Tajemnica przedsiębiorstwa
Czy informacja o osobach, które będą wykonywać zamówienie, i ich kwalifikacjach może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa?
POLECAMY
Informacja ta może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, która w przypadku zastrzeżenia jej poufności przy składaniu oferty nie może zostać ujawniona przez zamawiającego. Przykładowo, mając na uwadze specyfikę rynku usług informatycznych, charakteryzującą się szybkim tempem rozwoju, a co za tym idzie – koniecznością dysponowania wykwalifikowaną kadrą specjalistów, informacje o kwalifikacjach, jak również potencjale kadrowym wykonawców, mają znaczenie gospodarcze.
Możliwości zastrzeżenia, jako tajemnicy przedsiębiorstwa, wykazu osób mających wykonywać zamówienie wraz z ich kwalifikacjami potwierdził również Sąd Okręgowy w Warszawie w wyroku z dnia 29 marca 2007 r., sygn. akt: V Ca 421/07. W wyroku KIO 667/10 uznano, że: (…) podanie takich informacji jak: imiona i nazwiska osób, które będą realizować zamówienie, ich kwalifikacji (wykształcenie, uprawnienia) i doświadczenia oraz statusu względem przedsiębiorcy (pracownik lub osoba, którą przedsiębiorca dysponuje na innej podstawie) ułatwia dotarcie do tych osób, a w konsekwencji procedurę „podkupywania”.
Dostęp do informacji publicznej
Czy zamawiający może odmówić udostępnienia dokumentacji projektowej na wniosek zainteresowanego wykonawcy, przed jej udostępnieniem na stronie internetowej? W jakiej sytuacji?
Jak wynika z jednolitego i ugruntowanego poglądu reprezentowanego w orzecznictwie sądów administracyjnych, informacją publiczną jest każda wiadomość wytworzona lub odnosząca się do władz publicznych, a także wytworzona lub odnoszona do innych podmiotów wykonujących zadania publiczne, w zakresie wykonywania tych zadań. Informacja publiczna dotyczy sfery faktów i obejmuje treść wszelkiego rodzaju dokumentów dotyczących podmiotu zobowiązanego do udzielenia informacji publicznej, przy czym chodzi nie tylko o dokumenty przezeń bezpośrednio zredagowane i technicznie wytworzone przez podmiot zobowiązany, ale również takie, których używa on do zrealizowania powierzonych prawem zadań, nawet gdy prawa autorskie należą do innego podmiotu.
Dokumentacja projektowa na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowi dokument zawierający informację publiczną. Jest to bowiem dokument urzędowy, powstały w celu zrealizowania powierzonych gminie zadań. Zamawiający nie ma natomiast obowiązku udostępniania dokumentacji projektowej z uwagi na treść art. 42 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 2 Pzp. Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej przepisy tej ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi, pod warunkiem że nie ograniczają obowiązków przekazywania informacji publicznej do centralnego repozytorium informacji publicznej, o którym mowa w art. 9b ust. 1, zwanym centralnym repozytorium.
Informacja publiczna może zatem podlegać udostępnianiu nie tylko na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej, ale także na zasadach określonych w przepisach Pzp. Zgodnie z art. 8 ust. 2 Pzp zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie. Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości (art. 7 ust. 1 Pzp).
Udostępnienie dokumentacji projektowej na żądanie, która stanowi załącznik do specyfikacji istotnych warunków zamówienia udostępnianej na stronie internetowej, mogłoby spowodować to naruszenie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, o których mowa w art. 7 ust. 1 Pzp. A zatem dopiero po terminie jej udostępnienia w sposób określony w art. 42 ust. 1 Pzp stanowić ona będzie przedmiot udostępniania w trybie i na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej. Takie stanowisko wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 24 sierpnia 2017 r., sygn. akt: II SAB/Sz 61/17.