Ustawa wprowadza zmiany w 162 ustawach, w tym w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 i 2215 oraz z 2019 r., poz. 53) i w ustawie z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U., poz. 1920 oraz z 2018 r., poz. 1669 i 1693).
POLECAMY
Zmiany w ustawie – Prawo zamówień publicznych
Na podstawie art. 72 ww. ustawy do ustawy – Prawo zamówień publicznych wprowadzono następujące zmiany:
W art. 8 Pzp dodano ust. 5, który ogranicza zasadę jawności w zamówieniach publicznych w przypadku przetwarzania danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa, o których mowa w art. 10 RODO.
Po art. 8 dodany został art. 8a, który ma na celu dostosowanie sposobu realizacji uprawnień wynikających z RODO do uwarunkowań wynikających ze stosowania ustawy Pzp lub stanowi niezbędne ograniczenia stosowania RODO.
W art. 11 po ust. 6 dodane zostały ust. 6a i 6b. Mają one na celu doprecyzowanie w ustawie Pzp podziału zakresu obowiązków realizowanych przez Prezesa UZP i zamawiających, jako administratorów danych osobowych. Na podstawie ww. przepisów Prezes UZP wydaje w formie elektronicznej Biuletyn Zamówień Publicznych, natomiast zamawiający zamieszczają w tym BZP ogłoszenia.
W art. 96 po ust. 3 dodane zostały ust. 3a i 3b.
Ustęp 3a doprecyzowuje zasadę jawności w zamówieniach publicznych w kontekście przetwarzania (a dokładnie udostępniania) danych osobowych zebranych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursu, zawartych w protokole lub załącznikach do protokołu.
Na podstawie tego przepisu zamawiający będzie miał prawo i obowiązek ujawnienia wszystkich danych osobowych, które znajdują się w dokumentacji postępowania, w tym przekazanej przez wykonawcę, z wyjątkiem załączonych przez wykonawcę informacji zawierających tzw. dane wrażliwe (art. 9 RODO). Zamawiający na podstawie ww. zapisu będzie mógł skorzystać również z innych ograniczeń zasady jawności wskazanych w art. 8 ust. 3–5 Pzp.
Ustęp 3b stanowi podstawę do ograniczenia udostępniania protokołu wraz załącznikami, a więc ograniczenia zasady jawności, z uwagi na przepisy RODO. Z brzmienia tego przepisu (w kontekście art. 18 ust. 2 RODO) wynika, że każde inne przetwarzanie, z wyjątkiem przechowywania protokołu i załączników, możliwe będzie wyłącznie za zgodą osoby, której dane dotyczą, lub w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń, lub w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej, lub z uwagi na ważne względy interesu publicznego UE lub państwa członkowskiego.
W art. 97 po ust. 1 dodane zostały ust. 1a i 1b.
Odnoszą się one do kwestii związanych z przetwarzaniem danych osobowych – na etapie przechowywania – zawartych w protokole oraz załącznikach:
- ust. 1a ma analogiczne brzmienie co nowo dodany art. 8a ust. 2 i przyznaje zamawiającemu, w zakresie wykonywania obowiązku z art. 15 ust. 1–3 RODO, możliwość żądania od osoby, której dane dotyczą, wskazania dodatkowych informacji;
- ust. 1b ma na celu doprecyzowanie dotyczące skorzystania przez osobę, której dane osobowe dotyczą, z uprawnienia do sprostowania lub uzupełnienia, o którym mowa w art. 16 RODO.
Po art. 143d dodany został art. 143e.
Ma on na celu przesądzenie wprost w przepisach Pzp, że zamawiający, w ramach swoich uprawnień w zakresie kontroli, ma prawo do sprawdzania spełniania przez wykonawcę lub podwykonawcę wymagań, o których mowa w art. 29 ust. 3a Pzp.
Zmiany w ustawie o koncesji na roboty budowlane lub usługi
Na podstawie art. 146 ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przetwarzaniem danych do ustawy o koncesji dodano następujące regulacje: w art. 13 ust. 2a, art. 13a, art. 16a, art. 18a, art. 26 ust. 8, art. 29 ust. 7, art. 30 ust. 6.
Zakres i cel wprowadzonych regulacji jest analogiczny do zmian wprowadzonych w ustawie – Prawo zamówień publicznych.