Zakres swobody zamawiającego przy określaniu kryteriów oceny ofert w orzecznictwie

Jak przygotowywać postępowanie

Wydawałoby się, że zamawiający może wykreować dowolne kryteria oceny ofert i zgodnie z tymi kryteriami dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty. Kryteria mogą być prawie dowolne, gdyż nie mogą w sposób nieuzasadniony faworyzować któregokolwiek z wykonawców. Swoboda – swobodą, ale granice tej swobody są przedmiotem rozważań artykułu.

Wtrybach konkurencyjnych, w których podstawą zawarcia umowy jest oferta, zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. Wskazana reguła, wyrażona w art. 239 ust. 1 ustawy Pzp, ma na celu nie tylko zapewnienie przejrzystości prowadzonego postępowania, ale także zasady równego traktowania wykonawców i zasady uczciwej konkurencji. Ustawodawca przez zwrot „najkorzystniejsza oferta” rozumie ofertę przedstawiającą najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny lub kosztu bądź ofertę z najniższą ceną albo z najniższym kosztem. Celem artykułu jest przybliżenie zakresu swobody zamawiającego przy określaniu kryteriów oceny ofert.

POLECAMY

Swoboda zamawiającego przy określaniu kryteriów oceny ofert 

Prawodawca – w przepisach Prawa zamówień publicznych – przyznał zamawiającemu stosunkowo szeroki zakres swobody przy określaniu kryteriów oceny ofert. Nie ma ona jednak charakteru nieograniczonego. Jak zwrócono uwagę w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 12 lutego 2024 r. (sygn. akt: KIO 172/24): Ustalone przez zamawiającego kryteria oceny ofert nie powinny w sposób nieuzasadniony faworyzować jakiegokolwiek wykonawcy. W konsekwencji zamawiający, mając dużą swobodę w zakresie ustalania kryteriów oceny ofert, nie ma jednocześnie pełnej dowolności w ich ustaleniu. Istotne jest bowiem, aby ustalone przez zamawiającego kryteria pozacenowe były uzasadnione jego potrzebami, waga kryterium nie była nadmierna, opis kryterium był jednoznaczny i precyzyjny, a jego wprowadzenie nie prowadziło do naruszenia zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji. W przywołanym orzeczeniu skład orzekający Izby nie tylko uwypuklił swobodę zamawiającego w określaniu kryteriów oceny ofert, ale także zakreślił niektóre granice tej swobody. 

Także w orzecznictwie sądów administracyjnych podkreślano, że przyznana zamawiającym swoboda ustalania katalogu kryteriów oceny ofert nie może prowadzić do arbitralności wyboru oferty. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 kwietnia 2017 r. (sygn. akt: II GSK 2846/15) podkreślono, że: Wskazać należy, że niewątpliwie określając zasady konstruowania kry...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy