W materiałach przygotowanych przez MPiT przedstawione zostały:
Ważniejsze zmiany w nowym Pzp, które spełniają oczekiwania zamawiających:
POLECAMY
- Wprowadzenie do ustawy zasady efektywności, by uzyskiwać jak najlepsze efekty w stosunku do poniesionych nakładów.
- Wyeliminowanie dotychczasowych rozbieżności interpretacyjnych w orzecznictwie oraz wśród instytucji kontroli.
- Nowa, łatwiejsza procedura dla zamówień krajowych, w postępowaniach o wartości poniżej progów unijnych. Zamawiający, zamiast stosowania procedur wzorowanych na dyrektywach unijnych, będą udzielać zamówień z wykorzystaniem elastycznej i uproszczonej procedury, tj. trybu podstawowego. Nowa procedura stwarza możliwość negocjowania ofert w szerszym lub węższym zakresie, w zależności od decyzji zamawiającego.
- Wzmocnienie roli Prezesa UZP w przygotowywaniu i propagowaniu dobrych praktyk i wzorców dokumentów, które będą stanowiły wsparcie dla zamawiających.
- Na co zamawiający muszą się przygotować?
- W przypadku zamówień o wartości przekraczającej progi unijne, zamawiający będzie zobowiązany do przeprowadzenia analizy swoich potrzeb i wymagań oraz sposobów ich zaspokojenia poprzez np. spotkania z wykonawcami, na których otrzyma pełniejszą wiedzę o tym, co oferują wykonawcy i jak poprawnie nie tylko przeprowadzić postępowanie, ale zrealizować całą umowę.
- Obowiązek bieżącej aktualizacji planów postępowań, tak by stanowiły przez cały rok źródło aktualnej wiedzy.
- Współdziałanie stron przy realizacji zamówienia, co ma zapewnić, że wykonawca nie zostanie obarczony wszystkimi ryzykami i problemami związanymi z wykonaniem umowy.
- Sporządzenie raportu z realizacji zamówienia, który ma na celu zobligowanie zamawiających do dokonania oceny procesu realizacji zamówienia w przypadku zamówień, które napotkały na trudności. Dzięki temu zamawiający może wdrożyć zmiany w zamówieniach podobnego typu w przyszłości.
- Obowiązek ogłaszania zamówień o wartości powyżej 50 tys. złotych. Nie będzie przy tym żadnych dodatkowych procedur.
- Waloryzację, częściowe płatności i zaliczki oraz postanowienia obowiązkowe i zakazane w umowach.
Ważniejsze zmiany w ustawie, które spełniają oczekiwania wykonawców:
- Brak wymogu podpisywania ofert elektronicznych podpisem kwalifikowanym w postępowaniach krajowych.
- Łatwiejsza i szybsza weryfikacja wykonawców, dzięki ograniczeniu obligatoryjnych przesłanek wykluczenia wykonawcy z postępowania, a tym samym mniejszy zakres obowiązkowego badania sytuacji wykonawców i bardziej elastyczna ocena uwzględniająca zasadę proporcjonalności.
- Fakultatywne wadium we wszystkich postępowaniach. W mniejszych, krajowych postępowaniach w procedurze uproszczonej, maksymalna wartość wadium, której będzie mógł żądać zamawiający, to 1,5% wartości zamówienia.
- Katalog zakazanych postanowień umownych (klauzul abuzywnych). Ma na celu przeciwdziałanie praktyce obarczania wykonawców większością ryzyk związanych z realizacją. Zakazane w umowach będzie m.in. naliczanie kar umownych za działania, za które wykonawca nie ponosi odpowiedzialności.
- W umowie w sprawie zamówienia publicznego zamawiający będzie musiał przewidzieć między innymi: precyzyjne warunki zapłaty wynagrodzenia, łączną maksymalną wysokość kar umownych czy wskazanie terminu zakończenia umowy nie przez wskazanie sztywnej daty, ale określenie czasu jej trwania.
- W umowie, której przedmiotem są roboty budowlane lub usługi zawarte na okres dłuższy niż 12 miesięcy, będą musiały znaleźć się zasady waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy w przypadku zmiany cen materiałów lub kosztów.
- Obowiązek stosowania zaliczek lub częściowych płatności w umowach powyżej 12 miesięcy. Otrzymanie zaliczki umożliwi wykonawcom realizację zamówienia publicznego ze środków zamawiającego, bez konieczności kredytowania zamówienia do czasu jego zakończenia. W efekcie możliwe jest także obniżenie cen ofert.
Ważne
Wprowadzony został także mechanizm polubownego rozwiązywania sporów. Strony będą mogły zwrócić się do Sądu Polubownego działającego przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej lub innego ośrodka mediacyjnego o szybkie rozstrzygnięcie takiego sporu, zanim trafi on na drogę sądową. Rozwiązanie to będzie tańsze i szybsze od sądu: ma potrwać kilka miesięcy i pozwoli na kontynuację realizacji umowy.
Na co wykonawcy muszą się przygotować?
Usprawnienie postępowania odwoławczego poprzez:
- stworzenie możliwości wnoszenia odwołań w pełnym zakresie w przypadku postępowań o wartości poniżej progów unijnych (w obecnym stanie prawnym odwołanie może być wniesione wyłącznie od czynności zamawiającego wskazanych w ustawie);
- 3-osobowe składy orzekające KIO jako zasada;
- wydłużenie terminu na wniesienie skargi do sądu ds. zamówień publicznych na orzeczenie KIO z 7 do 14 dni;
- obniżenie opłaty od skargi na orzeczenie KIO (z pięciokrotności wpisu od odwołania do KIO na trzykrotność);
- utworzenie jednego sądu ds. zamówień publicznych;
- konsultacje rynkowe, pozwalające zwiększyć rolę dialogu między wykonawcami a zamawiającymi na etapie planowania i przygotowania postępowania. Zastąpią one dialog techniczny;
- zadbanie o interesy podwykonawców. Postanowienia umów wykonawców z podwykonawcami nie będą mogły być mniej korzystne niż postanowienia umów zamawiającego z wykonawcami w zakresie kar umownych, płatności czy waloryzacji.
Podsumowanie
Do wejścia w życie nowego Pzp pozostało 14 miesięcy. Pełne wsparcie dla uczestników rynku zamówień publicznych deklarowali: wiceminister Marek Niedużak – z MPiT, Mariusz Haładyj – prezes Prokuratorii Generalnej RP, Hubert Nowak – prezes UZP, Małgorzata Rakowska – prezes KIO. Trwają prace nad przygotowaniem aktów wykonawczych do ustawy. Minister J. Emilewicz zapowiedziała starania o finansowe wsparcie Komisji Europejskiej i związanych z nią międzynarodowych instytucji w wypracowaniu najlepszej metody wdrożenia narzędzi, które wprowadza nowa ustawa. Będzie pomoc, ale opanować nowe przepisy Pzp i wdrożyć je w życie musi każdy zamawiający i każdy wykonawca.