Rozpatrując zagadnienie planowania w zamówieniach publicznych, w pierwszej kolejności na myśl nasuwa się proceduralne narzędzie planu postępowań, odnoszące się do postępowań prowadzonych w reżimie ustawy – Prawo zamówień publicznych, a w szerszej perspektywie spojrzenie to rozciąga się także na plan zamówień publicznych, obejmujący dodatkowo udzielanie zamówień podprogowych. Ale przecież skuteczne realizowanie procesów zamówień publicznych wymaga od kierownika zamawiającego i zespołów obsługujących cały cykl życia zamówienia bieżącego planowania ogólnych kierunków, jak i poszczególnych zadań.
POLECAMY
Istota planowania zamówień publicznych
Terminu planowania w zamówieniach publicznych nie możemy utożsamić zatem z planem postępowań i uznać, że planowanie kończy się wraz z etapem zaakceptowania i opublikowania planu postępowań. Planowanie powinno stanowić zespół usystematyzowanych i skoordynowanych działań, zapewniających szeroką i spójną perspektywę całości procesów zakupowych realizowanych przez zamawiającego.
Zagadnienia planowania nie sposób nie odnieść do zasady efektywności wyrażonej w art. 17 ustawy Pzp. Plany długoterminowe i krótkoterminowe w ramach przygotowania i przeprowadzenia postępowania ściśle powinny korespondować z rezultatem, który ma przynieść udzielenie zamówienia. Przyszły sposób realizacji zamówienia publicznego i jego ramy jakościowe wpisują się w szerszy kontekst zadania publicznego, którego zamówienie jest częścią. W tym ujęciu, abstrahując od oczywistego celu odpowiedniego określenia przedmiotu zamówienia, procedura może mieć różne priorytety.
Czasami kluczowym aspektem będzie termin udzielenia zamówienia powiązany z konkretnym zadaniem pub-
licznym, któremu procedura służy (np. oddanie do użytku obiektu użyteczności publicznej). W innym przypadku kluczowe będzie zapewnienie ciągłości dostaw lub świadczenia usług (np. zapewnienie ciągłości dostaw energii elektrycznej lub ciągł...