Dostępność w prawie krajowym – zagadnienia szczegółowe
Ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (Dz. U. z 2024 r. poz. 731) określa:
POLECAMY
- wymagania dostępności produktów i usług;
- obowiązki podmiotów gospodarczych w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług;
- system, zasady i tryb sprawowania nadzoru rynku w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług.
W zakresie określonym ustawą zapewnianie spełniania wymagań dostępności:
- produktów – jest obowiązkiem: producentów, upoważnionych przedstawicieli, importerów, dystrybutorów;
- usług – jest obowiązkiem usługodawców.
Przepisy ustawy o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności stosuje się do następujących produktów:
- konsumenckich systemów sprzętu komputerowego ogólnego przeznaczenia i ich systemów operacyjnych1;
- terminali:
a) płatniczych, będących urządzeniami, których głównym przeznaczeniem jest umożliwianie dokonywania płatności z użyciem instrumentów płatniczych w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 30 i 731) w fizycznym punkcie sprzedaży,
b) samoobsługowych, przeznaczonych do oferowania lub świadczenia usług objętych ustawą:
– bankomatów i wpłatomatów,
– automatów biletowych,
– urządzeń do odprawy,
– interaktywnych terminali przeznaczonych do udzielania informacji, z wyjątkiem terminali instalowanych jako zintegrowane części pojazdów samochodowych, statków powietrznych, statków wodnych i taboru kolejowego; - konsumenckich urządzeń końcowych z interaktywnymi zdolnościami obliczeniowymi, wykorzystywanych do oferowania lub świadczenia usług:
a) telekomunikacyjnych,
b) dostępu do audiowizualnych usług medialnych; - czytników książek elektronicznych
– które w ustawie są zwane „produktami”.
Przepisy ustawy stosuje się do oferowanych lub świadczonych na rzecz konsumentów usług:
- telekomunikacyjnych, z wyjątkiem usług transmisji wykorzystywanych do oferowania lub świadczenia usług komunikacji maszyna – maszyna;
- dostępu do audiowizualnych usług medialnych;
- towarzyszących usługom autobusowego i autokarowego transportu pasażerskiego, usługom wodnego transportu pasażerskiego oraz usługom lotniczego i kolejowego transportu pasażerskiego w zakresie:
a) stron internetowych,
b) usług oferowanych lub świadczonych za pomocą urządzeń mobilnych, w tym aplikacji mobilnych,
c) biletów elektronicznych i usług elektronicznych systemów sprzedaży biletów,
d) dostarczania informacji związanych z tymi usługami, w tym informacji o podróży w czasie rzeczywistym, przy czym w odniesieniu do dostarczania tych informacji za pośrednictwem ekranów informacyjnych obowiązek ten dotyczy wyłącznie interaktywnych ekranów znajdujących się na terytoriu...