Wprzypadku sektora publicznego racjonalność wydatkowania środków jest objęta szczególnym rodzajem nadzoru organów kontrolnych. Wszelkie normy prawne wskazane w ustawie o finansach publicznych i w Prawie zamówień publicznych są swoistymi wytycznymi, jak skutecznie, racjonalnie i efektywnie wydatkować środki publiczne. Aby jednak to wszystko mogło nastąpić, konieczna jest odpowiednia struktura organizacyjna jednostki oraz jej kultura. Aktualne pozostaje nadal powiedzenie: „Jaki pan, taki kram”.
POLECAMY
Definicja kultury organizacyjnej
Autorzy tego pojęcia definiują ją jako:
- normy społeczne i systemy wartości stymulujące pracowników, właściwy klimat organizacyjny, sposób zarządzania, podzielane znaczenia i symbole, schematy poznawcze, wymogi zachowania (Nogalski 1998, s. 105),
- system wzorów myślenia i działania, które są utrwalone w środowisku społecznym organizacji i mają znaczenie dla osiągania jej formalnych celów (Sikorski 2002, s. 4),
- wzorzec podstawowych założeń, które dana grupa odkryła, wymyśliła lub rozwinęła podczas konfrontacji z problemami wewnętrznymi tej grupy bądź problemami otoczenia. Założenia te sprawdziły się, a więc uznano je za...