Instalacje komunalne, do których podmiot odbierający odpady przekazuje odpady – orzecznictwo

Temat numeru

W artykule poruszono, na kanwie postępowania odwoławczego w sprawie związanej z utrzymaniem czystości i porządku w gminach, a zwłaszcza funkcjonowania instalacji komunalnych, do których podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany przekazać odebrane odpady, problem, jak nie należy konstruować specyfikacji warunków zamówienia, a szczególnie jak nie należy wprowadzać w błąd wykonawców.

Na podstawie art. 6d ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1469, 1852) wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa w dokumentach zamówienia m.in. instalacje, w szczególności instalacje komunalne, do których podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, jest obowiązany przekazać odebrane odpady (w przypadku udzielania zamówienia publicznego na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości) lub zobowiązuje do wskazania takich instalacji w ofercie (w przypadku udzielania zamówienia publicznego na odbieranie i zagospodarowywanie tych odpadów). 

POLECAMY

Przedmiot zamówienia 


W postępowaniu odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

  • art. 226 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy Pzp przez ich niewłaściwe zastosowanie w sytuacji, gdy oferta wykonawcy nie jest niezgodna z przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz jej treść nie jest niezgodna z warunkami zamówienia; 
  • art. 128 ust. 1 ustawy Pzp przez zaniechanie wezwania odwołującego do wskazania instalacji, do których będą przekazywane odebrane odpady; 
  • art. 6d ust. 4 pkt 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przez jego niewłaściwe zastosowanie. 

Odwołanie 


Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, wezwania odwołującego do wskazania instalacji, do których będą przekazywane odebrane odpady, dokonania powtórnej czynności badania i oceny ofert oraz dokonania wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej. 
Odwołujący zwrócił uwagę na wprowadzającą w błąd treść specyfikacji warunków zamówienia i „ukrycie” na samym jej końcu wymogu wskazania instalacji, do której powinny być kierowane odpady. To, co zamawiający uznał za podstawę odrzucenia oferty, znalazło się dopiero na końcu opisu przedmiotu zamówienia. W ocenie odwołującego takie ukrywanie wymagań stawianych wykonawcom czy ofertom składanym w postępowaniu jest niedopuszczalne i nieprawidłowe. Dokumenty takie jak opis przedmiotu zamówienia czy wzór umowy nie są miejscem na wskazywanie, co powinno się znajdować w ofercie (w tym przypadku wskazanie instalacji komunalnych, do których podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany przekazać odebrane odpady – instalacji, do której kierowane będą odpady). 

Zarzuty 


Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, trzeba zauważyć, że odwołujący podniósł, że przytoczony przepis został zastosowany nieprawidłowo, ponieważ w tym przepisie chodzi o merytoryczną niezgod...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy