Granice formalizmu przy badaniu oferty

Zdaniem eksperta

Obowiązująca od dnia 1 stycznia 2021 r. ustawa Pzp, podobnie jak POPRZEDNIA, umożliwia zamawiającym stosowanie właściwości kadry wykonawcy, oddelegowanej do realizacji zamówienia, jako pozacenowego (jakościowego) kryterium oceny ofert.

Precyzyjniej, zgodnie z art. 242 ust. 2 pkt 5 Pzp, kryteriami jakościowymi mogą być w szczególności kryteria odnoszące się do organizacji, kwalifikacji zawodowych i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogą one mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia.

POLECAMY

Od każdego kryterium oceny ofert ustawodawca wymaga, by było opisane w sposób jednoznaczny i zrozumiały (art. 240 ust. 1 Pzp). Jednocześnie, niejako konkretyzując ww. ogólną dyrektywę, ustawodawca wskazuje, że kryteria oceny ofert i ich opis nie mogą pozostawiać zamawiającemu nieograniczonej swobody wyboru najkorzystniejszej oferty – muszą umożliwiać weryfikację i porównanie poziomu oferowanego wykonania przedmiotu zamówienia na podstawie informacji przedstawianych w ofertach (art. 240 ust. 2 Pzp).

To właśnie opis jakościowych kryteriów oceny ofert, a zwłaszcza dotyczących właściwości kadry wykonawcy, wywołuje sporo problemów po stronie zamawiających. Ujawniają się one zarówno na etapie formułowania dokumentów zamówienia, jak i na etapie oceny ofert. Jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy, jest szeroko pojęty formalizm postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Problemy z opisem kryteriów jakościowych dotyczących właściwości kadry

Z całą pewnością potwierdzi to każdy zamawiający, że zarówno wymyślenie wartościowego kryterium jakościowego (tj. takiego, które faktycznie wnosi dodatkową jakość do oferty), jak i opisanie takiego kryterium zgodnie z zasadami określonymi w Pzp, jest zadaniem bardzo trudnym. Kto wie, czy nie jest to najtrudniejsze zadanie w całym, jakże złożonym i czasochłonnym, procesie przygotowania dokumentów zamówienia. Niestety, zamawiający często, pomimo niewątpliwie dobrych intencji, starają się opisać wszystkie potencjalne stany faktyczne, które mogą zaistnieć na etapie badania i oceny ofert. Jak uczy życie, jest to w praktyce zadanie niewykonalne, a sformułowane wcześniej zapisy w dokumentach zamówienia, które w założeniu miały być uniwersalne, w rzeczywistości uniemożliwiają zamawiającym (przynajmniej w ich ocenie) wybór jako najkorzystniejszych w pełni wartościowych ofert.

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy