Kiedy ogłoszenie jest obowiązkowe
Czy zamieszczenie w Biuletynie Zamówień Publicznych, na podstawie art. 11 ust. 5 Pzp, ogłoszenia o zamówieniu, którego wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 tys. euro, obliguje zamawiającego do stosowania przepisów ustawy Pzp?
Zgodnie z art. 4 pkt 8 Pzp przepisów ustawy nie stosuje się do zamówień i konkursów, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 tys. euro. Zamieszczenie ogłoszenia w BZP nie powoduje, że zamawiający będzie zobowiązany do stosowania ustawy. Przepis art. 11 ust. 5 Pzp nie dotyczy zamówień o wartości nieprzekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 tys. euro. Odnosi się natomiast do sytuacji, w której wartość zamówienia jest równa kwotom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp lub przekracza je.
W takim przypadku, zamawiający przekazuje ogłoszenie o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, w celu opublikowania ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (ogłoszenie obowiązkowe) i chcąc dotrzeć z informacją o zamówieniu lub konkursie do możliwie najszerszego kręgu podmiotów zainteresowanych ubieganiem się o udzielenie zamówienia może, na podstawie art. 11 ust. 5 Pzp zamieścić ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych, jako ogłoszenie nieobowiązkowe.
Jeżeli wartość zamówienia nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 tys. euro, a zamawiający, stosując przepisy Pzp, zdecydowałby się przeprowadzić postępowanie, w którym wykonawca wniósłby odwołanie na podstawie art. 180 ust. 2 Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciłaby takie odwołanie, na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 8 Pzp. Zgodnie bowiem z art. 189 ust. 2 pkt 1 Pzp KIO odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że w sprawie nie mają zastosowania przepisy ustawy Pzp (zob. wyrok z dnia 4 maja 2011 r., sygn. akt: KIO 833/11).
POLECAMY
Ocena spełniania warunków
Czy zamawiający musi żądać dokumentów na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia, o których mowa w art. 24 ust. 5 Pzp, jeżeli przewidział fakultatywne przesłanki wykluczenia z postępowania?
W obecnym stanie prawnym zamawiający ma możliwość oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu także na podstawie oświadczeń wykonawców, bez względu na wartość zamówienia. W uchwale z dnia 26 maja 2017 r., sygn. akt: KIO/KU 20/17, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła zastrzeżenia zamawiającego dotyczące naruszenia art. 25 ust. 1 Pzp w zw. z § 5 pkt 1 i 5–9 rozporządzenia w sprawie rodzaju dokumentów, jakich zamawiający może żądać od wykonawców.
Zgodnie z art. 25 ust. 1 Pzp w postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający może żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. Przepis ten ma zapobiec z jednej strony gromadzeniu przez zamawiającego nadmiaru dokumentów, z drugiej – nakładaniu na wykonawców obowiązku dostarczania dokumentów zbędnych dla rozstrzygnięcia postępowania. Stanowi on, że zamawiający może żądać od wykonawców dokumentów, ale ich liczba i rodzaj nie mogą wychodzić ponad to, co niezbędne do oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
KIO zwróciła uwagę, że uchylony został art. 26 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym zamawiający żądał od wykonawców dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu, jeżeli wartość zamówienia była równa kwotom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp lub przekraczała je. Oznacza to, że w obecnym stanie prawnym zamawiający ma możliwość oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu także na podstawie oświadczeń wykonawców, bez względu na wartość zamówienia. Wskazuje na powyższe aktualne brzmienie art. 26 ust. 1 zd. 1 Pzp.
Podobna regulacja dotyczy zamówień, których wartość nie przekracza kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.