Wyroki na SzuKIO.pl/ciekawe

Z orzecznictwa

Przedstawiamy wybór wyroków Krajowej Izby Odwoławczej, tym razem poniżej progów unijnych, które zostały wydane w 2021 r. Ich analiza powinna ułatwić interpretację nowej ustawy – Prawo zamówień publicznych.

Granice negocjacji
KIO 2377/21

Skoro zamawiający w SWZ określił, że wykonawca wraz z ofertą zobowiązany jest złożyć kosztorys ofertowy wykonany metodą uproszczoną na podstawie przedmiarów robót, to jego niezłożenie powinno spowodować odrzucenie takiej oferty.

Izba nie podzieliła argumentacji odwołującego jakoby analiza dokumentów zamówienia, w szczególności SWZ oraz wzoru umowy, uzasadniała twierdzenie, iż zamawiający nie nadał kosztorysowi uproszczonemu treści oferty. Ustalając znaczenie i rangę kosztorysu ofertowego, zauważyć należy, iż obowiązek złożenia wraz z ofertą kosztorysów ofertowych w poszczególnych branżach, wykonanych na podstawie przedmiarów, wprost wynikał z treści SWZ […].
 

POLECAMY

ważne
Zamawiający oczekiwał wyceny, w ramach ceny oferty, pozycji zawartych w przedmiarach, które załączył w tym celu do SWZ, jak również by oferowana przez wykonawców cena wynikała z załączonych do oferty kosztorysów.


Zamawiający wymagał zatem od potencjalnych wykonawców udokumentowania sposobu obliczenia ceny oferty, która następnie mogła stanowić przedmiot negocjacji. […] Co szczególnie istotne, przedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone jest w trybie podstawowym z fakultatywnymi negocjacjami. […] Zdaniem Izby na gruncie przepisów ustawy Pzp brak jest przeszkód, aby w ramach cenowego kryterium oceny ofert przedmiotem negocjacji z wykonawcą był jeden z elementów składowych ceny, zwłaszcza gdy oferowana za wykonanie zamówienia cena ma być potwierdzona załączonymi do oferty kosztorysami opracowanymi przez wykonawcę na podstawie przedmiarów. Istotne jest jedynie to, aby faktyczny przedmiot negocjacji dotyczył elementów treści oferty podlegających ocenie w ramach przewidzianych kryteriów oceny ofert oraz nie prowadził do zmiany SWZ, przy czym przepisy ustawy Pzp nie precyzują szczegółowego przedmiotu negocjacji, a wyznaczają jedynie ich granice zawarte w art. 278 ustawy Pzp.

Zmiana produktu
KIO 2585/21

Odwołujący, oświadczając, że doposażenie bazowego modelu w dodatkową funkcjonalność będzie prowadziło do zmiany oznaczenia produktu, potwierdził, iż dostarczony byłby inny artykuł, niż wskazany pierwotnie w ofercie.

[…] przedmiotem oferty odwołującego jest produkt gotowy, dostępny u producenta E. w ramach oferowanych modeli urządzeń posiadających różne funkcjonalności opisane w specyfikacji technicznej. Doposażenie modelu podstawowego (ergoselekt 100) w dodatkową funkcjonalność, co odwołujący prezentował jako proces dostępny przy składaniu zamówienia, faktycznie należy rozumieć jako konieczność zmiany parametru, który identyfikuje inny model dostępny u tego producenta, co prowadzić będzie do złożenia zamówienia na model inny, niż wskazany w ofercie. Potwierdza to oświadczenie producenta, który jednoznacznie wskazał na zmianę typu urządzenia dostępnego w sprzedaży. […] Okoliczności ustalone w sprawie wskazują na błąd wykonawcy, który oferując urządzenie ergoselect 100 nie sprawdził, czy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy