Kondycja rynku zamówień publicznych

Aktualności

Urząd Zamówień Publicznych opublikował raport z badania dotyczącego niskiej, w ostatnich latach, konkurencyjności w zamówieniach publicznych, który został opracowany na podstawie 965 ankiet wypełnionych przez przedsiębiorców.

Niska konkurencyjność to jedna z największych bolączek, z którą zmagamy się na rynku zamówień publicznych – napisał we wstępie do raportu Hubert Nowak – prezes Urzędu Zamówień Publicznych. (…) Dostrzegając i rozumiejąc wagę tego problemu, wiosną tego roku zapytaliśmy wykonawców o to, co ich zdaniem stanowi przeszkodę w bardziej aktywnym uczestnictwie w postępowaniach, a także skłoniliśmy do refleksji na temat ewentualnych zachęt, które mogłyby się przyczynić do ich większego udziału.

POLECAMY

Z analiz UZP i PARP

W przypadku zamówień o wartościach poniżej progów unijnych ogłaszanych w Biuletynie Zamówień Publicznych w roku 2018 średnia liczba1 składanych ofert wyniosła 2,19. W roku 2017 w postępowaniach o zamówienie publiczne wpływało średnio 2,38 oferty, w roku 2016 – 2,87, a w roku 2015 – 2,90. Natomiast w przypadku postępowań o wartości powyżej progów UE (publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej) w roku 2018 przeciętnie w jednym postępowaniu wpływało do zamawiającego 2,09 oferty (w 2017 r. – 2,23, w 2016 r. – 2,51, w 2015 r. – 2,65).

Podobne dane uzyskano podczas badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości2. Informują one, iż udział wykonawców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw wciąż daleki jest od oczekiwań i nieproporcjonalny w stosunku do poziomu zaangażowania i znaczenia tych podmiotów w gospodarce. Aktywność tej grupy na rynku zamówień publicznych w 2013 r. utrzymywała się na poziomie 14% wszystkich przedsiębiorców z sektora MŚP i była to wartość o 4 punkty procentowe niższa niż w roku poprzednim. Odnotowano też, że w grupie MŚP nieubiegających się o zamówienia publiczne, około 80% przedsiębiorstw nadal nie planowało uczestniczyć w tego rodzaju postępowaniach.

Analiza wyników

W raporcie przedstawione są wyniki zbiorcze oraz wyniki z podziałem na wielkość przedsiębiorstwa, a także z podziałem na branże. Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa czy branży jako najczęstszą przyczynę braku lub niskiego zainteresowania przedsiębiorców udziałem w postępowaniach o zamówienie publiczne wymieniano:
 

  1. Cena jako kryterium faktycznie decydujące o wyborze oferty najkorzystniejszej – 7,45% 
  2. Opis przedmiotu zamówienia preferujący określony produkt lub firmę – 6,40% 
  3. Realizacja dużej liczby zamówień poza rynkiem zamówień publicznych – 5,74% 
  4. Za krótki czas na przygotowanie oferty – 5,30% 
  5. Niekorzystne postanowienia w umowie o zamówienie publiczne – 5,28%
  6. Zbyt wysokie kary umowne – 5,11%
  7. Za wysokie wymagania wobec wykonawcy – 5,02%
  8. Konieczność zapoznania się z obszerną, skomplikowaną dokumentacją (…) – 4,41%
  9. Niejasny opis przedmiotu zamówienia – 4,14%
  10. Długotrwałość procesu udzielenia zamówienia i brak pewności uzyskania zamówienia – 3.64%
  11. Brak przekonania co do uczciwości w procesie wyłaniania najkorzystniejszej oferty – 3,53%
  12. Brak znajomości przepisów dotyczących zamówień publicznych – 3,37%
  13. Trudności w przygotowaniu i przekazaniu dokumentów i oświadczeń żądanych przez zamawiającego – 3,35%
  14. Za wysokie wymagania finansowe w zakresie gwarancji i zabezpieczeń – 3,24%
  15. Brak doświadczenia w ubieganiu się o zamówienia publiczne – 3,00%
  16. Nadmierna wielkość zamówienia w stosunku do potencjału i wielkości firmy – 2,52%
  17. Obowiązek wnoszenia należytego zabezpieczenia należytego wykonania umowy (…) – 2,41%
  18. Obowiązek wniesienia wadium i zbyt wysoka wartość wadium – 2,28
  19. Brak dostatecznych i jawnych informacji związanych z możliwością udziału w postępowaniu – 2,26%
  20. Niejasne, skomplikowane przepisy i ciągłe ich zmiany – 1,90%
  21. Kwestie związane z formalnymi wymaganiami wobec podwykonawców – 1,67%
  22. Problemy związane z płatnościami za wykonanie zamówienia, w tym opóźnienia w płatnościach – 1,60%
  23. Wymóg zatrudnienia pracowników na umowę o pracę – 1,58%
  24. Niejednoznaczność i niejasność kryteriów oceny ofert – 1,53%
  25. Brak pracowników mogących zająć się przygotowaniem oferty spełniającej wszystkie wymagania – 1,12%
  26. Wymóg stosowania narzędzi elektronicznych w procedurze udzielania zamówienia – 1,05%
  27. Zbyt wysoki koszt korzystania ze środków ochrony prawnej – 1,03%
  28. Trudności w uzupełnieniu lub wyjaśnieniu dokumentów lub oferty – 0,94%
  29. Nieskuteczność środków ochrony prawnej – 0,74%
  30. Problemy z przygotowaniem JEDZ – 0,72%
  31. Zapisy dotyczące wykluczenia z udziału w postępowaniu – 0,48%
  32. Inne – 4,80%


Podsumowanie

Przeprowadzenie badania zbiegło się w czasie z tworzeniem nowego Prawa zamówień publicznych. Duża część postulowanych przez wykonawców zmian znalazła swoje odzwierciedlenie w nowej ustawie. Część postulatów powinna być realizowana od dawna, pozwalają na to przepisy obowiązującej ustawy. Dużo jednak zależy od solidności zamawiających w przygotowaniu postępowania o zamówienie publiczne, a tego nie ureguluje nawet najlepsza ustawa.

Przypisy