Podwykonawstwo w zamówieniach na roboty budowlane (2)

Zdaniem eksperta

W poprzednim numerze „Monitora Zamówień Publicznych” przedstawiliśmy rozważania dotyczące sprzeciwów i zastrzeżeń – ich podobieństw i różnic na gruncie przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych i Kodeksu cywilnego.


Kontynuując rozpoczęte w poprzednim numerze wyliczenie i obnażenie mitów oraz ukazanie faktów dotyczących zastrzeżeń i sprzeciwów, jednocześnie utrzymując numerację przykładów z pierwszej części artykułu, warto wskazać kolejne (często omyłkowe) wyobrażenia zamawiających, wykonawców i podwykonawców o ich obowiązkach i uprawnieniach.

POLECAMY

5. Zgłoszenie zastrzeżeń uniemożliwia podpisanie umowy podwykonawczej i powoduje konieczność poprawienia projektu umowy podwykonawczej i ponowne przedłożenie tego projektu zamawiającemu – MIT.

Bywa, że zamawiający pozostają w przekonaniu, że zgłoszenie przez nich zastrzeżeń do projektu umowy podwykonawczej powoduje po stronie podmiotu, który przedkłada projekt, obowiązek poprawienia tego projektu (zgodnie z wniesionymi zastrzeżeniami) i ponownego przedłożenia zamawiającemu projektu umowy podwykonawczej. Nic bardziej mylnego

Ustawa Pzp nie zawiera w tym przedmiocie żadnych wytycznych, a zatem w wypadku prostego przeniesienia przez zamawiającego do umowy w sprawie zamówienia publicznego przepisów ustawowych może dojść do sytuacji, w której – pozostając w zgodzie z tymi przepisami – wykonawca uwzględni uwagi (zastrzeżenia) zamawiającego na projekcie umowy podwykonawczej, po czym podpisze ten projekt wraz z podwykonawcą (zawrze umowę podwykonawczą) i przekaże zamawiającemu podpisaną umowę podwykonawczą w terminie siedmiu dni od daty jej zawarcia. 
 

Ważne

Przepisy nie nakazują podmiotowi przedkładającemu projekt umowy podwykonawczej w wypadku zgłoszenia przez zamawiającego zastrzeżeń powtórnego przedkładania poprawionego projektu umowy podwykonawczej w celu ponownej weryfikacji przez zamawiającego.


Podstawę takiego działania może stanowić art. 464 ust. 6 Pzp, który w przedmiocie sprzeciwu odsyła do tych samych okoliczności, które mogą powodować wniesienie zastrzeżeń. Ratio legis tego przepisu mogłoby więc być tłumaczone w ten sposób, że skoro sprzeciw ma te same podstawy co zastrzeżenia, to ustawodawca chciał, żeby zastrzeżenia zgłaszane były jednorazowo. Na ich podstawie poprawiano by projekt umowy podwykonawczej i zawierano by umowę podwykonawczą, do której zamawiający mógłby z kolei wnieść sprzeciw, jeśli zgłoszone zastrzeżenia nie byłyby uwzględnione (a zatem zawarta umowa zawierałaby te same błędy lub ich poprawa dokonana byłaby niezgodnie z ustawą Pzp oraz dokumentami zamówienia).
 

Wskazówka

Zamawiający chcąc, aby wykonawca po poprawieniu projektu umowy podwykonawczej ponownie przedłożył zamawiającemu ten projekt do weryfikacji (i ewentualnego wniesienia nowych zastrzeżeń), a więc aby umowa podwykonawcza była zawierana dopiero w obliczu braku jakichkolwiek zastrzeżeń do projektu jej treści, musi przewidzieć to wprost w umowie, wskazując przykładowo: „W wypadku wniesienia przez zamawiającego zastrzeżeń do projektu umowy podwykonawczej wykonawca po wprowadzeniu zmian zgodnie ze zgłoszonymi zastrzeżeniami zobowiązany jest powtórzyć powyższą procedurę, to jest ponownie złożyć projekt umowy podwykonawczej do weryfikacji zamawiającego. Wykonawca nie może zawrzeć umowy podwykonawczej do czasu akceptacji projektu umowy podwykonawczej przez zamawiającego”.

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy