Na pytania Czytelników odpowiada Józef Edmund Nowicki

Forum zamawiających i wykonawców

Zawiadomienie skuteczne
Czy ustawowy zwrot „przesłanie zawiadomienia” oznacza nadanie zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, czy doręczenie?

Pojęcie przesłania oznacza nadanie zawiadomienia o odrzuceniu oferty, wykluczeniu z postępowania, wyborze najkorzystniejszej oferty albo unieważnieniu postępowania, a nie doręczenie zawiadomienia. 
W opinii pt. „Środki ochrony prawnej” Urząd Zamówień Publicznych zwrócił uwagę: Ustanawiając ww. terminy (liczone od dnia przesłania informacji), ustawodawca odwołuje się do tzw. teorii wysłania, według której samo podjęcie decyzji o zakomunikowaniu adresatowi oświadczenia woli oraz wykonanie niezbędnych do realizacji tego skutku czynności jest wystarczające dla uznania, że oświadczenie woli zostało złożone. W tym znaczeniu nadanie przez zamawiającego pisma zawierającego informację o czynności w placówce pocztowej, przekazanie go kurierowi czy też wysłanie za pomocą faksu albo poczty elektronicznej jest złożeniem oświadczenia woli. Z tą też chwilą ustawa wiąże skutek prawny w postaci rozpoczęcia biegu terminu do złożenia odwołania. 
W przypadku przesłania informacji za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy – Prawo pocztowe oraz za pośrednictwem posłańca pojęcie przesłania oznacza nadanie zawiadomienia o odrzuceniu oferty, wykluczeniu z postępowania, wyborze najkorzystniejszej oferty albo unieważnieniu postępowania, a nie doręczenie zawiadomienia. 
W przypadku faksu jest to moment uzyskania raportu z jego transmisji. Zamawiający, przesyłając zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty za pomocą faksu, otrzymuje wydruk kontrolny, z którego wynika, że zawiadomienie zostało wysłane z jego aparatu nadawczego oraz odebrane przez aparat wykonawcy. Wydruk ten stwarza jednocześnie domniemanie prawne, że zawiadomienie dotarło do wykonawcy w sposób pozwalający na zapoznanie się z jego treścią. Jest dowodem dojścia zawiadomienia do wykonawcy, chyba że ten wykaże środkami przewidzianymi w przepisach prawa, że np. z powodu zakłóceń pracy jego faksu nastąpiło takie zniekształcenie treści przesłanego zawiadomienia, że stało się ono niezrozumiałe dla niego. W takim przypadku nie można uznać, że zawiadomienie przesłane za pomocą faksu dotarło do wykonawcy i że mógł on zapoznać się z jego treścią. 
Sam wydruk kontrolny, potwierdzający wysłanie zawiadomienia za pomocą faksu i odebranie go przez wykonawcę, nie jest dowodem pewnym, lecz tylko dowodem prima facie (na pierwszy rzut oka), że wykonawca mógł zapoznać się z treścią przesłanego zawiadomienia. Dowód pewny stanowi potwierdzona przez wykonawcę kopia faksu. 
Ustawodawca przewidział możliwość żądania potwierdzenia otrzymania przez wykonawcę zawiadomienia przesłanego za pomocą faksu: (…) jeżeli zamawiający lub wykonawca przekazują oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje za pośrednictwem faksu lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, każda ze stron na żądanie drugiej strony niezwłocznie potwierdza fakt ich otrzymania. 
Żądanie przez drugą stronę niezwłocznego potwierdzenia otrzymania oświadczenia, wniosku, zawiadomienia lub informacji za pośrednictwem faksu służy uzyskaniu pewności, że informacje te zostały skutecznie przesłane wykonawcy. Interesem zamawiającego jest skorzystanie z tej możliwości, jeśli chce następnie wywodzić z tej okoliczności skutek w postaci domniemania przesłania oświadczeń, wniosków, zawiadomień i informacji. 
Z art. 18 pkt 2 nowelizacji z dnia 22 czerwca 2016 r. wynika prawo, a nie obowiązek, nadawcy faksu do żądania od drugiej strony (odbiorcy faksu) potwierdzenia otrzymania oświadczenia, wniosku, zawiadomienia oraz informacji. Natomiast po stronie wykonawcy – odbiorcy faksu – leży obowiązek potwierdzenia otrzymania faksu, w myśl zasady prawnej, że jeżeli jednej stronie służy prawo, to druga strona ma obowiązek. 
Niepotwierdzenie przez wykonawcę otrzymania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty nie wstrzymuje biegu terminu określonego zgodnie z art. 94 ust. 1 lub 2 Pzp, po którego upływie umowa w sprawie zamówienia publicznego może być zawarta.

POLECAMY

Przypisy