Na co trzeba zwrócić uwagę przy nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych?

Zdaniem eksperta

Obowiązująca ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710, 1812, 1933, 2185) wbrew oczekiwaniom nie wniosła rewolucyjnych zmian. Niektóre rozwiązania zasługują wręcz na uznanie[1].

Dobre strony obowiązującej ustawy

Do takich rozwiązań należą m.in.: wprowadzenie trybu podstawowego z fakultatywnymi negocjacjami, nowe zasady przedłużania terminu związania ofertą, zniesienie obowiązku zawiadomienia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o wszczęciu postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki (gdy wartość zamówienia była równa progom unijnym lub przekraczała progi unijne), wprowadzenie obowiązku wskazania w opisie przedmiotu zamówienia kryteriów stosowanych w celu oceny równoważności (poprzednio obowiązek ten wynikał raczej z orzecznictwa), określenie czytelnych zasad postępowania w przypadku gdy wykonawca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, uchyla się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Ponadto unormowane zostały zasady zwrotu wadium, w tym zwrotu wadium wniesionego w innej formie niż w pieniądzu – przez złożenie gwarantowi lub poręczycielowi oświadczenia o zwolnieniu wadium. Wprowadzona została nowa podstawa unieważnienia postępowania w sytuacji, gdy wystąpiły okoliczności powodujące, że dalsze prowadzenie postępowania jest nieuzasadnione, bo istotnie zmienia się charakter zamówienia w porównaniu z pierwotnie określonym, szczególnie znacznie zmienia się zakres zamówienia. I nie jest to pełne wyszczególnienie dobrych stron obowiązującej ustawy – Prawo zamówień publicznych. 

POLECAMY

Czas na przegląd Prawa zamówień publicznych i zmiany w ustawie

To tytuł artykułu Arkadiusza Szyszkowskiego zamieszczonego w „Monitorze Zamówień Publicznych” w marcu 2023 r. Autor stwierdził w nim m.in., że:

Dość niejasnym, a w zasadzie spornym zagadnieniem jest możliwość samodzielnego przedłużenia terminu związania ofertą przez wykonawcę. Moim zdaniem, choć ciągle na ten temat trwają spory, problematyka przedłużania terminu związania ofertą została w ustawie – Prawo zamówień publicznych uporządkowana i uregulowana.

W przypadku gdy wybór najkorzystniejszej oferty nie nastąpi przed upływem terminu związania ofertą określonego w dokumencie zamówienia (np. w specyfikacji warunków zamówienia), zamawiający przed upływem terminu związania ofertą zwraca się jednokrotnie do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o wskazywany przez niego okres, nie dłuższy niż odpowiednio 60 lub 30 dni (zob. art. 220 ust. 3 i art. 307 ust. 2 ustawy Pzp). Przepisy przywołanych artykułów zmieniły zasady przedłużania terminu związania ofertą obowiązujące w poprzednim stanie prawnym. Na ich podstawie (nowych przepisów) wykonawca nie ma już możliwości samodzielnego przedłużania terminu związania ofertą[2]. Taka możliwość była przewidziana w art. 85 ust. 2 Pzp2004. W świetle art. 220 ust. 3 i art. 307 ust. 2 ustawy Pzp wykonawca nie może przez jednostronną czynność prawną – oświadczenie woli – przedłużyć terminu związania swoją ofertą. 

Brak w przepisach ustawy – Prawo zamówień publicznych możliwości przedłużenia przez wykonawcę terminu związania ofertą został zrekompensowany nałożeniem na zamawiającego obowiązku wezwania wykonawcy, którego oferta otrzymała najwyższą ocenę, do wyrażenia, w wyznaczonym przez zamawiającego terminie, pisemnej zgody na wybór jego...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy