Porównanie dostępnych na rynku rozwiązań platform zakupowych

Elektronizacja zamówień publicznych Otwarty dostęp
Wymagania formalne (obligatoryjne)1
Lp.  Nazwa wymagania Dlaczego należy to weryfikować Praktyczny sposób 
weryfikacji
O.1   Możliwość elektronicznej
obsługi procesu udzielenia zamówienia we wszystkich dostępnych trybach udzielania zamówień, w tym obsługa
procesu unieważniania 
czynności wyboru i ponownej 
oceny.
 To najważniejszy element weryfikacji każdej platformy zakupowej – jeżeli wybierzemy system, który nie spełnia wszystkich trybów to w przypadku konieczności skorzystania z takich trybów w przyszłości możemy być „zablokowani” z przeprowadzeniem postępowania do momentu „zbudowania” przez dostawcę odpowiedniej funkcjonalności i możemy narazić się na dodatkową płatność.

Link do strony internetowej wykonawcy, na której znajdują 
się zasady świadczenia umowy 
wraz z odnośnikiem do punktu, w którym wykonawca deklaruje spełnianie wszystkich dostępnych w Pzp trybów postępowań.

POLECAMY

Udostępnienie przez dostawcę filmów instruktażowych na przeprowadzenie przetargów w następujących trybach:

  • przetarg nieograniczony; 
  • przetarg ograniczony; 
  • negocjacje z ogłoszeniem; 
  • negocjacje bez ogłoszenia; 
  • zamówienie z wolnej ręki; 
  • zapytanie o cenę; 
  • licytacja elektroniczna (w tym składanie postąpień opatrzonych kwalifikowanym podpisem elektronicznym); 
  • partnerstwo innowacyjne; 
  • dialog konkurencyjny;
  • tryb przewidziany w art. 101a ust. 1 Pzp; 
  • usługi społeczne.
O.2   Funkcjonalność wsparcia elektronicznego przesyłania oświadczeń, w tym JEDZ 
od dnia 18 kwietnia 2018 r. 
W takiej sytuacji albo decydujemy się na stosowanie instrukcji UZP, która według niektórych ekspertów 
niesie wiele ryzyk (np. brak pewności, że wysłany pocztą elektroniczną JEDZ dotrze na czas), albo musimy w zasadzie już używać tej funkcjonalności platform zakupowych. Dla zamawiających wykonujących dużo postepowań jest to na dziś kluczowa sprawa.
 Link do strony wykonawcy, na której znajdują się zasady świadczenia umowy wraz z odnośnikiem do punktu, w którym wykonawca 
opisuje sposób przekazywania 
JEDZ drogą elektroniczną 
w okresie 18 kwietnia 2018 r. do 
18 października 2019 r. Udostępnienie przez wykonawcę filmów instruktażowych z przedstawionym procesem obsługi elektronicznego
przesłania JEDZ.
O.3  Dostosowywanie oprogramowania 
do zmian prawnych.
Bez takiej gwarancji 
zamawiający naraża się na 
jedno z następujących negatywnych konsekwencji: albo konieczność dopłaty za zmiany w systemie w związku ze zmianami prawnymi, 
albo zmiany platformy,
albo braku obsługi wymagań legislacyjnych. 
Należy pamiętać, że jedną z takich „szybkich i koniecznych zmian” będzie integracja z systemem budowanym przez Ministra 
Cyfryzacji – e-Zamówienia.
Link do strony internetowej wykonawcy, na której znajdują się zasady świadczenia umowy wraz z odnośnikiem do punktu, w którym wykonawca deklaruje dostosowywanie oprogramowania do zmian prawnych w cenie usługi, w tym do systemu budowanego przez Ministra Cyfryzacji – e-Zamówienia.
Zapisy umowy gwarantujące 
takie dostosowywanie 
do zmian prawnych.
Wymagania funkcjonalne (fakultatywne) 
F.1 Posiadanie ról w systemie, które definiują możliwe do przeprowadzenia przez 
użytkownika z odpowiednią 
rolą akcje: 
  • dostęp do wszystkich/ wybranych postępowań,
  • możliwość dodawania dokumentacji do postępowania,
  • możliwość zatwierdzania zmian w SIWZ/odpowiedzi/ wyboru najkorzystniejszej oferty,
  • możliwość otwarcia ofert.
Jeżeli platforma zakupowa 
posiada role zdefiniowane 
w ustawie Pzp (np. kierownika zamawiającego, przewodniczącego komisji, sekretarza komisji, członka komisji, biegłego), to zamawiający ma pewność, że tylko wybrane osoby mogą podejmować niektóre czynności w systemie. Szczególnie jest to ważne dla zmiany terminów składania ofert i wniosków, aby osoba nieuprawniona nie wykonała w systemie akcji, która zostanie upubliczniona.

Dla zweryfikowania należy zażądać opisu ról zastosowanych w systemie.

Praktycznie można też wykorzystać udostępnione filmy/materiały e-learningowe.

F.2  System ma zdefiniowany kontekstowy katalog pism generowanych w systemie, które mogą zostać użyte w trakcie postępowania przez zamawiającego, poddane edycji i załączone do postępowania 
– jako korespondencja do wszystkich wykonawców lub jako korespondencja 
do pojedynczych wykonawców.
Platforma zakupowa poprzez „podpowiadanie” pisma w kontekście danej czynności zamawiającego może znacznie ułatwić działanie. Oczywiście pisma powinny mieć możliwość edycji – ale zawsze podpowiedź systemu będzie upraszczała pracę zamawiającego.

Dla zweryfikowania należy zażądać opisu takiej funkcjonalności w systemie.

Praktycznie można też wykorzystać udostępnione filmy/materiały e-learningowe.

F.3 Platforma zakupowa tworzy 
na bieżąco protokół postępowania 
na obowiązujących wzorach, zawierający niezbędne 
dla każdego trybu i wartości postępowania informacje.
Platforma zakupowa może 
ułatwić prowadzenie 
postępowania poprzez pomoc jej użytkownikom w opracowaniu niezbędnej dokumentacji, z której protokół postępowania jest najistotniejszy.

Dla zweryfikowania należy zażądać opisu takiej funkcjonalności w systemie.

Praktycznie można też wykorzystać udostępnione filmy/materiały e-learningowe.

F.4 Platforma zakupowa automatycznie tworzy chronologiczny katalog czynności wykonywanych w postępowaniu, dostępny jako raport z danego postępowania. Dzięki takiej funkcjonalności zamawiający będzie mógł kontrolować prawidłowy 
przebieg procesu postępowania o zamówienie publiczne 
– np. kontrola powinna mieć dostęp 
do odczytu pełnej dokumentacji danego postępowania oraz umieć przeglądać właśnie taki chronologiczny dziennik czynności podejmowanych przez pracowników zamawiającego i wykonawców dla skontrolowania procesu.    

Weryfikacją może być opis funkcjonalności.

Praktycznie można też 
wykorzystać udostępnione 
filmy/materiały e-learningowe

 F.5 Zamawiający wymaga certyfikatu TED e-Sender powalający na publikacje zamówień w TED z systemu.  Dzięki temu zamawiający 
uniknie podwójnej pracy 
– obecnie musi wpisać dane 
do Biuletynu Zamówień 
Publicznych i/lub Europejskiego Biuletynu TED, a później opisać w systemie platformy zakupowej. 
TED umożliwia przyjęcie pliku w formacie .xml i automatyczne publikowanie ogłoszeń, 
dlatego warto wymagać 
certyfikatu e-Sender.
Dostawca powinien przedstawić certyfikat na stronie TED.
    
Wymagania niefunkcjonalne – spełnianie wymagań innych ustaw niż Pzp
L.1 Obsługa części jawnej i niejawnej (zastrzeżonej jako tajemnica przedsiębiorstwa) w komunikacji z wykonawcami.     Taka funkcjonalność zapewni zamawiającym spełnianie 
wymogów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji poprzez zapewnienie poszanowania 
tajemnicy przedsiębiorstwa, 
m.in. przy udostępnianiu 
ofert innym wykonawcom.
 Należy oczekiwać od
dostawcy platformy zakupowej krótkiego opisu funkcjonalności przesyłania plików z tajemnicą przedsiębiorstwa i udostępniania treści ofert z poszanowaniem 
tej tajemnicy.
Zamawiający powinien
oczekiwać zrzutów ekranu 
z systemu potwierdzającego 
taką funkcjonalność.
L.2 System uwzględnia standard WCAG 2.0. dla osób słabo widzących i niedowidzących WCAG 2.0. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie krajowych ram interoperacyjności2 publiczne 
systemy informatyczne powinny obsługiwać standard WCAG 2.0.
Należy oczekiwać od dostawcy platformy zakupowej krótkiego
opisu funkcjonalności 
dostosowania systemu 
do standardu WCAG 2.0
Zamawiający powinien 
oczekiwać zrzutów ekranu 
z systemu potwierdzającego 
taką funkcjonalność.
L.3  Interfejsy graficzne platformy zakupowej muszą uwzględniać wymagania stawiane wersjom przeznaczonym dla telefonów komórkowych i tabletów zgodnie z zasadami RWD 
(ang. Responsive Web Design).
 Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie krajowych ram interoperacyjności3 publiczne 
systemy informatyczne powinny obsługiwać standard RWD.
 Należy oczekiwać od dostawcy platformy zakupowej krótkiego 
opisu funkcjonalności dostosowania systemu do standardu RWD.
Zamawiający powinien 
oczekiwać zrzutów ekranu 
z systemu potwierdzającego 
taką funkcjonalność.
L.4 Jak platforma zakupowa obsługuje dane osobowe i czy spełnia wymagania rozporządzenia RODO. Tego wymogu nie trzeba 
nikomu dzisiaj uzmysławiać – powstaje szereg artykułów o wysokich karach dla podmiotów niestosujących znowelizowanych wymogów ochrony danych osobowych. Należy pamiętać, 
że w platformie zakupowej przetwarzane będą dane osobowe w najtrudniejszej 
postaci – dostępne w załączonych przez wykonawców dokumentach. Każdorazowo otwarcie takiego dokumentu stanowi „przetworzenie danych osobowych” dostępnych na dokumencie – jeśli platforma zakupowa nie będzie wspierała zamawiającego w przygotowywaniu odpowiednich raportów, to będzie on musiał prowadzić odrębną dokumentację, co w przypadku zamawiających prowadzących wiele postępowań będzie wielkim wyzwaniem.
 Należy oczekiwać od dostawcy opisu funkcjonalności zapewnienia zgodności platformy zakupowej z wymogami rozporządzenia
RODO.
Zamawiający powinien 
oczekiwać zrzutów ekranu 
z systemu potwierdzającego 
taką funkcjonalność.
 Inne wymagania niefunkcjonalne
N.1 Obsługa różnych standardów podpisów kwalifikowanych w szczególności PaDES, XaDES – w tym wbudowanej
funkcjonalności wyświetlania szczegółów podpisu.
Zamawiający powinien zadbać o to, aby wykonawcy mogli wykorzystać różne standardy dostępnych podpisów na rynku. Trzeba pamiętać, że ograniczenie np. do formatu PaDES umożliwi przesyłanie tylko podpisanych elektronicznie plików PDF, a czasem może być konieczne przesłanie innych formatów plików i wtedy standard XaDES jest niezbędny. Weryfikacją może być opis funkcjonalności.
N.2  System powinien korzystać z zaufanego serwera czasu (usługa świadczona przez certyfikowanych zewnętrznych dostawców), który w sposób obiektywny określi moment złożenia dokumentu w systemie – niezbędne dla oceny, czy dokument został złożony w terminie. Po upływie zdefiniowanego terminu system uniemożliwia złożenie wniosków/ofert.  System musi w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości określić moment wpłynięcia oferty/wniosku/
/oświadczenia (w tym JEDZ), i to nie poprzez powołanie się na czas serwera zamawiającego czy dostawcy, tylko na obiektywne źródło czasu.
Należy oczekiwać od dostawcy platformy zakupowej opisu, w jaki sposób jego rozwiązanie zapewnia „pewne źródło czasu”.
N.3 Zapewnienie szyfrowania przez co najmniej dwa klucze szyfrujące o odpowiedniej sile przechowywane na nośnikach zewnętrznych uniemożliwiających „wyciągnięcie klucza deszyfrującego” posiadanego przez dwóch członków składu oceniającego. Przy czym klucze dwóch dowolnych członków składu oceniającego powinny mieć możliwość odszyfrowania i otwarcia ofert/wniosków/oświadczeń (w tym JEDZ). Certyfikat kwalifikowany może być używany jedynie do weryfikacji podpisu elektronicznego. Szyfrowanie ofert/wniosków/oświadczeń w tym JEDZ musi być zapewnione z użyciem klucza publicznego certyfikatu komercyjnego – zgodnie z wytycznymi o stosowaniu odpowiednich certyfikatów do odpowiednich celów. Należy pamiętać, że platforma zakupowa jest newralgicznym systemem i najważniejszym elementem tego systemu jest zapewnienie, że nikt 
(w tym pojedynczy pracownik zamawiającego, administrator 
systemu czy bazy danych) nie będzie w stanie podejrzeć ofert przed terminem ich otwarcia. Zarzut „wycieku” danych może mieć bardzo negatywne konsekwencje dla zamawiającego wraz z koniecznością unieważnienia postępowania czy sankcji z tytułu naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych lub o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Należy oczekiwać od dostawcy platformy zakupowej przekonującego dla ekspertów ds. bezpieczeństwa danych opisu, w jaki sposób jego rozwiązanie daje gwarancję, że nie ma możliwości zapoznania się z treścią ofert/wniosków przed terminem ich otwarcia.
N.4  System powinien mieć wbudowany skaner antywirusowy sprawdzający wszystkie pliki, jakie użytkownicy próbują wgrać do systemu, pod kątem wirusów oraz innego złośliwego oprogramowania. System powinien informować użytkownika, w którym pliku znalazł się wirus.  Pliki przesyłane do systemu będą pobierane przez różnych użytkowników. Zamawiający powinien zapewnić platformę odporną na zagrożenia płynące z internetu nie tylko na poziomie bezpieczeństwa samej platformy, ale także umieszczanych w nim treści. Platforma powinna mieć skaner antywirusowy pozwalający przeskanować wszystkie pliki, jakie umieszczane są w systemie, oraz prezentować użytkownikowi powód nieprzyjęcia przez system określonego załącznika. Należy oczekiwać od dostawcy platformy zakupowej opisu, w jaki sposób rozwiązanie 
weryfikuje brak wirusów.
Należy poprosić o film instruktażowy lub zrzuty ekranu pokazujące raport „zawirusowanego” pliku, który przesyłał użytkownik.
N.5 Infolinia: podstawową formą wsparcia użytkowników jest infolinia telefoniczna dostępna w godzinach 8–18 w dni robocze.
Dodatkowo należy wymagać również możliwości komunikacji z dostawcą rozwiązania za pomocą e-mail.
Użytkownicy zamawiającego będą mieli i tak duże wyzwanie z elektronizacją – dostawca platformy zakupowej musi zapewnić im pomoc w postaci infolinii telefonicznej jako podstawowego kanału komunikacyjnego. Zamawiający powinien oczekiwać linku do strony internetowej z zasadami świadczenia usług przez wykonawcę i odniesienia do zapisów gwarantujących dostępność infolinii.
N.6  Dostawca musi zagwarantować dostępność oprogramowania na poziomie co najmniej 99,5%, liczone w cyklach miesięcznych w oknie świadczenia usług zdefiniowanym 
jako 6–20. 
Nikogo nie trzeba przekonywać, że platforma zakupowa musi działać cały czas” i podpisując umowę, należy zweryfikować, czy dostawca to gwarantuje. Kluczowe jest, aby dokładnie zweryfikować parametr, który określa tzw. dostępność systemu, czyli gwarantowany przez dostawcę procent czasu mierzony w jakimś oknie, kiedy system jest na pewno dostępny. Dla przykładu: jeżeli dostawca gwarantuje 95% dostępności mierzonej w skali roku, w dni robocze, w godzinach 9–17, to nawet cały tydzień braku dostępności systemu w tych godzinach jest w zgodzie z umową (!)  Zamawiający powinien oczekiwać linku do strony internetowej z zasadami świadczenia usług przez wykonawcę i odniesienia do zapisów gwarantujących dostępność systemu (najlepiej ewentualną dostępność mierzyć w skali miesiąca i nie powinna ona być wyższa niż kilkanaście minut).
N.7  Dostawca musi zagwarantować sprawne usuwanie błędów: dla awarii uniemożliwiającej korzystanie z serwisu czas usuwania awarii nie może przekroczyć 4 h roboczych, dla błędów krytycznych blokujących przeprowadzenie pojedynczego postępowania maks. 1 dzień roboczy. Analogicznie jak dostępność systemu, która oznacza możliwość zalogowania do niego, należy zadbać o szybkie usuwanie błędów.  Zamawiający powinien oczekiwać linku do strony internetowej z zasadami świadczenia usług przez wykonawcę i odniesienia do zapisów gwarantujących czas usuwania błędów o różnych priorytetach.

 

 Wymagania formalne (obligatoryjne)4
lp Dostawca MarketPlanet Dostawca OpenNexus Dostawca eB2B  Dostawca SmartPZP
O.1  wzór rubryka 0.1  wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 tak
O.2  wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1  tak
O.3 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 tak
Wymagania funkcjonalne (fakultatywne)
F.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 tak
F.2 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 tak
F.3  wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 tak
F.4 wzór rubryka 0.1  wzór rubryka 0.1  wzór rubryka 0.1 tak
F.5 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 tak
Wymagania niefunkcjonalne – spełnianie wymagań innych ustaw niż Pzp
L.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 tak
L.2 wzór rubryka 0.1  wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 tak
L.3 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1  wzór rubryka 0.1 tak
L.4 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 tak
Inne wymagania niefunkcjonalne
N.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1  tak
N.2 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 tak
N.3 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 tak
N.4 wzór rubryka 0.1  wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 tak
N.5 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 tak
N.6 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 tak
N.7 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 wzór rubryka 0.1 tak

 

Przypisy