Kultura organizacyjna a dyscyplina finansów publicznych

Zdaniem eksperta

Kultura organizacyjna danej jednostki nie została jednoznacznie zdefiniowana. Na jej zakres należy zatem patrzeć przez perspektywę danej organizacji oraz funkcji, jakie powinna pełnić. Nie ma znaczenia, czy dotyczy to sektora prywatnego, czy publicznego. W obu przypadkach chodzi o racjonalność działania i efektywność.

Wprzypadku sektora publicznego racjonalność wydatkowania środków jest objęta szczególnym rodzajem nadzoru organów kontrolnych. Wszelkie normy prawne wskazane w ustawie o finansach publicznych i w Prawie zamówień publicznych są swoistymi wytycznymi, jak skutecznie, racjonalnie i efektywnie wydatkować środki publiczne. Aby jednak to wszystko mogło nastąpić, konieczna jest odpowiednia struktura organizacyjna jednostki oraz jej kultura. Aktualne pozostaje nadal powiedzenie: „Jaki pan, taki kram”.

POLECAMY

Definicja kultury organizacyjnej

Autorzy tego pojęcia definiują ją jako:

  • normy społeczne i systemy wartości stymulujące pracowników, właściwy klimat organizacyjny, sposób zarządzania, podzielane znaczenia i symbole, schematy poznawcze, wymogi zachowania (Nogalski 1998, s. 105),
  • system wzorów myślenia i działania, które są utrwalone w środowisku społecznym organizacji i mają znaczenie dla osiągania jej formalnych celów (Sikorski 2002, s. 4),
  • wzorzec podstawowych założeń, które dana grupa odkryła, wymyśliła lub rozwinęła podczas konfrontacji z problemami wewnętrznymi tej grupy bądź problemami otoczenia. Założenia te sprawdziły się, a więc uznano je za...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy