Co można zmienić po negocjacjach obligatoryjnych?

Zdaniem eksperta

Tryb podstawowy, zgodnie ze swoją nazwą, jest podstawowym instrumentem prawnym, za pomocą którego zamawiający udzielają zamówień w postępowaniach o wartościach krajowych. Największym atutem tego trybu jest możliwość skorzystania z negocjacji.

Ztrzech dostępnych ścieżek w trybie podstawowym: bez negocjacji, z negocjacjami fakultatywnymi oraz z negocjacjami obligatoryjnymi – jedynie ta ostatnia ścieżka stanowi realne odzwierciedlenie oczekiwań wielu zamawiających, ponieważ granice możliwości negocjacyjnych są w niej rzeczywiście szerokie. Nie są jednak nieograniczone i o tych granicach warto wiedzieć.

POLECAMY

Granice prawne

W ścieżce negocjacji obligatoryjnych (art. 275 pkt 3 Pzp) podstawowym dokumentem zawierającym warunki zamówienia jest opis potrzeb i wymagań (czyli odpowiednik specyfikacji na tym etapie) – art. 282 ust. 1 i 2 Pzp. Różnica pomiędzy OPiW a SWZ polega na ich mocy wiążącej – pierwszy z nich stanowi sui generis, rodzaj rozbudowanego zaproszenia do składania ofert (które nie mają ostatecznego charakteru), drugi formułuje warunki. W odniesieniu do treści obydwu dokumentów podstawowa różnica dotyczy przedmiotu zamówienia – OPiW go nie zawiera, a w zamian są (art. 282 ust. 2 pkt 2 i 3 Pzp):

  • określenie przedmiotu zamówienia,
  • opis potrzeb zama...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy