Decyzja zamawiającego
W dniu 11 stycznia 2019 r. zamawiający poinformował spółkę Tax-Fin-Lex o odrzuceniu jej oferty ze względu na wskazaną w niej ostateczną cenę równą 0 euro, co w ocenie ministerstwa było sprzeczne z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych, a także o udzieleniu zamówienia publicznego w zakresie jego pierwszej części drugiemu oferentowi. W dniu 17 stycznia 2019 r. spółka Tax-Fin-Lex zwróciła się do ministerstwa z wnioskiem o zmianę decyzji o odrzuceniu jej oferty. Wniosek ten ministerstwo oddaliło i w dniu 11 lutego 2019 r. przekazało sprawę do rozstrzygnięcia sądowi odsyłającemu, wszczynając tym samym postępowanie przed tym sądem.
POLECAMY
Decyzja sądu
Sąd odsyłający stwierdził, że chociaż dyrektywa 2014/24/UE nie reguluje bezpośrednio sytuacji rozpatrywanej w postępowaniu głównym, słoweński ustawodawca, dokonując transpozycji przepisów tej dyrektywy do prawa krajowego, postanowił, że pojęcie zamówienia publicznego będzie obejmowało zarówno zamówienia, których wartość przekracza próg określony w tejże dyrektywie, jak i te, których wartość jest niższa od tego progu. W ocenie tego sądu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest zatem właściwy do udzielenia odpowiedzi na przedłożone pytania.
Jeśli chodzi o istotę sprawy, sąd odsyłający podkreślił, że decyzja ministerstwa o odrzuceniu oferty spółki Tax-Fin-Lex była oparta tylko na jednej podstawie, dotyczącej zaproponowanej w ofercie kwoty. W tym zakresie sąd ten zastanawiał się:
Czy umowę można uznać za „umowę o charakterze odpłatnym” w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 5 dyrektywy 2014/24/UE, jeżeli instytucja zamawiająca nie jest zobowiązana do żadnego świadczenia wzajemnego na rzecz drugiej strony umowy, na podstawie której uzyskuje ona jednak dostęp do n...