Czego nauczyła nas ustawa – Prawo zamówień publicznych?

Zdaniem eksperta

Ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j.: DZ. U., z 2022 r., poz. 1710, 1812, 1933, 2185) wprowadziła istotne zmiany w procedurach o udzielenie zamówienia publicz- nego. Modyfikacja sposobu komunikacji między zamawiającym a wykonawcą czy forma składanych dokumentów to wybrane zmiany, których wdrożenie zmieniło organizację pracy przy przygotowaniu i prowadzeniu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Powyższe elementy wymagały wprowadzenia nowych obowiązków dla osób obsługujących cały proces udzielania zamówień publicznych w jednostkach sektora finansów publicznych.

Nowe obowiązki wynikające z ustawy – Prawo zamówień publicznych 1 stycznia 2021 r. ustawa – Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe obowiązki w procesie udzielania zamówień publicznych. Obowiązki wynikały ze zmian w procedurach udzielania zamówień publicznych, szczególnie z procesem elektronicznej komunikacji między zamawiającym a wykonawcami. 

POLECAMY

Tabela 1 przedstawia nowe zadania wynikające z procesu elektronizacji zamówień publicznych w ramach tzw. elektronizacji procesu komunikacji i składania ofert. Zmiany wprowadzone nową ustawą – Prawo zamówień publicznych dotyczą nie tylko procedur udzielania zamówień publicznych, ale także procesu przygotowania postępowania oraz wykonania zamówienia. Zmiany w powyższym zakresie wiążą się z nowymi obowiązkami i wykonywaniem dodatkowych czynności, które do tej pory nie były konieczne do wykonania, a obecnie zajmują lwią cześć pracy formalnej, np. podczas procesu otwarcia ofert czy ich badania i oceny.

Tabela 1. Nowe zadania wynikające z ustawy – Prawo zamówień publicznych w związku z elektronizacją procesu komunikacji i składania ofert

Nowe zadania przy prowadzeniu 
procedury o udzielenie zamówienia 
publicznego
Uwagi
Obsługa platformy e-Zamówienia na https://e-zamowienia.gov.pl:
  • rejestracja zamawiających na platformie e-Zamówienia,
  • tworzenie planów postępowań przez platformę e-Zamówienia,
  • aktualizacja planów postępowań na platformie e-Zamówienia, 
  • rejestracja każdego postępowania na platformie e-Zamówienia,
  • przekazywanie sprawozdań do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz informacji o złożonych wnioskach o dopuszczenie do postępowania/ofertach,
  • tworzenie ogłoszeń wymaganych ustawą – Prawo zamówień publicznych na platformie e-Zamówienia

Rejestracja zamawiających na platformie jest obowiązkowa. Jej brak uniemożliwia prowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Obowiązek rejestracyjny wymaga założenia konta superwizora i kont innych użytkowników, w tym zarządzania rolami dla poszczególnych użytkowników oddzielnie dla konkretnego konta i postępowania. 
W poprzednim stanie prawnym zarządzanie kontem do obsługi postępowań założonym w Biuletynie Zamówień Publicznych było zadaniem Urzędu Zamówień Publicznych. Teraz zadanie to oraz inne związane z zarządzaniem kont użytkowników zamawiającego zostały scedowane na zamawiających.  

Zarządzanie kontami to dodatkowe obowiązki dla osoby, która jest superwizorem. Powyższe obowiązki nie wynikają z procedur, ale z funkcjonalności platformy i wymagają znajomości zagadnień z zakresu IT, zarządzania systemami, dodatkowej wiedzy i czasu na jej wdrożenie 
 

Tworzenie planów postępowań przez platformę e-Zamówienia i ich aktualizacja przez tę platformę:

  • tworzenie planów jest realizowane przez specjalny formularz udostępniony na platformie e-Zamówienia,
  • nie ma możliwości sp...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy