Z prac nad nowym Pzp

Aktualności

Czy w tej kadencji Sejmu RP zostanie uchwalona nowa ustawa – Prawo zamówień publicznych? Do wyborów parlamentarnych, według harmonogramu prac Sejmu RP,  pozostały 3 lub 4 trzydniowe sesje. Teoretycznie można w tym czasie przyjąć i uchwalić ustawę. W praktyce bywa różnie.

Jeśli projekt, a właściwie dwa projekty: ustawa – Prawo zamówień publicznych i ustawa – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych, nie zostaną uchwalone w tej kadencji Sejmu, po wyborach muszą wrócić do Rady Ministrów i ponownie, jako projekt rządowy, powinny być złożone do Sejmu RP.

Obecne projekty: ustawy Pzp i ustawy – Przepisy wprowadzające, przygotowywane przez  Ministerstwo Przedsiębiorczości i Transformacji oraz Urząd Zamówień Publicznych – po raz pierwszy zaprezentowane zostały 20 stycznia 2019 r. i przekazane do konsultacji. Ostatnie projekty, po konsultacjach i poprawkach (sporo zmienione w stosunku do pierwowzoru) udostępnione zostały 20 maja br.

W czerwcu br. czekają na przyjęcie przez Radę Ministrów oraz skierowanie do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Nastąpić to ma do końca II kwartału 2019 r. Pytanie: zdążą czy nie zdążą jest więc aktualne.

Wejście w życie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych planowane jest na dzień 1 stycznia 2021 r.

POLECAMY


Cel projektowanej nowelizacji


Nowa ustawa Pzp – jak podano w uzasadnieniu do projektu – ma na celu kompleksowe uregulowanie materii zamówień publicznych. Jest także odpowiedzią na wyzwanie postawione w „Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”, w której wskazano, że zamówienia publiczne są jednym z obszarów, których usprawnienie może przyczynić się do zapewnienia stałego wzrostu gospodarczego kraju.

Po ponad 14-letnim okresie obowiązywania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 
z 2018 r., poz. 1986 i 2215) – ustanawianej w zupełnie innych realiach gospodarczych i prawnych, a także po ponad 60-krotnej jej nowelizacji, zaistniała  potrzeba przygotowania kompleksowego i spójnego Prawa zamówień publicznych.
 

Zakres regulacji


Projekt nowego Pzp wdraża do polskiego porządku prawnego wszystkie, obowiązujące państwa unijne, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady. W projekcie zaproponowano następujące regulacje o kluczowym znaczeniu, wychodzące naprzeciw oczekiwaniom zarówno podmiotów publicznych, jak i wykonawców:


1. Wprowadzenie podstawy prawnej do stworzenia polityki zakupowej państwa, która będzie narzędziem do realizacji polityki gospodarczej państwa.
2. Zwiększenie roli planowania w zamówieniach publicznych poprzez:

  • wprowadzenie obowiązku dokonania analizy przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia;
  • nałożenie obowiązku na centralne organy administracji rządowej określenia strategii zarządzania dla poszczególnych kategorii zakupowych (drzewo kategorii zakupowych) oraz wskazanie zamówień stanowiących realizację polityki państwa; obowiązek ten będzie stanowił ramy dla rocznych planów postępowań, obecnie funkcjonujących w ramach Pzp;
  • wprowadzenie obowiązku aktualizacji rocznych planów postępowań;
  • koncentrację ogłoszeń o zamówieniach w oficjalnym publikatorze, tj. Biuletynie Zamówień Publicznych (poniżej progów UE) oraz Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (powyżej progów UE);
  • zwiększenie znaczenia dialogu z wykonawcą poprzez podkreślenie roli przygotowania postępowania;
  • wprowadzenie do ustawy zasady efektywności.

3. Uproszczenie zasad podmiotowej kwalifikacji wykonawców poprzez:

  • uproszczenie warunków udziału w postępowaniu;
  • ograniczenie i doprecyzowanie przesłanek wykluczenia.

4. Uproszczenie proceduralne w postępowaniach powyżej i poniżej progów unijnych poprzez:

  • odrębne tryby udzielania zamówień powyżej progów unijnych,
  • uproszczenie i uelastycznienie procedury dla zamówień poniżej progów unijnych.

5. Zrównoważenie stron w umowach w sprawie zamówienia publicznego poprzez:

  • określenie zasad kształtowania umów;
  • wprowadzenie katalogu klauzul abuzywnych;
  • określenie obowiązkowych postanowień umownych;
  • wprowadzenie nowych zasad waloryzacji wynagrodzenia.

6. Wprowadzenie obowiązku ewaluacji realizacji umowy.
7. Zniesienie odpowiedzialności solidarnej wykonawców w trybie partnerstwa innowacyjnego.
8. Wprowadzenie obowiązku stosowania zaliczek lub częściowych płatności w umowach powyżej 12 miesięcy.
9. Usprawnienie postępowania skargowego na orzeczenia KIO poprzez:

  • obniżenie opłaty od skargi na orzeczenie KIO;
  • wydłużenie terminu na wniesienie skargi na orzeczenie KIO.

10. Usprawnienie systemu kontroli poprzez:

  • wspólne przepisy ogólne dotyczące kontroli zamówień publicznych;
  • przeprowadzanie kontroli na podstawie analizy ryzyka naruszenia prawa;
  • obowiązek publikacji wytycznych dotyczących prowadzenia kontroli przez organy kontroli.

11. Wzmocnienie roli Prezesa Urzędu w przygotowywaniu i propagowaniu dobrych praktyk i wzorców dokumentów, które będą stanowiły wsparcie dla zamawiających.
12. Wprowadzenie nowego rozwiązania mającego na celu pozasądowe rozwiązywanie sporów.


Przepisy wprowadzające ustawę Pzp


Przygotowanie przepisów wprowadzających ustawę Pzp wynikało z jednej strony z wielości zmian koniecznych do wprowadzenia w odrębnych ustawach, z drugiej z konieczności zachowania przejrzystości nowego Pzp. Ustawa reguluje termin wejścia w życie ustawy głównej, tj. ustawy – Prawo zamówień publicznych. Zawiera zmiany w przepisach dotyczące innych ustaw, co oznacza, że w chwili wejścia w życie ustawy Pzp musi nastąpić nowelizacja 84 odrębnych aktów prawnych. Zawiera ponadto przepisy uchylające, przejściowe, dostosowujące i końcowe. Wyjaśniona  zostaje m.in. sprawa postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. Analogiczny zapis dotyczy postępowań odwoławczych i postępowań toczących się na skutek wniesienia skargi do sądu, a także kontroli udzielania zamówień wszczętych na podstawie ustawy uchylanej i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2021 r. Zachowują ważność obowiązujące przepisy wykonawcze, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od wejścia w życie ustawy Pzp. Wejście w życie nowego Pzp nie powoduje również automatycznej zmiany Prezesa Urzędu ani zmiany warunków zatrudnienia pracowników, prezesa Krajowej Izby Odwoławczej i członków Izby. Osoby zatrudnione w ww. instytucjach w chwili wejścia w życie nowej ustawy zachowują ciągłość pracy.

 

PODSUMOWANIE
 

Ustawa o przepisach przejściowych zapewnia stabilność funkcjonowania instytucji oraz ciągłość prowadzonych spraw, np. sądowych czy odwoławczych, ważność umów zawartych zgodnie z poprzednią ustawą.
 

Przypisy