Narzędzia

Zdaniem eksperta

W poprzednich numerach „Monitora Zamówień Publicznych” (kwietniowym i majowym) przedstawiona została informacja o uchwale Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2022 r., zamieszczonej w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 lutego 2022 r., poz. 125. Uchwała opublikowana została na podstawie art. 21 ust. 4 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129, 1598, 2054 i 2269, oraz z 2022 r., poz. 25). Weszła w życie W DNIU 3 LUTEGO 2022 roku. Jej obowiązywanie zaplanowano na lata 2022–2025. Poniżej przedstawiamy analizę kolejnych rozdziałów uchwały w sprawie polityki zakupowej państwa.

W tej części ww. dokumentu uwzględnione zostały: opis przedmiotu zamówienia, pozacenowe kryteria oceny ofert, zamówienia przedkomercyjne, zamówienia publiczne na innowacje, umowa ramowa, dynamiczny system zakupów, konkurs, BULIDING INFORMATION MODELING (BIM), model usług chmurowych – CLOUD (COMPUTING) SERVICES, analiza potrzeb i wymagań, wstępne konsultacje rynkowe.

POLECAMY

Strategie i kategorie zakupowe

Strategia powinna wskazywać cele do osiągnięcia dla zamawiającego i sposób ich urzeczywistnienia, opisywać działania podejmowane na etapie planowania zamówień oraz współpracę między komórkami zamawiającego. Powinna również określać procedury wewnętrzne i reguły działania, które mają stworzyć odpowiednie środowisko wewnętrzne i zapewnić właściwe wykorzystanie potencjału zamawiającego.

Strategia jest pewnym planem działania, który powinien być przygotowany w taki sposób, aby przy uwzględnieniu specyfiki danego urzędu umożliwiać osiąganie celów strategicznych państwa przez przeprowadzanie zamówień publicznych. Tymi celami są:

  • wzrost liczby zamówień innowacyjnych;
  • wzrost liczby zamówień zielonych i uwzględniających aspekty środowiskowe;
  • realizowanie zamówień w większym stopniu uwzględniających aspekty społeczne lub zdrowotne;
  • zwiększenie konkurencyjności, wyrażone wzrostem liczby składanych ofert i aktywniejszym udziałem przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Ważne
Strategia zakupowa powinna wskazywać cele do osiągnięcia dla zamawiającego i sposób ich urzeczywistnienia, opisywać działania podejmowane na etapie planowania zamówień oraz współpracę między komórkami zamawiającego. Wytyczne dotyczące stworzenia strategii zawarte zostały w załączniku nr 6 do Polityki zakupowej państwa.

Sys

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy