Przesłane sprawozdanie z udzielonych zamówień i plan zamówień publicznych

Sprawozdanie z udzielonych zamówień

Nadeszła nowa kadencja w jednostkach samorządowych – planowanie dostaw, usług i robót budowlanych wejdzie w dynamiczny okres. Z praktyki zaobserwować można, że przekazane do 1 marca każdego roku sprawozdanie z udzielonych zamówień może służyć u zamawiającego refleksji co do sposobu prowadzenia i planowania zamówień publicznych. Jest w tej chwili dobry czas, by wyciągnąć wnioski na przyszłość lub poprawić ewentualne błędy, jeśli pojawiły się w sprawozdaniu czy planowaniu zamówień.

Czas powstania uwag

Jest już po 1 marca 2024 r., czyli mamy już od dość dawna za sobą dzień, do którego należało zgodnie z przepisem art. 82 ust. 2 ustawy – Prawo zamówień publicznych przekazać sprawozdanie z udzielonych zamówień publicznych. Jest więc teraz dobry czas, by wyciągnąć wnioski na przyszłość lub poprawić ewentualne błędy, jeśli pojawiły się w sprawozdaniu. Patrząc okiem praktyka, zauważam, że brak odpowiedniego planowania zamówień, a także brak racjonalnej ewidencji udzielonych zamówień publicznych, nie służy obowiązkowi nie tylko sprawozdawczemu, ale i racjonalnemu prowadzenia spraw w dziedzinie zamówień publicznych. Wnioski związane z planowaniem zamówień publicznych i z obowiązkiem sprawozdawczym mogą wpłynąć na efektywność działań zamawiającego.

POLECAMY

Plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych 

Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1–2 ustawy Pzp, oraz ich związki nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ sporządzają plan postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym. W planie postępowań, o którym mowa w art. 23 ust. 1 ustawy Pzp, nie ma obowiązku wykazywania zamówień o wartości mniejszej niż kwoty określone w art. 2 ust. 1 ustawy Pzp. Jednak w sprawozdaniu z udzielonych zamówień należy wykazać wartość, na jaką zamawiający udzielił zamówień o wartości szacunkowej do 130 tys. zł. Zamawiający, przekazując w sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach informację o wartości wszystkich zamówień udzielonych do wartości 130 tys. zł, powinien krytycznie spojrzeć na tę wielkość. U wielu zamawiających może to być wartość, która nawet kilkudziesięciokrotnie (sic!) przewyższa wartość progową określoną w art. 2 ust 1 ustawy Pzp. Krytycznie patrząc na tę pozycję sprawozdania, warto sprawdzić, czy zamawiający, szacując wartość dostaw, usług, robót budowlanych, nie powinien jednak zastosować ustawy – Prawo zamówień publicznych. Przy szacowaniu wartości zamówień zamawiający powinni mieć na względzie nadal kwestię wystąpienia tożsamości czasowej, podmiotowej i przedmiotowej. Przy okazji należy wskazać, że często sami zamawiający wprowadzają dodatkowe uregulowania, np. w formie „Regulaminu udzielania zamówień publicznych do 130 tysięcy złotych”. W tym regulaminie zamawiający często nakłada na siebie obowiązek stosowania dodatkowych progów (a więc nakłada na siebie dodatkowe obligatoryjne obowiązki). Progi te najczęściej mają wartość 50 tys. zł i 20 tys. zł. Niektórzy zamawiający wprowadzają jeszcze nawet próg 5 tys. zł.

Urząd Zamówień Publicznych w opinii Plan postępowań określony w nowej ustawie Prawo zamówień publicznych wskazuje, że: […] przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych wskazują na plany postępowań o udzi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy