Nowe obowiązki wynikające z ustawy – Prawo zamówień publicznych 1 stycznia 2021 r. ustawa – Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe obowiązki w procesie udzielania zamówień publicznych. Obowiązki wynikały ze zmian w procedurach udzielania zamówień publicznych, szczególnie z procesem elektronicznej komunikacji między zamawiającym a wykonawcami.
POLECAMY
Tabela 1 przedstawia nowe zadania wynikające z procesu elektronizacji zamówień publicznych w ramach tzw. elektronizacji procesu komunikacji i składania ofert. Zmiany wprowadzone nową ustawą – Prawo zamówień publicznych dotyczą nie tylko procedur udzielania zamówień publicznych, ale także procesu przygotowania postępowania oraz wykonania zamówienia. Zmiany w powyższym zakresie wiążą się z nowymi obowiązkami i wykonywaniem dodatkowych czynności, które do tej pory nie były konieczne do wykonania, a obecnie zajmują lwią cześć pracy formalnej, np. podczas procesu otwarcia ofert czy ich badania i oceny.
Tabela 1. Nowe zadania wynikające z ustawy – Prawo zamówień publicznych w związku z elektronizacją procesu komunikacji i składania ofert
Nowe zadania przy prowadzeniu procedury o udzielenie zamówienia publicznego |
Uwagi |
Obsługa platformy e-Zamówienia na https://e-zamowienia.gov.pl:
|
Rejestracja zamawiających na platformie jest obowiązkowa. Jej brak uniemożliwia prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Obowiązek rejestracyjny wymaga założenia konta superwizora i kont innych użytkowników, w tym zarządzania rolami dla poszczególnych użytkowników oddzielnie dla konkretnego konta i postępowania. Zarządzanie kontami to dodatkowe obowiązki dla osoby, która jest superwizorem. Powyższe obowiązki nie wynikają z procedur, ale z funkcjonalności platformy i wymagają znajomości zagadnień z zakresu IT, zarządzania systemami, dodatkowej wiedzy i czasu na jej wdrożenie |
Tworzenie planów postępowań przez platformę e-Zamówienia i ich aktualizacja przez tę platformę:
|