Konieczność modyfikacji umowy determinują zmiany:
- stawek podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego,
- wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki godzinowej,
- zasad podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub zdrowotnemu albo wysokości stawki na ubezpieczenia społeczne bądź zdrowotne,
- zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych.
Podstawę prawną zmiany umowy stanowi art. 436 pkt 4 lit. b ustawy Pzp. Wskazany wcześniej obowiązek, nałożony na zamawiającego, aby wprowadzić zasady zmiany wynagrodzenia wykonawcy w przypadkach, o których mowa w art. 436 pkt 4 lit. b ustawy – Prawo zamówień publicznych, należy odróżnić od zobowiązania zamawiającego do zawarcia w umowie regulacji zawierających postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, o którym mowa w art. 439 ustawy Pzp.
POLECAMY
Podstawowa różnica polega na tym, że choć oba przepisy formułują wobec zamawiającego nakaz określenia w umowach zasad wprowadzenia zmian wysokości wynagrodzenia wykonawcy, to jednak inaczej został ustanowiony krąg umów, których dotyczy dyspozycja art. 436 pkt 4 ustawy Pzp (umowy zawierane na okres dłuższy niż 12 miesięcy), a inaczej – krąg umów, których dotyczy dyspozycja art. 439 ustawy Pzp (umowy zawierane na okres dłuższy niż sześć miesięcy).
W odniesieniu do nakazów sformułowanych w art. 436 pkt 4 lit. b i art. 439 ustawy Pzp obowiązek wprowadzenia do umowy zasad zmiany wynagrodzenia wykonawcy ustawodawca wiąże z innymi faktami. Zasady zmiany wynagrodzenia, o których mowa w art. 436 pkt 4 lit. b ustawy Pzp, prawodawca łączy z zaistnieniem określonego stanu prawnego wywołanego przez szeroko pojętą działalność ustawodawczą, np. zmiany wysokości stawki podatku od towarów i usług lub wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Z kolei zmiany wynagrodzenia wykonawcy, o których mowa w art. 439 u...