Narzędzie to ma służyć zamawiającym w podejmowaniu właściwych decyzji w zakresie wydatkowania środków publicznych. Jednocześnie może być wykorzystywane w sprawowaniu kontroli zarządczej oraz w kontroli przeprowadzanej przez podmioty i jednostki do tego powołane.
POLECAMY
Cele wprowadzenia analizy potrzeb i wymagań
Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Zamówień Publicznych celem analizy potrzeb i wymagań (APiW) jest przygotowanie zamawiającego do racjonalnego i efektywnego ekonomicznie wydatkowania środków publicznych. Z jednej strony analiza jest istotnym elementem polityki zakupowej zamawiającego, przygotowując go do dokonania jak najlepszego zakupu. Możemy uznać, że jest to swoistego rodzaju studium wykonalności danego zamówienia. Przenosząc ten aspekt na obszar zakupów konsumenckich, czyli prywatnych, możemy ją porównać z czynnościami, które podejmuje konsument, przygotowując się do jakiegoś poważnego wydatku (np. kupno domu czy samochodu). Z drugiej strony analiza potrzeb i wymagań zamawiającego jest kluczowym działaniem pozwalającym na realizację zasady efektywności ekonomicznej, określonej w przepisie art. 17 ust. 1 ustawy Pzp[1].
Tym samym głównym powodem wprowadzenia tych rozwiązań było lepsze przygotowanie procesu udzielania zamówienia.
Ważne!
Zwiększenie nacisku na etap przygotowania zamówienia przed rozpoczęciem procedury to zwrócenie uwagi na rzetelność i skrupulatność w przygotowywaniu materiałów, które później stanowią przedmiot dalszego procesu zakupowego.
Elementy analizy potrzeb i wymagań
P...