Wyroki na SzuKIO.pl/ciekawe

Z orzecznictwa

Przedstawiamy wybór wyroków Krajowej Izby Odwoławczej, które zostały wydane w końcówce 2023 r. Analiza tych wyroków powinna ułatwić interpretację ustawy – Prawo zamówień publicznych.

KIO 99/24

Zamawiający może przewidzieć możliwość ograniczenia zakresu świadczenia w pewnych ściśle określonych sytuacjach, jeżeli jednocześnie wskaże minimalną wielkość lub wartość tego świadczenia.

Zamawiający ma prawo – w ocenie Izby – określić czas wykonywania usług przez wskazanie wielkości posiadanych środków, które zabezpieczone zostają w budżecie. Mamy do czynienia z umową, która realizowana będzie przez kilka lat, wielkość ponoszonych na dane usługi nakładów ujęta została w planach wieloletnich i do tych wartości zamawiający może odnieść się w umowie. W tym postępowaniu Izba wzięła również pod uwagę, że umowa realizowana jest przy współudziale kilku gmin, co oznacza, że koszty ponoszone będą przez różne podmioty sektora finansów publicznych, które muszą środki na ten cel zabezpieczyć w swoich budżetach. Zgodnie z art. 433 pkt 4 ustawy Pzp projektowane postanowienia umowy nie mogą przewidywać możliwości ograniczenia zakresu zamówienia przez zamawiającego bez wskazania minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron. Do obowiązków zamawiającego należy zdefiniowanie minimalnego zakresu świadczenia na podstawie zawartej umowy, gwarantującego wykonawcy związane z tym zakresem umowy wynagrodzenie. […] W przedmiotowym postępowaniu zamawiający zdefiniował minimalny zakres świadczenia wartością posiadanych środków, co odpowiada gwarantowanemu wynagrodzeniu wykonawcy. 

POLECAMY

KIO 79/24

Zamawiający, w sytuacji braku wskazania w treści specyfikacji stawki VAT, ma obowiązek zweryfikować zastosowaną przez wykonawców stawkę VAT, a jej błędne podanie implikuje po stronie zamawiającego obowiązek odrzucenia oferty z uwagi na błąd w obliczeniu ceny.

Odwołujący zastosował w zakresie wyceny instalacji elektrycznych zewnętrznych stawkę VAT w wysokości 8%, co jest stawką nieprawidłową, gdyż powinna być zastosowana stawka VAT 23%, czego odwołujący w ogóle nie kwestionował. Odwołujący w ogóle nie odniósł się do kwestii, jaka jego zdaniem powinna być prawidłowa stawka VAT, skupiając się jedynie na twierdzeniu, że w sytuacji gdy zamawiający nie żądał wyszczególnienia w ofercie stawki bądź kwoty podatku VAT, nie ma podstawy, aby badać tę wysokość, a tym samym – zamawiający nie jest uprawniony samodzielnie rozstrzygać, czy we wskazanej cenie ofertowej brutt...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy