Błędne ustalenie szacunkowej wartości zamówienia jako delikt finansowy

Temat numeru

W artykule omówiono jeden z początkowych etapów udzielenia zamówień publicznych, czyli oszacowanie wartości zamówienia. Brak właściwego, profesjonalnego podejścia do tego zagadnienia może skutkować odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych za delikty związane z udzielaniem zamówień publicznych.

Prawidłowe ustalenie wartości zamówienia stanowi jeden z podstawowych i nieodzownych elementów przygotowawczych każdego postępowania o udzielenie zamówienia. Przesądza on bowiem nie tylko o konieczności stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych, ale także warunkuje właściwą procedurę udzielania zamówień publicznych, w której dane postępowanie będzie prowadzone (procedura unijna lub krajowa). Wybór procedury przekłada się z kolei na katalog trybów, w jakich dane postępowanie może być prowadzone (przepisy Prawa zamówień publicznych przewidują bowiem odmienne tryby dla procedur unijnych i krajowych), determinuje sposób i miejsca publikacji ogłoszeń oraz zakres żądanych od wykonawców dokumentów i oświadczeń. Już tylko prześledzenie wskazanych zależności ujawnia istotność roli prawidłowego ustalenia wartości szacunkowej zamówienia w poprawnym przeprowadzeniu procedury udzielenia zamówienia.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niezgodne z przepisami o zamówieniach publicznych ustalenie wartości zamówienia publicznego lub jego części albo konkursu, jeżeli miało wpływ na obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych albo na zastosowanie przepisów dotyczących zamówienia publicznego o niższej wartości.

Czyn objęty dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest skorelowany z deliktem unormowanym w ust. 5b tego artykułu, zgodnie z którym naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest łączenie zamówień albo dzielenie zamówienia na odrębne zamówienia publiczne w celu uniknięcia stosowania przepisów o zamówieniach publicznych. Ustawodawca...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy