Pozaustawowe podstawy zastrzeżeń i sprzeciwów do umów podwykonawczych (4)

Zdaniem eksperta

Na zakończenie cyklu artykułów poświęconych zastrzeżeniom i sprzeciwom do umów podwykonawczych wypada omówić podstawy zastrzeżeń i sprzeciwów określane samodzielnie przez zamawiających bezpośrednio w umowach (czy innych dokumentach zamówienia, np. SWZ)1.

Gdy wykonawca zamówienia na roboty budowlane podejmuje decyzję o powierzeniu realizacji części zamówienia podwykonawcy, zobowiązany jest do prawidłowego zgłoszenia takiego podmiotu. Jeśli podwykonawca ten miałby realizować roboty budowlane, to konieczne jest przedstawienie przez wykonawcę zamawiającemu projektu umowy podwykonawczej, a następnie kopii tej umowy (poświadczonej za zgodność z oryginałem). Gdyby podwykonawca ten miał wykonywać dostawy lub usługi, wówczas wykonawca zobowiązany jest przekazać zamawiającemu (poświadczoną za zgodność z oryginałem) kopię zawartej już umowy, z wyłączeniami przewidzianymi w art. 464 ust. 8 ustawy Pzp.

POLECAMY

„Wymagania” do treści umowy podwykonawczej

Zgodnie z art. 464 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp oraz art. 464 ust. 6 ustawy Pzp zamawiający ma prawo zgłosić zastrzeżenia do projektu umowy podwykonawczej, a następnie sprzeciw do zawartej już umowy podwykonawczej, której przedmiotem są roboty budowlane, m.in. wtedy, gdy treść przedłożonego projektu lub umowy nie spełnia wymagań określonych w dokumentach zamówienia. 
Rolą zamawiającego jest określenie w dokumentach zamówienia (najczęściej w umowie w sprawie zamówienia publicznego, ewentualnie w treści SWZ) tych „wymagań” do umowy podwykonawczej, których niespełnienie spowoduje zgłoszenie zastrzeżeń, a później sprzeciwu.
Materia regulowana tymi „wymaganiami” może być szeroka, na co wskazują choćby wyroki Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 25 listopada 2016 r. (sygn. akt: KIO 2135/16) czy z dnia 8 grudnia 2016 r. (sygn. akt: KIO 2164/16), stwierdzające np.: ustawodawca nie zdecydował się na ograniczenie zamawiającego w korzystaniu z powyższego uprawnienia, limitując je […] do umożliwienia mu wpływu na postanowienia umów o podwykonawstwo w zakresie, w jakim dotyczą solidarnej odpowiedzialności zamawiającego wynikającej z art. 6471 § 5 k.c. Powyższe nie może wprawdzie uzasadniać wniosku, że prawo zamawiającego do kształtowania omawianych stosunków prawnych jest niczym nieskrępowane, ponieważ jego granice stanowić będą bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa […].

Ważne

[…] nic nie stoi na przeszkodzie, aby […] zamawiający kształtował prawa i obowiązki strony umowy o podwykonawstwo w zakresie regulowanym sferą przepisów o charakterze dyspozytywnym, wybierając niejako za strony umowy określone rozwiązania. 


Należy się wprawdzie zgodzić z odwołującym, że stanowi to ingerencję w swobodę kontraktowania, jednakże odbywa się ona za przyzwoleniem ustawodawcy, który – jak wspomniano – pozostawił zamawiającemu swobodę w określeniu wymagań dotyczących umów o podwykonawstwo […]. 
Izba nie zgodziła się więc z odwołującym, który zarzucał zamawiającemu zbyt daleką ingerencję w stosunki prawne między wykonawcą a podwykonawcami. Wymogi odnoszące się do treści umowy podwykonawczej nie muszą skupiać się wyłącznie na kwestiach związanych z zabezpieczeniem zamawiającego w z...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Monitor Zamówień Publicznych"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy