Nie oznacza to jednak braku możliwości realizacji zakupów na ww. cele. Należy jednak pamiętać, że ich proces powinien być przeprowadzony w ramach obowiązujących przepisów prawa.
POLECAMY
Wyłączenia w zakresie stosowania ustawy Pzp
Ustawa Pzp w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. nie zawiera żadnych regulacji odrębnych dla zamówień udzielanych w związku z działaniami wojennymi czy stanem epidemii w ramach zamówień klasycznych. W przypadku epidemii COVID-19 ustawodawca przyjął nowe rozwiązania, wskazane w ustawie z dnia z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2095), zwanej dalej „ustawą covidową”. Tymczasem w przypadku wojny w Ukrainie i działań związanych z zabezpieczeniem niezbędnych zakupów do realizacji zadań związanych z uchodźcami czy działań humanitarnych nadal obowiązują zasady udzielania zamówień publicznych wskazane w ustawie Pzp. Co to oznacza dla jednostek samorządu terytorialnego sąsiadujących z Ukrainą lub dla innych jednostek zapewniających dach nad głową i bieżącą egzystencję uchodźcom?
Udzielanie zamówień powinno być przeprowadzone w ramach procedur i trybów określonych w ustawie Pzp, tj.:
- dla zamówień o wartości poniżej 130 000 zł – przepisy ustawy Pzp nie mają zastosowania,
- dla zamówień równych lub powyżej kwoty 130 000 zł i mniejszych niż progi unijne – należy stosować procedury i tryby określone w ustawie Pzp,
- dla zamówień równych lub powyżej progów unijnych – należy stosować procedury i tryby określone w ustawie Pzp.
Ustawodawca w ww. grupach określił konkretne procedury...