Prawa i obowiązki wykonawcy w nowej ustawie

Zdaniem eksperta

Ustawa z dnia z 11 września 2019 r. (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019), mająca obowiązywać od dnia 1 stycznia 2021 r., zmieniła definicję wykonawcy. Dotychczas wykonawcą była wyłącznie osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego. W nowej ustawie rozszerzono tę definicję na wzór europejski, o osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która oferuje na rynku wykonanie robót budowlanych lub obiektu budowlanego, dostawę produktów lub świadczenie usług.

Definicja obejmie więc dodatkowo np. uczestnika wstępnych konsultacji rynkowych, przedsiębiorcę niezaproszonego do negocjacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej ręki, czy byłego uczestnika postępowania o udzielenie zamówienia kwestionującego dopuszczalność zmian umowy w sprawie zamówienia publicznego zawartej z innym wykonawcą. 

Przedstawiona poniżej analiza nowej ustawy – Prawo zamówień publicznych ma na celu przybliżenie czynności w postępowaniu o zamówienie publiczne oraz praw i obowiązków wykonawcy. 

POLECAMY

Język postępowania i negocjacji

Postępowanie o udzielenie zamówienia będzie prowadzone w języku polskim. Wykonawca będzie mógł złożyć wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, ofertę wstępną, ofertę podlegającą negocjacjom, ofertę, oświadczenia lub inne dokumenty w jednym z języków powszechnie używanych w handlu międzynarodowym lub języku kraju, w którym zamówienie jest udzielane, tylko w przypadku, gdy zamawiający dopuści taką możliwość w dokumentach zamówienia lub w ogłoszeniu o zamówieniu.

Konsorcjum

Na podstawie art. 58 ust. 2 n. Pzp wykonawcy będą mogli wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. W takim przypadku będą obowiązani ustanowić pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia nie będą zobowiązani do posiadania określonej formy prawnej w celu złożenia oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. 
Na żądanie zamawiającego, wskazane w istotnych warunkach zamówienia lub ogłoszeniu o zamówieniu (np. w trybie przetargu nieograniczonego), wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia będą obowiązani przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego złożyć kopię umowy regulującej współpracę tych wykonawców. 

Obligatoryjna forma oferty

W postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie o wartości równej lub przekraczającej progi unijne oferty, wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w konkursie, wniosek o dopuszczenie do udziału w systemie kwalifikowania wykonawców, oraz oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu, spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, wykonawca będzie składać, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej. 

W postępowaniu o udzielenie zamówienia lub konkursie o wartości mniejszej niż progi unijne oferty, wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub w konkursie, oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu, spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji,  wykonawca również będzie składać, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.

Katalogi elektroniczne

W przypadku gdy komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zamawiający będzie mógł:

  • wymagać złożenia oferty w postaci katalogu elektronicznego albo
  • wymagać dołączenia katalogu elektronicznego do składanej oferty, albo
  • przewidzieć obowiązek złożenia katalogu elektronicznego wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w dynamicznym systemie zakupów.

W takim przypadku wykonawca będzie obowiązany sporządzić katalog elektroniczny na potrzeby udziału w danym postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego. 

Katalog elektroniczny to wykaz zamawianych produktów, robót budowlanych lub usług sporządzony przez wykonawcę zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia oraz w formacie nadającym się do zautomatyzowanego przetwarzania danych. Katalog elektroniczny będzie mógł zawierać także opisy i zdjęcia produktów, robót budowlanych lub usług oraz informacje o cenach. 

Wniesienie wadium w gwarancji i poręczeniu oraz zwrot wadium na wniosek wykonawcy

Jeżeli wadium będzie wnoszone w formie gwarancji lub poręczenia, o których mowa w art. 97 ust. 7 pkt 2–4 n. Pzp, wykonawca będzie przekazywać zamawiającemu oryginał gwarancji lub poręczenia w postaci elektronicznej.
Przepis art. 98 ust. 2 n. Pzp przewiduje natomiast możliwość złożenia wniosku o zwrot wadium. Wniosek taki będzie mógł złożyć wykonawca:

  • który wycofał ofertę przed upływem terminu składania ofert;
  • którego oferta została odrzucona;
  • po wyborze najkorzystniejszej oferty, z wyjątkiem wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza;
  • po unieważnieniu postępowania, w przypadku gdy nie zostało rozstrzygnięte odwołanie na czynność unieważnienia albo nie upłynął termin do jego wniesienia.

W takim przypadku zamawiający niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku będzie obowiązany zwrócić wadium. 
Złożenie wniosku o zwrot wadium będzie jednak powodować rozwiązanie stosunku prawnego z wykonawcą wraz z utratą przez niego prawa do korzystania ze środków ochrony prawnej, o których mowa w dziale IX nowego Pzp. 

