Redakcja od pewnego czasu pragnie zwrócić czytelnikom uwagę na możliwość stosowania innych trybów niż przetargi. Na pierwszy ogień idzie tryb negocjacji z ogłoszeniem. Tryby, gdzie występują negocjacje, mają wiele jeszcze nieodkrytych zalet. Nie wszystko udaje się wyrąbać toporem przetargowym, czasami (i to coraz częściej) trzeba użyć skalpela.
Dział: Jak udzielać zamówień
Przetarg na usługę ochrony zaczyna się od rzetelnego rozpoznania warunków obiektu i przełożenia ich na precyzyjny opis przedmiotu zamówienia. Równie ważne jest ujęcie w dokumentacji możliwości zatrudniania osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – z jasno określonymi zadaniami, wymaganiami i organizacją pracy – tak by łączyć dostępność z bezpieczeństwem i jakością usługi.
Dotychczas powszechnie zakładano, że do rynku zamówień publicznych w Unii Europejskiej mają dostęp także wykonawcy spoza Wspólnoty. Dwa najnowsze wyroki Trybunału Sprawiedliwości UE (C-652/22 i C-266/22) zawężają ten dostęp: przy braku umów międzynarodowych gwarantujących wzajemność wejście wykonawców z państw trzecich zależy od decyzji zamawiającego i na określonych przez niego warunkach. Artykuł wyjaśnia podmiotowy wymiar tej zmiany oraz konsekwencje nowelizacji Prawa zamówień publicznych z 9 lipca 2025 r. (art. 16a i 16b).
A jednak przyszłość! Zamówienia publiczne, choć często postrzegane inaczej, mogą być drogowskazem postępu. Jak w tej z pozoru tradycyjnej dziedzinie iść z duchem czasu? Pokazało to Forum Innowacyjnych Zamówień Publicznych. A może jest to również furtka dla małych i średnich przedsiębiorstw? Sprawdźmy!
Usługi prawnicze sklasyfikowane we Wspólnym Słowniku Zamówień Publicznych (CPV) pod numerami 79100000-5–79140000-7 należą do tzw. usług społecznych podlegających przewidzianej w dyrektywach unijnych uproszczonej procedurze udzielania zamówień. Zamawianie tych usług bywa problematyczne, szczególnie gdy nie są one jeszcze dostępne dla zamawiającego, gdyż ich wykonawca dopiero ma być wyłoniony.
Kiedy nieprawdziwe oświadczenie wykonawcy uzasadnia jego wykluczenie z postępowania? Jedną z przesłanek fakultatywnych wykluczenia, uregulowaną w art. 109 ust. 1 pkt 8 Prawa zamówień publicznych, jest wprowadzenie zamawiającego w błąd przez podanie nieprawdziwych informacji. W praktyce jednak pojawia się pytanie: kiedy oświadczenie wykonawcy jest na tyle istotne, by miało wpływ na wynik postępowania i skutkowało jego wykluczeniem? W artykule przedstawiamy, jak interpretują ten przepis orzeczenia, a także w jakich sytuacjach działanie wykonawcy nie będzie traktowane z całą surowością prawa.
Jedną z pierwszych i jedną z najważniejszych czynności zamawiającego przed wszczęciem postępowania jest szacowanie wartości zamówienia. Od wyniku tych działań może zależeć nawet możliwość odstąpienia od bardziej skomplikowanych czy czasochłonnych procedur. Ale taka perspektywa możliwości wybrania trochę drogi na skróty może przyćmić konieczność postępowania zgodnego z procedurami, a to może mieć finalnie niekorzystne skutki.
Problemy z zamówieniami dotykają nie tylko zamawiających, stykają się z nimi także wykonawcy. Jedną z takich uciążliwości jest wymóg dysponowania przez wykonawcę urządzeniami koniecznymi – zdaniem zamawiającego – do wykonania zamówienia.
Przedmiotowe środki dowodowe to częsty element odwołań rozpatrywanych przez Krajową Izbą Odwoławczą. Nawet doświadczeni zamawiający muszą więc uważnie podchodzić do tej problematyki, aby rozróżniać te środki na każdym etapie i w każdej roli.
Przedmiotowe środki dowodowe to grupa środków dowodowych wyodrębniona w Prawie zamówień publicznych. Grupa ta ma swoją specyfikę, którą zamawiający muszą respektować i stosować w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych, szczególnie że przedmiotowe środki dowodowe występują w wielu rolach.
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy jest jedną z instytucji służących ochronie interesów zamawiającego w związku z wykonaniem zamówienia publicznego. Na tle wniesienia przez wykonawcę zabezpieczenia występuje wiele problemów, szczególnie wobec długiego okresu wykonania zamówienia. Regulacje ustanowione przez ustawodawcę mają na celu złagodzenie trudności wykonawców związanych z uzyskaniem finansowania zabezpieczenia. Artykuł ma na celu przede wszystkim omówienie instytucji związanej z zabezpieczeniem należytego wykonania umowy na okres przekraczający pięć lat, która w obrocie gospodarczym uchodzi raczej za zapomnianą.
Jak się okazuje, uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych w jednej sytuacji nie jest równe uzupełnieniu takich środków dowodowych w innej sytuacji, dlatego zamawiający musi do takich działań podchodzić z odpowiednią uwagą.