Dialog konkurencyjny ma szczególnie zastosowanie w projektach innowacyjnych, projektach bardzo złożonych lub też takich, w których finansowanie projektu zapewniane jest w całości lub w części przez stronę prywatną. Jest trybem udzielenia zamówienia złożonym z kilku etapów. Na etapie ogłoszenia nie ma konieczności formułowania szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia. Zamiast tego publikowany jest tzw. opis potrzeb i wymagań, obejmujący najważniejsze aspekty zamówienia. Na tym etapie nie ma konieczności wskazywania pełnych kryteriów oceny ofert wraz z przypisaną im punktacją. Wystarczające jest wskazanie kryteriów w kolejności ich ważności. W praktyce często na tym etapie nie są również formułowane podkryteria.
Po ogłoszeniu o zamówieniu następuje składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Wykonawcy kwalifikowani są do udziału w dialogu na podstawie warunków udziału w postępowaniu, podstawy wykluczenia i ewentualnie kryteriów selekcji. Dzięki kryteriom selekcji możliwy jest wybór tzw. krótkiej listy (ang. short list) wykonawców, co umożliwia ograniczenie liczby podmiotów, z którymi prowadzony jest dialog. Następnie prowadzony jest z wykonawcami poufny dialog, w którego trakcie zamawiający uzyskuje coraz szerszą wiedzę na temat przedmiotu zamówienia. W praktyce odbywa się kilka tur dialogu, podczas których przekazywane są wykonawcom kolejne wersje dokumentacji zamówienia. Możliwy jest również podział dialogu na etapy.
W momencie, w którym zamawiający jest w stanie precyzyjnie opisać przedmiot zamówienia i warunki przyszłej umowy, przesyła zaproszenie do składania ofert wraz z SWZ. W tym momencie pojawiają się już pełne kryteria oceny ofert z podkryteriami i przypisaną im punktacją. Do złożenia ofert zapraszani są wykonawcy z udziału w dialogu – nie ma tu możliwości ograniczenia liczby wykonawców na kolejnych etapach dialogu. Ocena ofert prowadzi do wyboru najkorzystniejszej oferty.
W trybie tym dopuszczalne są również negocjacje z wykonawcą po wyborze oferty najkorzystniejszej, które, rzecz jasna, nie mogą prowadzić do zaburzenia konkurencji w postępowaniu. Negocjacje takie mogą dotyczyć np. warunków udzielenia finansowania zewnętrznego dla projektu, czy innych szczegółowych aspektów, często indywidualnych dla poszczególnych oferentów.
POLECAMY
Między dialogiem a przetargiem nieograniczonym
Tryb ten różni się znacząco od trybu przetargu nieograniczonego. Jest to tryb zwykle znacznie dłuższy i angażujący często więcej zasobów od przetargu nieograniczonego.
Najważniejsze różnice to:
- dwustopniowość procedury – dialog konkurencyjny obejmuje etap prekwalifikacji wykonawców po złożeniu przez nich wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
- możliwość zastosowania kryteriów selekcji – w fazie prekwalifikacji można wykorzystać kryteria selekcji umożliwiające dopuszczenie do dialogu określonej liczby wykonawców zapewniającej konkurencję w postępowaniu;
- brak SWZ i opisu przedmiotu zamówienia na etapie ogłoszenia – w tym momencie formułowany jest wyłącznie tzw. opis potrzeb i wymagań, którego szczegółowość nie musi być znaczna, ma umożliwić wykonawcom orientację w przedmiocie zamówienia i zapewniać możliwość podjęcia decyzji o złożeniu wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
- tryb negocjacyjny – w przeciwieństwie do przetargu nieograniczonego tryb dialogu konkurencyjnego zawiera wiele elementów negocjacyjnych, począwszy od samej formuły dialogu polegającego na bezpośrednim kontakcie stron, a kończąc na pewnej możliwości negocjacji treści oferty najkorzystniejszej;
- możliwość przewidzenia nagród – dialog może obejmować przyznanie nagród wykonawcom, którzy przedstawią najlepsze – w ocenie zamawiającego – rozwiązania.
Korzyści wynikające z dialogu
Korzyści, jakie można wziąć pod uwagę, podejmując decyzję o zastosowaniu tego właśnie trybu, są następujące:
- możliwość opisania przedmiotu zamówienia we współpracy z wykonawcami, przy wykorzystaniu informacji i ustaleń przekazywanych w czasie dialogu (przy czym oczywiście aktualne są podstawowe zasady rządzące systemem zamówień publicznych – przede wszystkim zasada równego traktowania i uczciwej konkurencji);
- lepsza komunikacja między zamawiającym a wykonawcami, co daje większą szansę na wybór najlepszych rozwiązań;
- potencjalnie mniejsze ryzyko sporów na etapie postępowania, a być może również na etapie realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego. Wykorzystanie dialogu konkurencyjnego w Polsce nie jest znaczne, z pewnością warto rozważyć jego zastosowanie w przypadku skomplikowanych i innowacyjnych zamówień.
Przykłady postępowań, w których zastosowanie znalazł dialog konkurencyjny w Polsce (postępowania wszczęte w 2019 r.):
- wykonanie w systemie „pod klucz” modernizacji elektrofiltrów bloków energetycznych – dostosowanie do konkluzji BAT;
- rozbudowa stacji elektroenergetycznej;
- zaprojektowanie oraz wykonanie przebudowy części Zakładu Naprawy Tramwajów;
- wykonanie robót budowlanych dla inwestycji w zakresie rozbudowy tłoczni gazu i budowy tłoczni gazu;
- budowa turbiny gazowej z kotłem odzyskowym parowo-wodnym oraz gazowo-olejowych kotłów rezerwowo-szczytowych, parowo-wodnych;
- realizacja pod klucz elektrociepłowni gazowo-parowej;
- zaprojektowanie i wdrożenie oraz utrzymanie systemu informatycznego wspierającego zarządzanie rozwojem polskiego eksportu i stosunków gospodarczych z innymi krajami;
- poprawa efektywności energetycznej budynków oświatowych przewidzianych do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego;
- dostawca i operator systemu e-parkowanie – nawigacji i odnajdywania wolnych miejsc parkingowych wraz z zaprojektowaniem i budową systemu integracji baz danych i aplikacjami dziedzinowymi;
- budowa prototypu systemu informatycznego do zarządzania ryzykiem i predykcji jakości wody.
Szczegóły procedury
W tzw. postępowaniach krajowych, w tych o wartości nieprzekraczającej progów unijnych, od 2021 roku nie będzie już odrębnego trybu dialogu konkurencyjnego. Jest to związane ze znacznym uproszczeniem procedury w tym zakresie i wprowadzeniem trybu podstawowego.
Ważne
Możliwe jest stworzenie w ramach trybu podstawowego procedury spełniającej podobną funkcję do dialogu konkurencyjnego. Tryb ten nie zawiera wprawdzie etapu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, lecz funkcję tę spełniać może oferta (wstępna) składana w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu. Zakres takiej oferty określać będzie zamawiający wszczynający postępowanie.
Art. 275 pkt 3 n. Pzp jest podstawą do przeprowadzenia procedury, w której w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty składają wszyscy wykonawcy, a następnie oferty te są negocjowane w celu ich ulepszenia. W takim przypadku nie sporządza się specyfikacji warunków zamówienia (SWZ), lecz opis potrzeb i wymagań (OPiW), a SWZ powstaje po przeprowadzeniu negocjacji (art. 277 ust. 2 n. Pzp, treść OPiW – art. 282 n. Pzp).
W przypadku wyboru procedury określonej w art. 275 pkt 3, negocjacje treści ofert nie mogą prowadzić do zmiany minimalnych wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia określonych w opisie potrzeb i wymagań oraz mogą dotyczyć warunków zamówienia, w celu podniesienia jego efektywności (art. 279 n. Pzp). Art. 288 n. Pzp dopuszcza ograniczenie liczby wykonawców zapraszanych do negocjacji ofert (minimum 3 wykonawców). Negocjacje w takiej procedurze są regulowane art. 289–291 n. Pzp.
Zasady sporządzenia SWZ po przeprowadzeniu negocjacji w takiej procedurze reguluje art. 292 n. Pzp. Treść zaproszenia do składania ofert reguluje art. 295 n. Pzp, a termin na składanie ofert ostatecznych art. 296 n. Pzp.
Postępowania unijne
Poniżej znajduje się uproszczone porównanie przepisów obowiązujących obecnie i tych, które wejdą w życie w 2021 roku.
- Szacowanie wartości zamówienia
Do nowej Pzp wprowadzono przepis dotyczący sposobu ustalenia wartości zamówienia w trybie dialogu konkurencyjnego, jeśli zamawiający przewidział nagrody za udział w dialogu (art. 31 ust. 4 projektu ustawy). Jest to przepis nowy. - Definicja trybu dialogu konkurencyjnego
Nowe Pzp zawiera definicję dialogu konkurencyjnego w art. 169. Zmiana w tym zakresie nie jest znacząca – nowa definicja jest jedynie bardziej precyzyjna. Nadal jest to tryb, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówienia składane są wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, następnie prowadzony jest dialog w zakresie proponowanych rozwiązań, a następnie składane oferty. Obecnie definicja zawarta jest w art. 60a obowiązującej Pzp z 2004 r. - Przesłanki udzielenia zamówienia w trybie dialogu konkurencyjnego
W nowych przepisach nadal obowiązywać będzie odwołanie do przesłanek udzielenia zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Porównanie przepisów, do których odsyła art. 60b obowiązującego Pzp z 2004 r. oraz art. 170 n. Pzp (Tabela 1). - Kryteria oceny ofert
Art. 171 n. Pzp w ust. 1 odnosi się do kryteriów oceny ofert, zaś w ust. 2 zawiera zasadę przypisania wag poszczególnym kryteriom oceny ofert, nie później niż wraz z zaproszeniem do składania ofert.
Pzp 2004 – art. 54 | n. Pzp – art. 153 |
w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 lub zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione (pkt 1) | w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego wszystkie wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zostały odrzucone na podstawie art. 146 ust. 1 lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 226 ust. 1, lub zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 255 pkt 3 (pkt 5) |
wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 (pkt 5) | przesłanka nie znajduje odzwierciedlenia w nowej PZP, w postępowaniach krajowych obowiązywać będzie tryb podstawowy |
rozwiązania dostępne na rynku nie mogą zaspokoić, bez ich dostosowania, potrzeb zamawiającego (pkt 6) | rozwiązania dostępne na rynku nie mogą zaspokoić, bez ich dostosowania, potrzeb zamawiającego (pkt 1) |
roboty budowlane, dostawy lub usługi obejmują rozwiązania projektowe lub innowacyjne (pkt 7) | roboty budowlane, dostawy lub usługi obejmują rozwiązania projektowe lub innowacyjne (pkt 2) |
zamówienie nie może zostać udzielone bez wcześniejszych negocjacji z uwagi na szczególne okoliczności dotyczące jego charakteru, stopnia złożoności lub uwarunkowań prawnych lub finansowych lub z uwagi na ryzyko związane z robotami budowlanymi, dostawami lub usługami (pkt 8) | zamówienie nie może zostać udzielone bez wcześniejszych negocjacji z uwagi na szczególne okoliczności dotyczące jego charakteru, stopnia złożoności lub uwarunkowań prawnych lub finansowych, lub z uwagi na ryzyko związane z robotami budowlanymi, dostawami lub usługami (pkt 3) |
jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia w wystarczająco precyzyjny sposób przez odniesienie do określonej normy, europejskiej oceny technicznej, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 lit. c, wspólnej specyfikacji technicznej, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 lit. d, lub referencji technicznej (pkt 9) | jeżeli zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia w wystarczająco precyzyjny sposób przez odniesienie do określonej normy, europejskiej oceny technicznej, o której mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 lit. c, wspólnej specyfikacji technicznej, o której mowa w art. 101 ust. 1 pkt 2 lit. d, lub referencji technicznej (pkt 4) |
Ważne
W trybie dialogu konkurencyjnego zamówienia udziela się wyłącznie na podstawie kryteriów jakościowych oraz ceny lub kosztu. Możliwość niewskazywania w ogłoszeniu o zamówieniu wag kryteriów oceny ofert w obecnym Pzp zawiera art. 60c ust. 1 a oraz art. 37 ust. 4.
- Opis potrzeb i wymagań
Art. 172 n. Pzp określa, że w celu ustalenia przez wykonawców potrzeb zamawiającego dotyczących charakteru i zakresu zamówienia oraz wymagań formalnych i proceduralnych prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający sporządza opis potrzeb i wymagań. Art. 173 zawiera obowiązek zapewnienia dostępu na stronie internetowej bezpłatnego, pełnego, bezpośredniego i nieograniczonego dostępu do OPiW od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia. Odpowiednio stosuje się art. 133 ust. 2 i 3, odnoszące się do wyjątków od zasady publikacji SWZ na stronie internetowej.
Odniesienie do OPiW na etapie ogłoszenia zawiera art. 60c ust. 1 pkt 1 i art. 37 ust. 3 obecnej Pzp. W obecnej ustawie Pzp taki obowiązek zawiera art. 37 ust. 3. - Zakres OPiW
W nowej ustawie Pzp zakres OPiW zawiera art. 174. Nadal podstawowym celem opisu potrzeb i wymagań i wyznacznikiem jego szczegółowości będzie przedstawienie informacji o zamówieniu w takim zakresie, aby możliwe było podjęcie przez wykonawców decyzji o wzięciu udziału w postępowaniu.
Opis potrzeb i wymagań zawiera co najmniej informacje, o których mowa w art. 156 ust. 1 pkt 1–4, 9–16 i 19, a zatem zakres analogiczny do trybu negocjacji z ogłoszeniem, z wyłączeniem m.in.:
- informacji o przedmiotowych środkach dowodowych, o ile zamawiający wymaga ich złożenia wraz z ofertą wstępną – w dialogu konkurencyjnym nie istnieją oferty wstępne;
- minimalnych wymagań dotyczących opisu przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia, niepodlegające negocjacjom, które muszą spełnić wszystkie oferty – to również wynika z odmiennego przebiegu dialogu;
- opisu kryteriów oceny ofert wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert – w dialogu konkurencyjnym istnieje możliwość doprecyzowania kryteriów dopiero na etapie zaproszenia do składania ofert.
OPiW może zawierać również informacje, o których mowa w art. 134 ust. 2 pkt 1–10 i 12–18.
Opis potrzeb i wymagań zawiera specyficzne dla trybu dialogu konkurencyjnego informacje, w tym:
- opis potrzeb i wymagań zamawiającego dotyczących dostaw, usług lub robót budowlanych;
- informację o wysokości nagród dla wykonawców, którzy podczas dialogu przedstawili rozwiązania stanowiące podstawę do składania ofert, jeżeli zamawiający przewiduje nagrody (w obecnej Pzp art. 60c pkt 2 wskazuje tę informację jako element ogłoszenia);
- wstępny harmonogram postępowania o udzielenie zamówienia (w obecnej Pzp art. 60c pkt 3 wskazuje tę informację jako element ogłoszenia);
- opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert, a jeżeli przypisanie wag nie jest możliwe na etapie wszczęcia postępowania z obiektywnych przyczyn, zamawiający wskazuje kryteria oceny ofert w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego;
- liczbę wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do udziału w dialogu, jeżeli zamawiający przewiduje ograniczenie liczby wykonawców;
- informację o podziale dialogu na etapy, jeżeli zamawiający przewiduje taki podział w celu ograniczenia liczby rozwiązań, które będą przedmiotem dialogu na kolejnych etapach (w obecnej Pzp art. 60c pkt 4 wskazuje tę informację jako element ogłoszenia).
- Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
Termin ten zgodnie z art. 176 ust. 1 n. Pzp nadal będzie wynosił 30 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (obecnie dla postępowań unijnych – art. 49 ust. 2 w zw. z art. 60c ust. 2). - Kryteria selekcji
W art. 177 i 178 n. Pzp ujęte są zasady korzystania z kryteriów selekcji w celu ograniczenia liczby wykonawców zapraszanych do dialogu (obecnie – art. 60d ust. 3).
Nadal zamawiający będzie mógł unieważnić postępowanie, jeśli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, jest mniejsza niż określona w ogłoszeniu o zamówieniu liczba wykonawców, których zamawiający zamierzał zaprosić do dialogu (art. 93 ust. 1d obecnej Pzp). - Zaproszenie do dialogu
Zakres zaproszenia do dialogu zawiera art. 179 n. Pzp (obecnie – art. 60d ust. 5). - Zasady prowadzenia dialogu
Nowa Pzp określa zakres dialogu w art. 180 – zamawiający podczas dialogu może omawiać z zaproszonymi wykonawcami wszystkie warunki zamówienia.
Ważne
W art. 181 zawarta jest zasada równego traktowania wykonawców podczas dialogu oraz zakaz udzielania informacji w sposób, który może zapewnić niektórym wykonawcom przewagę nad innymi wykonawcami (obecnie podobne reguły zawiera art. 60d ust. 6). Ponadto zawiera obowiązki informacyjne w przypadku podziału dialogu na etapy. Poufność dialogu reguluje art. 182 (obecnie art. 60d ust. 7). Zakończenie dialogu reguluje art. 184 n. Pzp.
- Podział dialogu na etapy
Art. 183 nowej Pzp umożliwia podział dialogu na etapy w celu ograniczenia liczby rozwiązań, stosując kryteria oceny ofert określone w ogłoszeniu o zamówieniu oraz w opisie potrzeb i wymagań, o ile skorzystanie z tej możliwości przewidział w ogłoszeniu o zamówieniu lub w opisie potrzeb i wymagań.
Ustawa nie zawiera precyzyjnych zasad eliminacji wykonawców podczas kolejnych etapów, wydaje się to jednak możliwe (por. art. 186 ust. 1 n. Pzp). Obecnie zasady podziału dialogu na etapy określa art. 60d ust. 5a i 5b. - Zaproszenie do składania ofert
Po zakończeniu dialogu zamawiający sporządzać będzie SWZ, która stanowi doprecyzowanie oraz uzupełnienie informacji zawartych w opisie potrzeb i wymagań, na podstawie rozwiązań przedstawionych podczas dialogu (art. 185 n. Pzp). Zaproszenie do składania ofert wraz z SWZ otrzymają ci wykonawcy, z którymi zamawiający prowadził dialog i którzy nie zostali wyeliminowani z postępowania na poszczególnych etapach. Zakres zaproszenia wyznacza art. 186 ust. 2 n. Pzp. Nowe przepisy Pzp nie zawierają już minimalnego terminu składania ofert. - Badanie i ocena ofert
Zgodnie z art. 187 n. Pzp w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców uszczegółowienia, wyjaśnienia i ulepszenia treści ofert oraz przedstawienia informacji dodatkowych, z tym że niedopuszczalne jest dokonywanie istotnych zmian w treści ofert oraz zmian wymagań zawartych w opisie potrzeb i wymagań lub SWZ. Obecnie zbliżone zasady zawiera art. 87 ust. 1 Pzp. - Negocjacje po wyborze oferty najkorzystniejszej
Zgodnie z art. 188 n. Pzp zamawiający przed wyborem najkorzystniejszej oferty może, w celu potwierdzenia zobowiązań finansowych lub innych warunków zawartych w ofercie, negocjować z wykonawcą, którego oferta została najwyżej oceniona, ostateczne warunki umowy, o ile nie skutkuje to zmianami istotnych elementów oferty lub zmianami potrzeb i wymagań określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub w opisie potrzeb i wymagań ani nie prowadzi do zakłócenia konkurencji lub nierównego traktowania wykonawców. Podobne zasady obecnie zawiera art. 60f Pzp.
Podsumowanie
Dialog nie jest trybem odpowiednim dla standardowych, niezbyt skomplikowanych zamówień. Jest to przede wszystkim tryb czasochłonny i angażujący znacznie więcej zasobów po obu stronach – wykonawców i zamawiającego. Dlatego powinien znaleźć zastosowanie wtedy, kiedy korzyści z jego wykorzystania przeważają nad ponoszonymi kosztami.