Obrona przed zagrożeniami ze strony hakerów wymaga od samorządów kompleksowego podejścia i zaangażowania w różnorodne obszary bezpieczeństwa. Podmioty sektora publicznego powinny nie tylko wzmacniać swoją odporność, ale także przygotować plan awaryjny, pozwalający zachować ciągłość działania.
Dział: Zdaniem eksperta
Artykuł stanowi kolejną część ostrzeżeń przed zagrożeniami, jakie występują w dziedzinie zamówień publicznych. Tym razem na warsztat wzięto utrudnianie, udaremnienie przetargu, zmowę oraz przemilczanie istotnych informacji.
Zgodnie z art. 23 Prawa zamówień publicznych zamawiający muszą sporządzić w danym roku finansowym plan postępowań o udzielenie zamówień. Artykuł prezentuje praktyczne wytyczne, jak prawidłowo wywiązać się z tych obowiązków.
Decyzja przeniesienia przez ustawodawcę w projekcie z 2019 r. przesłanek wykluczenia wykonawcy z powodu wprowadzenia zamawiającego w błąd lub przedstawienia informacji wywołujących ten sam skutek do grupy fakultatywnej wywołała
w środowisku zamówień publicznych zaskoczenie. Szczególnie że uzasadnienie projektu ustawy z 11 września 2019 r. nie zawierało żadnych głębszych uzasadnień przesłanek dla takiego zabiegu.
Nieprawidłowe opisanie przedmiotu zamówienia przez zamawiającego w żaden sposób nie może usprawiedliwiać unieważnienia postępowania na podstawie art. 17
ust. 1 w związku z art. 255 pkt 5 PZP. Nie sposób podzielić zapatrywania, że dążenie do zapewnienia efektywności postępowania wyłączać będzie konieczność stosowania wszystkich reguł rządzących postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, jak np. zasady uczciwej konkurencji, przejrzystości czy reguły dotyczące sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia.
Planowanie zamówień publicznych to jednia z najistotniejszych czynności spośród tych, które musi wykonać zamawiający. Zamawiający musi na początku roku przystąpić do sporządzenia planu zamówień publicznych i opublikować ten plan. Aby tego dokonać, w jak zwykle za krótkim czasie, zamawiający musi mieć przez cały rok na uwadze wykonanie czynności planowania.
Duże zadania związane z zamówieniami publicznymi są rozumiane nie tylko jako zadania o dużej wartości finansowej, ale także jako złożone technologicznie i organizacyjnie, często wymagające wiedzy i doświadczenia w wielu dyscyplinach życia gospodarczego. Zasady udzielania zamówień publicznych w całej Unii Europejskiej przewidują taką sytuację i idą naprzeciw potrzebom życia gospodarczego.
Nakładem wydawnictwa Wolters Kluwer ukazało się w ostatnim kwartale 2023 r. piąte wydanie komentarza do ustawy – Prawo zamówień publicznych autorstwa Józefa Edmunda Nowickiego i Piotra Wiśniewskiego, znanych m.in. z łamów „Monitora Zamówień Publicznych” ekspertów, praktyków i autorów publikacji na temat zamówień publicznych.
Prezentujemy wybrane fragmenty drugiego wydania publikacji Prawo zamówień publicznych. Komentarz autorstwa Marzeny Jaworskiej, Doroty Grześkowiak-Stojek, Julii Jarnickiej i Agnieszki Matusiak. Komentarz ukazał się z końcem 2023 r. nakładem Wydawnictwa C.H. Beck. Jest to poprawione, zaktualizowane i rozszerzone wznowienie komentarza opublikowanego na początku stycznia 2021 r., czyli wraz z wejściem w życie nowego Prawa zamówień publicznych.
Kultura organizacyjna danej jednostki nie została jednoznacznie zdefiniowana. Na jej zakres należy zatem patrzeć przez perspektywę danej organizacji oraz funkcji, jakie powinna pełnić. Nie ma znaczenia, czy dotyczy to sektora prywatnego, czy publicznego. W obu przypadkach chodzi o racjonalność działania i efektywność.
Gdy spytamy pracowników zamawiających, co jest najistotniejsze w zamówieniach publicznych, wszyscy odpowiadają: czas, czas i jeszcze raz czas. Dlatego, wraz z ukłonami dla pań Agi i Kasi, przedstawiam pierwszą część usystematyzowanego wykazu klawiszy skrótów i uwagi praktyczne, jak stosować je w codziennej pracy, oszczędzając tak istotny czas. Moje rady przedstawiam w formie tabeli, pomny powiedzenia, że tabela czy rysunek warte są tysiąc słów.