Nowelizacja nowego Pzp

Aktualności Otwarty dostęp

W dniu 19 listopada br. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz niektórych innych ustaw wpłynął do Sejmu RP (druk 765) i został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Gospodarki i Rozwoju. Termin przedstawienia sprawozdania przewidziany był na 26 listopada br. 

Nowelizacja nowego Pzp 

W dniu 19 listopada br. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz niektórych innych ustaw wpłynął do Sejmu RP (druk 765) i został skierowany do pierwszego czytania w

POLECAMY

Komisji Gospodarki i Rozwoju. Termin przedstawienia sprawozdania przewidziany był na 26 listopada br. 

Projekt obejmuje zmiany: 
Art. 1. W ustawie z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2019 r., poz. 1528, 1655 i 2020); 
Art. 2. W ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 711);
Art. 3. W ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 oraz z 2020 r., poz. 288, 1492 i 1517);
Art. 4. W ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020 oraz z 2020 r., poz. 1086).

W ustawie o koncesjach

Wprowadza się m.in. takie zasady, jak przewiduje Pzp, jeśli chodzi o wyłączenia, komunikację pomiędzy zamawiającym a wykonawcami oraz przesłanki wykluczenia wykonawców z postępowania o zawarcie umowy koncesji. Zdefiniowano również katalog przepisów nowego Pzp, które nie będą miały zastosowania do umów o partnerstwie publiczno-prywatnym.

W ustawie – PZP

Doprecyzowano m.in. przepisy nowej procedury dla zamówień o wartości poniżej progów unijnych, tj. trybu podstawowego. W przypadku tzw. zamówień bagatelnych zamawiający nie będą mieli obowiązku zamieszczania ogłoszeń w BZP. Ponadto nowela zniesie zakaz zawierania umów na okres dłuższy niż 4 lata – art. 434 n. Pzp. 

Nowela doprecyzowuje też kwestie związane z przeprowadzaniem dowodów w postępowaniu odwoławczym. Ponadto wprowadzony zostanie obowiązek do przekazania organowi kontrolnemu informacji o przeprowadzonej wcześniej kontroli danego zamówienia przez inny organ kontrolny oraz udostępnienia jej wyników. Wbrew oczekiwaniom wykonawców z projektu wypadł przepis wprowadzający procentowy limit kar umownych. Przeciwko jego wprowadzeniu zaprotestowali samorządowcy oraz Prokuratoria Generalna.

Ustawa – Przepisy wprowadzające ustawę Pzp – potwierdzają wejście w życie nowego Pzp w dniu 1 stycznia 2021 r. 

Sejmowa debata

W dniu 27 listopada br. odbyło się drugie i trzecie czytanie ww. ustaw. Poseł sprawozdawca Jadwiga Emilewicz, rekomendując ustawę nowelizacyjną, podkreślała, iż istotą jej jest dostosowanie przepisów związanych z umowami koncesyjnymi na roboty budowlane lub usługi do nowego Pzp. Nowelizacja nowego Pzp jest niewielka i było dostatecznie dużo czasu na przygotowanie się do jej wdrożenia.

W pięciominutowych wystąpieniach posłów zwracano m.in. uwagę na:

  • Konieczność uaktualnienia odesłań w Pzp do przepisów zawartych w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (poseł Kamil Bortniczuk – Klub Parlamentarny PiS);
  • Opóźnienia prac legislacyjnych, co powinno skutkować zmianą wejścia w życie ustawy z 11 września 2019 r. – Pzp. Właściwą datą – zdaniem posła Michała Jarosa – jest 1 lipca 2021 r. ( Klub KO);
  • Wprowadzenie progu unijnego w złotych (a nie w euro – jak jest w projekcie – przyp. red.), żeby uniknąć kłopotliwego i czasami niebezpiecznego prawnie przeliczania kursu euro na złote (Zdzisław Wolski – Klub Lewica Razem);
  • Sprawę  wybiórczych wykluczeń. Wykluczamy z automatu wykonawców za np. kręcenie licznika czy wyzysk, a jednocześnie wykluczenie za przestępstwa przeciwko środowisku uznajemy za nieobligatoryjne (Dobromir Sośnierz – Koło Konfederacja).

Marek Niedużak – podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii – podsumowując dyskusję, stwierdził: Jeżeli wy dziś chcecie odłożyć to na pół roku (wejście wżycie ustawy – przyp. red.), to proszę powiedzieć przedsiębiorcom, że takie rozwiązania jak waloryzacja wynagrodzeń, obowiązkowe płatności w częściach i w zaliczkach, katalog klauzul abuzywnych, ograniczenia kar umownych oraz – jak słusznie się dopominał jeden pan poseł – te dotyczące podwykonawców, będą obowiązywały pół roku później.1

Komisja Gospodarki i Rozwoju w tym samym dniu rekomendowała przyjęcie części poprawek zgłoszonych w Sejmie. W dniu 27 listopada 2020 r. o godz. 21.57 odbyło się głosowanie. Spośród 450 posłów za przyjęciem ww. ustawy głosowało 279, przeciw 131, wstrzymało się od głosu – 40, nie głosowało – 10. Ustawę poparło 229 posłów z PIS, 1 z KO, 48 z Lewicy i 1 poseł niezależny. Przeciw było 129 posłów z KO i 2 niezależnych.
Ustawa skierowana została do Senatu RP. Senacka Komisja Gospodarki i Innowacyjności w dniu 1 grudnia br. rozpoczęła pracę nad ww. projektem.

Oprac. ECA

Przypisy