Zasady prowadzenia negocjacji w trybach konkurencyjnych

Aktualności

Ustawa – Prawo zamówień publicznych daje możliwość przeprowadzenia z wykonawcami negocjacji w kilku trybach. Poza trybami niekonkurencyjnymi, którymi są negocjacje bez ogłoszenia i tryb zamówienia z wolnej ręki, ustawa przewiduje prowadzenie negocjacji w trybach konkurencyjnych – trybie podstawowym oraz w trybach negocjacji z ogłoszeniem i dialogu konkurencyjnym.

Tryb podstawowy

W przypadku trybu podstawowego w wariancie drugim (art. 275 pkt 2 ustawy Pzp) negocjacje dotyczyć mogą bardzo ograniczonego zakresu. Przypominają raczej dogrywkę do trybu podstawowego, jednak nie są miejscem na szersze uzgodnienia w odniesieniu do przedmiotu zamówienia, efektywności, czy do postanowień umowy. Nie ma możliwości zmiany specyfikacji warunków zamówienia po przeprowadzeniu negocjacji, nawet w zakresie nieistotnym, a wykonawca może zaoferować w ofercie dodatkowej (składanej po negocjacjach – do czego nie jest zobowiązany) wyłącznie lepsze parametry niż w ofercie złożonej pierwotnie (w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu). 

POLECAMY

O wiele szersze możliwości daje tryb podstawowy w wariancie trzecim (art. 275 pkt 3 ustawy Pzp) – tryb podstawowy z obowiązkowymi negocjacjami. 

Ważne!
Tryb podstawowy w wariancie zarówno drugim, jak i trzecim może być zastosowany bez wykazywania konkretnych przesłanek.

W przypadku postępowań o wartości równej progom unijnym lub przekraczającej progi unijne w praktyce możemy wykorzystać tryby:

  1. negocjacji z ogłoszeniem,
  2. dialogu konkurencyjnego[1].


W przypadku zamówień klasycznych przesłanki skorzystania z negocjacji z ogłoszeniem lub dialogu konkurencyjnego są tożsame i zostały określone w art. 153 ustawy Pzp (dla dialogu konkurencyjnego – na podstawie art. 170 w zw. z art. 153 ustawy Pzp).

Przesłanki zastosowania negocjacji z ogłoszeniem lub dialogu konkurencyjnego:

  • rozwiązania dostępne na rynku nie mogą zaspokoić, bez ich dostosowania, potrzeb zamawiającego,
  • roboty budowlane, dostawy lub usługi obejmują rozwiązania projektowe lub innowacyjne,
  • zamówienie nie może zostać udzielone bez wcześniejszych negocjacji z uwagi na:
  1. szczególne okoliczności dotyczące jego charakteru, stopnia złożoności lub uwarunkowań prawnych lub finansowych, albo
  2. ryzyko związane z robotami budowlanymi, dostawami lub usługami,
  • jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia w wystarczająco precyzyjny sposób przez odniesienie do określonej normy, europejskiej oceny tec...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy