Udzielanie zamówień publicznych z uwzględnieniem przepisów o dostępności (2)

Temat numeru

Przepisy o dostępności dla osób z różnymi niepełnosprawnościami wchodzą w życie 28 czerwca 2025 r. i od tego momentu zamawiający będą mieli obowiązek w pełni stosować się m.in. do przepisów art. 100, art. 102 ust. 1 pkt 2, art. 116 ust. 1, art. 242 ust. 2 i art. 400 ust. 7 pkt 2 Prawa zamówień publicznych. Jeszcze jest trochę czasu, ale to ostatni dzwonek.

Dostępność w prawie krajowym – zagadnienia szczegółowe

Ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (Dz. U. z 2024 r. poz. 731) określa: 

POLECAMY

  1. wymagania dostępności produktów i usług; 
  2. obowiązki podmiotów gospodarczych w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług; 
  3. system, zasady i tryb sprawowania nadzoru rynku w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług.
     

W zakresie określonym ustawą zapewnianie spełniania wymagań dostępności:

  1. produktów – jest obowiązkiem: producentów, upoważnionych przedstawicieli, importerów, dystrybutorów;
  2. usług – jest obowiązkiem usługodawców.
     

Przepisy ustawy o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności stosuje się do następujących produktów:

  1. konsumenckich systemów sprzętu komputerowego ogólnego przeznaczenia i ich systemów operacyjnych1;
  2. terminali:
    a) płatniczych, będących urządzeniami, których głównym przeznaczeniem jest umożliwianie dokonywania płatności z użyciem instrumentów płatniczych w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 30 i 731) w fizycznym punkcie sprzedaży,
    b) samoobsługowych, przeznaczonych do oferowania lub świadczenia usług objętych ustawą:
    –    bankomatów i wpłatomatów,
    –    automatów biletowych,
    –    urządzeń do odprawy,
    –    interaktywnych terminali przeznaczonych do udzielania informacji, z wyjątkiem terminali instalowanych jako zintegrowane części pojazdów samochodowych, statków powietrznych, statków wodnych i taboru kolejowego; 
  3. konsumenckich urządzeń końcowych z interaktywnymi zdolnościami obliczeniowymi, wykorzystywanych do oferowania lub świadczenia usług:
    a) telekomunikacyjnych,
    b) dostępu do audiowizualnych usług medialnych; 
  4. czytników książek elektronicznych
    – które w ustawie są zwane „produktami”.
     

Przepisy ustawy stosuje się do oferowanych lub świadczonych na rzecz konsumentów usług:

  1. telekomunikacyjnych, z wyjątkiem usług transmisji wykorzystywanych do oferowania lub świadczenia usług komunikacji maszyna – maszyna;
  2. dostępu do audiowizualnych usług medialnych;
  3. towarzyszących usługom autobusowego i autokarowego transportu pasażerskiego, usługom wodnego transportu pasażerskiego oraz usługom lotniczego i kolejowego transportu pasażerskiego w zakresie:
    a) stron internetowych,
    b) usług oferowanych lub świadczonych za pomocą urządzeń mobilnych, w tym aplikacji mobilnych,
    c) biletów elektronicznych i usług elektronicznych systemów sprzedaży biletów, 
    d) dostarczania informacji związanych z tymi usługami, w tym informacji o podróży w czasie rzeczywistym, przy czym w odniesieniu do dostarczania tych informacji za pośrednictwem ekranów informacyjnych obowiązek ten dotyczy wyłącznie interaktywnych ekranów znajdujących się na terytoriu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy