnie zagrozić właściwemu wykonania zamówienia. 

Do podziału zamówienia na części odnosi się również art. 46 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE. Przepis ten stanowi, że zamawiający mogą postanowić o udzieleniu zamówienia w oddzielnych częściach oraz określić wielkość i przedmiot takich części. Jeżeli jednak podejmą decyzję, iż nie dokonają takiego podziału, winni są wskazać najważniejsze powody takiej decyzji, które zamieszczą w dokumentach zamówienia lub w indywidualnym sprawozdaniu. Zgodnie natomiast z art. 36aa ust. 1 Pzp zamawiający może podzielić zamówienie na części, określając zakres i przedmiot tych części. W takim przypadku zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu, w SIWZ, w zaproszeniu do potwierdzenia zainteresowania lub ogłoszeniu o ustanowieniu systemu kwalifikowania wykonawców, a także w zaproszeniu do składania ofert lub w zaproszeniu do negocjacji określa, czy ofertę można składać w odniesieniu do jednej, kilku lub wszystkich części zamówienia. 

Na podstawie art. 36 ust. 2 pkt 15 Pzp zamawiający może w specyfikacji wskazać liczbę części zamówienia, na które wykonawca może złożyć ofertę, lub maksymalną liczbę części, na które zamówienie może zostać udzielone temu samemu wykonawcy, oraz kryteria lub zasady, jakie będą miały zastosowanie do ustalenia, które części zamówienia zostaną udzielone jednemu wykonawcy, w przypadku wyboru jego oferty w większej niż maksymalna liczbie części. Przepisy Pzp nie nakładają na zamawiającego bezwzględnego obowiązku dokonania podziału zamówienia na części, wyjaśniania przyczyn, dla których nie dokonał takiego podziału, ale stanowią o uprawnieniu zamawiającego. Decyzja o podziale zamówienia na części oraz sposobie, w jaki zostanie podzielone, pozostawiona jest i zamawiającemu.

POLECAMY

Zmiana formy zabezpieczenia

Czy zamawiający może żądać od wykonawcy podwyższenia wniesionego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, gdy zostało zwiększone wynagrodzenie wykonawcy?

Zgodnie z art. 150 ust. 1 Pzp wysokość zabezpieczenia ustala się w stosunku procentowym do ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania. Z przepisu art. 150 ust. 2 Pzp wynika natomiast, że wysokość zabezpieczenia należytego wykonania umowy ustala się na podstawie ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy. Przepisy Pzp nie przewidują zatem możliwości zwiększenia wniesionego zabezpieczenia.

W ustawie Pzp brak jest podstaw prawnych co do wysunięcia przez zamawiającego żądania uzupełnienia wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy o kwotę wynikającą ze zmiany (podwyższenia) wysokości wynagrodzenia wykonawcy. Należy zwrócić uwagę, że w trakcie realizacji umowy wykonawca może dokonać zmiany formy zabezpieczenia na jedną lub kilka form, o których mowa w art. 148 ust. 1 Pzp, a za zgodą zamawiającego wykonawca może dokonać zmiany formy zabezpieczenia na jedną lub kilka form, o których mowa w art. 148 ust. 2 Pzp.

Zmiana formy zabezpieczenia musi być dokonana z zachowaniem ciągłości zabezpieczenia i bez zmniejszenia jego wysokości.
 

Przypisy