Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczył wykładni motywów 21 i 46 oraz art. 16 dyrektywy 2014/23/UE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie udzielania koncesji, art. 2 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE, a także art. 3 ust. 4, art. 4 ust. 1 i 2 i art. 13 dyrektywy 2014/25/UE w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE. Złożono go w ramach sporu między podmiotami zwanymi zbiorczo Pegaso a Poste Tutela i Poste Italiane w kwestii zgodności z prawem ogłoszenia o zamówieniu dotyczącego udzielenia w procedurze otwartej zamówienia na usługi dozoru, recepcji i kontroli dostępu w lokalach Poste Italiane i innych spółek należących do jej grupy.
POLECAMY
Zgodnie czy niezgodnie z dyrektywą
Poste Tutela, należąca w 100% do Poste Italiane, wszczęła procedurę przetargową w celu zawarcia umów ramowych dotyczących wskazanych usług, z podziałem na szczeblu terytorialnym na 7 możliwych do połączenia części, na okres 24 miesięcy
(z możliwością przedłużenia na 12 miesięcy), na szacunkową łączną kwotę 25 253 242 euro. Ogłoszenie o zamówieniu wskazywało jako podstawę prawną dyrektywę 2014/25/UE. Uznając, że ogłoszenie o zamówieniu jest sprzeczne z niektórymi przepisami włoskiego kodeksu zamówień publicznych, Pegaso wniosło skargę do sądu, który postanowieniem w przedmiocie środków tymczasowych zawiesił postępowanie przetargowe.
Ważne
Przed sądem Poste Italiane podniosła niedopuszczalność skargi z uwagi na brak właściwości sądów administracyjnych do jej rozpoznania. Jej zdaniem, jeżeli w dniu opublikowania ogłoszenia o zamówieniu, będącego przedmiotem postępowania głównego, Poste Tutela miała charakter przedsiębiorstwa publicznego, usługi, których dotyczyło to ogłoszenie o zamówieniu, nie należały do szczególnych sektorów wymienionych w dyrektywie 2014/25/UE.
Poste Italiane twierdziła również, że takie stanowisko potwierdza postanowienie sądu kasacyjnego z dnia 1 października 2018 r., który uznał, że sąd powszechny jest właściwy w dziedzinie zamówień publicznych udzielonych przez Poste Italiane, nawet jeżeli ma ona status przedsiębiorstwa publicznego, w sytuacji, gdy zamówienia dotyczą działalności niezwiązanej ściśle z należącą do szczególnego sektora....