Wstępne ogłoszenie informacyjne – krótki opis instrumentu
Instytucja ta przewidziana jest w art. 48 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 65, Dz. Urz. UE L 307 z 25.11.2015, str. 5, Dz. Urz. UE L 337 z 19.12.2017, str. 19, Dz. Urz. UE L 279 z 31.10.2019, str. 25 oraz Dz. Urz. UE L 398 z 11.11.2021, str. 23, Dz. Urz. UE L z 16.11.2023 r. str. 1) (dalej: dyrektywa klasyczna), w Sekcji 2. „Publikacja i przejrzystość”. Z samego umiejscowienia tej regulacji w dyrektywie klasycznej można wywieść, że opublikowanie wstępnego ogłoszenia informacyjnego ma na celu realizację podstawowych zasad zamówień publicznych, tj. zasady przejrzystości, a także w konsekwencji zasady jawności. W przepisach krajowych wstępne ogłoszenie informacyjne uregulowane jest w art. 89 ustawy Pzp. Regulacja ta przewiduje, że zamawiający może przekazać Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej lub zamieścić na stronie internetowej zamawiającego wstępne ogłoszenie informacyjne o planowanych w terminie następnych 12 miesięcy zamówieniach lub umowach ramowych. Jeżeli wstępne ogłoszenie informacyjne jest zamieszczane przez zamawiającego na jego stronie internetowej, to zamawiający przekazuje Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (dalej: UPUE) ogłoszenie o publikacji wstępnego ogłoszenia informacyjnego na stronie internetowej zamawiającego (ogłoszenie o profilu nabywcy). Wstępne ogłoszenie informacyjne nie może być zamieszczone na stronie internetowej zamawiającego przed publikacją ogłoszenia o profilu nabywcy w Dzi...