Ostatnio wyłonił się problem dostępu do europejskich zamówień publicznych wykonawców z państw niemających umowy międzynarodowej z Unią Europejską, czyli orzeczeń wydanych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach C-652/22 Kolin i C-266/22 Qingdao. Stało się to nawet w pewnej mierze asumptem do projektu nowelizacji Prawa zamówień publicznych. Powstały w związku z tą tematyką dwa artykuły związane ze sobą treściowo w takim stopniu, że redakcja zdecydowała się na połączenie ich i opublikowane w jednym dziale – „Temat numeru”.
Dział: Temat numeru
Obecnie okazuje się istotne zagadnienie dostępności wykonawców spoza Unii Europejskiej i wykonawców z państw trzecich, z którymi Unia Europejska nie jest związana żadną umową międzynarodową gwarantującą na zasadzie wzajemności i równości dostęp do rynku zamówień publicznych. Należy więc omówić reakcję państwa członkowskiego na orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach C-652/22 Kolin i C-266/22 Qingdao.
Przepisy o dostępności dla osób z różnymi niepełnosprawnościami wchodzą w życie 28 czerwca 2025 r. i od tego momentu zamawiający będą mieli obowiązek w pełni stosować się m.in. do przepisów art. 100, art. 102 ust. 1 pkt 2, art. 116 ust. 1, art. 242 ust. 2 i art. 400 ust. 7 pkt 2 Prawa zamówień publicznych. Jeszcze jest trochę czasu, ale to ostatni dzwonek.
Tygodnie dzielą nas od wejścia w życie kolejnego przepisu o dostępności, tym razem ZOBOWIĄZUJĄCEGO PRZEDSIĘBIORCÓW do wprowadzania na rynek określonego rodzaju produktów i usług POZWALAJĄCYCH zwiększyć dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Nastąpi to z dniem 28 czerwca 2025 r. – wtedy zamawiający i inni zainteresowani uzyskają rynkowy dostęp do kolejnej puli produktów pozwalających na oferowanie lepszej dostępności cyfrowej stron internetowych, dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej dla osób ze SZCZEGÓLNYMI potrzebami, a także gamy usług bardziej dostępnych dla tych osób, świadczonych bowiem z użyciem produktów pozwalających zapewnić lepszą dostępność.
Survival w słowniku języka angielskiego oznacza przeżycie, przetrwanie. Dotyczy ono takich zachowań, które pozwalają człowiekowi przeżycie w ekstremalnych, czyli skrajnie uciążliwych warunkach1. Przy okazji każdej nowelizacji pracownicy zamawiających przeżywają mniejsze, a zwykle większe ZAGUBIENIE. PODOBNE ZAGUBIENIE UDZIELA SIĘ PRACOWNIKOM WYKONAWCÓW. JAK PRZEBYĆ TAKI TRUDNY CZAS, POKAZAŁA śp. Halina Olszowska.
Wykorzystując świąteczny czas, warto zastanowić się nad organizacją udzielania zamówień publicznych w swojej jednostce. Proponujemy uważne przeczytanie funkcjonujących uregulowań i zapoznanie się z uwagami autora, a później przypomnienie sobie codzienne prowadzenie procedur. Może się okazać, że coś trzeba
poprawić w praktyce lub w regulaminach – najłatwiej właśnie w czasie świątecznym i tuż po świętach.
Posiadanie konta w mediach społecznościowych w dzisiejszych czasach jest pow- szechne. Media służą do utrzymywania kontaktów z rodziną, przyjaciółmi i ze znajomymi. Oprócz korzyści płynących z korzystania z tych narzędzi w naszym życiu prywatnym możemy również czerpać profity w postaci możliwości korzystania z wiedzy pomocnej w naszym życiu zawodowym – przez uczestnictwo w grupach tematycznych poświęconych np. zamówieniom publicznym. Artykuł przybliży zagadnienie funkcjonowania takich grup oraz wskaże benefity i ryzyka związane z korzystaniem z pojawiających się tam informacji.
„Jak wygrać przetarg i wykonać należycie zamówienie” – to nowy cykl w „Monitorze Zamówień Publicznych”, w którym będziemy wspierać wykonawców i doradzać im na etapie prowadzonego postępowania oraz realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego, odpowiadać na pytania wykonawców, wskazywać błędy przez nich popełniane, doradzać w sporach z zamawiającymi, wyjaśniać funkcjonowanie instytucji i procedur Prawa zamówień publicznych oraz znaczenie przepisów tej regulacji ważnych z punktu widzenia praw i obowiązków wykonawcy, informować o błędach popełnianych przez zamawiających, a także wspierać wykonawców w postępowaniu odwoławczym i skargowym. Zaczynamy już w TYM WYDANIU.
14 czerwca 2024 r. sejm uchwalił ustawę o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r.,poz. 928), która implementuje do polskiego porządku prawnego unijne przepisy z zakresu ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii Europejskiej. Nowe przepisy o ochronie sygnalistów mogą odgrywać niebagatelną rolę dla całego systemu zamówień publicznych. W jaki sposób ustawa o sygnalistach będzie wpływać na uczestników systemu zamówień publicznych w Polsce? Opracowanie stanowi próbę podsumowania najważniejszych – z perspektywy praktyków uczestniczących w postępowaniach o udzielenie zamówień i realizujących zamówienia publiczne w Polsce – przepisów ustawy o sygnalistach z punktu widzenia zamówień publicznych.
Jedne z najczęściej pojawiających się pytań dotyczą tego, czy konieczne jest uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, jak poprawnie i w jakim terminie należy zastrzec tajemnicę przedsiębiorstwa, czy zamawiający może wezwać wykonawcę do wyjaśnień (ewentualnie skierować wezwanie do uzupełnienia) zastrzeżonej tajemnicy przedsiębiorstwa oraz czy zamawiający powinien wyczerpująco uzasadnić odtajnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 454 ust. 1 ustawy – Prawo zamówień publicznych nakazuje się przeprowadzenie nowego postępowania zamówieniowego w przypadku istotnej zmiany zawartej już umowy. W artykule opisano dopuszczalne modyfikacje, które nie wymagają przeprowadzenia nowego postępowania.
Czym jest umowa w zamówieniach publicznych? Kiedy można, a w zasadzie: kiedy należy, zawrzeć umowę? Jak określa się termin wykonania umowy? W artykule opisano warunki zapłaty wynagrodzenia i oczywiście wysokość kar umownych, a także możliwość ich ustanowienia i wiele innych zagadnień związanych z treścią umów w zamówieniach publicznych.