Wpraktyce zamówień publicznych w wielu przypadkach zarówno zamawiający, jak i wykonawcy mają świadomość, że wezwanie do wyjaśnienia ceny oferty kierowane do wykonawców na podstawie art. 224 ust. 2 ustawy Pzp następuje wyłącznie z powodu wypełnienia się dyspozycji przepisu, np. w związku ze średnią ceną wszystkich ofert w postępowaniu wyższą o 30% od ceny oferty badanej.
Ze względu na wyjątkowość unormowanej sytuacji autor uważa, że należy w tym miejscu zacytować podstawę prawną w zakresie obowiązku wezwania do wyjaśnień ceny oferty – art. 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp: W przypadku gdy cena całkowita oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od […] wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia.
Jak wynika z przepisu, możliwość odstąpienia od wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny występuje w przypadku, gdy rozbieżność, polegająca na różnicy ceny oferty o więcej niż 30% od wartości zamówienia lub wartości średniej arytmetycznej ofert, wyn...
Odstąpienie od wyjaśnień rażąco niskiej ceny (1)
Problematyka oceny oferty pod względem rażąco niskiej ceny jest istotnym elementem praktyki zamówień publicznych. Znaczne różnice cenowe różnych ofert, jak również odmienne podejście zamawiającego przy szacowaniu wartości zamówienia powodują częste problemy praktyczne dotyczące zasadności wezwania – przy przekroczeniu 30% różnicy w stosunku do średniej arytmetycznej cen złożonych ofert lub w stosunku do ustalonej przez zamawiającego wartości zamówienia. Czy i w jakich sytuacjach zamawiający mogą odstąpić od wezwania rażąco niskiej ceny? Warto przeanalizować orzecznictwo w tym zakresie.