Złożenie przez wykonawcę przedmiotowych środków dowodowych

Przedmiotowe środki dowodowe to środki służące potwierdzeniu zgodności oferowanych dostaw, usług lub robót budowlanych z wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub opisie kryteriów oceny ofert, lub wymaganiami związanymi z realizacją zamówienia. W obowiązującej
ustawie Pzp są to oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, które zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert (art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp). 

Na podstawie art. 106 n. Pzp zamawiający będzie mógł żądać przedmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają określone przez zamawiającego wymagania, cechy lub kryteria, pod warunkiem że będą one niezbędne do przeprowadzenia postępowania. Przedmiotowe środki dowodowe zamawiający będzie wskazywać w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia. 

Na gruncie obowiązującej ustawy Pzp dokumenty potwierdzające okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, składa wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1pkt 2 Pzp, są składane w celu dokonania oceny ofert, np. gdy kryterium oceny ofert są parametry techniczne, a wartość takich parametrów będzie w specyfikacji technicznej urządzenia. W takim przypadku oświadczenia i dokumenty, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp, stanowią treść oferty. 

Na podstawie art. 107 ust. 1 n. Pzp, jeżeli zamawiający będzie żądać złożenia przedmiotowych środków dowodowych, wykonawca będzie obowiązany złożyć je wraz z ofertą. Jeżeli wykonawca nie złoży przedmiotowych środków dowodowych lub złożone przedmiotowe środki dowodowe będą niekompletne, zamawiający będzie obowiązany wezwać wykonawcę do ich złożenia lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie, jednak tylko wtedy, gdy zostanie to przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia. 

Zamawiający nie będzie obowiązany wzywać do złożenia lub uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych, gdy przedmiotowy środek dowodowy służył potwierdzeniu zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert lub pomimo złożenia przedmiotowego środka dowodowego oferta będzie podlegać odrzuceniu albo będą zachodzić przesłanki unieważnienia postępowania. 

W celu potwierdzenia zgodności oferowanych robót budowlanych, dostaw lub usług z wymaganymi cechami, w opisie przedmiotu zamówienia, opisie kryteriów oceny ofert lub w wymaganiach związanych z realizacją zamówienia, zamawiający będzie mógł żądać etykiety. Etykieta to każdy dokument, w tym zaświadczenie lub poświadczenie, który potwierdza, że obiekt budowlany, produkt, usługa, proces lub procedura spełniają wymagania konieczne do uzyskania etykiety. W takim przypadku wykonawca będzie mógł złożyć każdą etykietę potwierdzającą, że dane roboty budowlane, dostawy lub usługi spełniają równoważne wymagania określonej przez zamawiającego etykiety.

Samooczyszczenie

W ramach procedury „samooczyszczenia” wykonawca będzie uprawniony do wykazania, że nie podlega wykluczeniu w okolicznościach określonych w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2, 5 i 6 lub art. 109 ust. 1 pkt 2–10 n. Pzp. W takim przypadku wykonawca będzie obowiązany udowodnić zamawiającemu, że spełnił łącznie następujące przesłanki: 

  • naprawił lub zobowiązał się do naprawienia szkody wyrządzonej przestępstwem, wykroczeniem lub swoim nieprawidłowym postępowaniem, w tym poprzez zadośćuczynienie pieniężne;
  • wyczerpująco wyjaśnił fakty i okoliczności związane z przestępstwem, wykroczeniem lub swoim nieprawidłowym postępowaniem oraz spowodowanymi przez nie szkodami, aktywnie współpracując odpowiednio z właściwymi organami, w tym organami ścigania, lub zamawiającym;
  • podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, odpowiednie dla zapobiegania dalszym przestępstwom, wykroczeniom lub nieprawidłowemu postępowaniu, w szczególności:
  • zerwał wszelkie powiązania z osobami lub podmiotami odpowiedzialnymi za nieprawidłowe postępowanie wykonawcy,

a) zreorganizował personel,
b) wdrożył system sprawozdawczości i kontroli,
c) utworzył struktury audytu wewnętrznego do monitorowania przestrzegania przepisów, wewnętrznych regulacji lub standardów,
d) wprowadził wewnętrzne regulacje dotyczące odpowiedzialności i odszkodowań za nieprzestrzeganie przepisów, wewnętrznych regulacji lub standardów.
Ponadto w przypadkach, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1–5 lub 7 n. Pzp, wykonawca będzie mógł oczekiwać od zamawiającego, że nie wykluczy go z postępowania, jeżeli wykluczenie byłoby w sposób oczywisty nieproporcjonalne. W  szczególności gdy kwota zaległych podatków lub składek na ubezpieczenie społeczne jest niewielka albo sytuacja ekonomiczna lub finansowa wykonawcy, w stosunku do którego otwarto likwidację, ogłoszono upadłość, którego aktywami zarządza likwidator lub sąd, zawarł układ z wierzycielami, którego działalność gospodarcza jest zawieszona albo znajduje się on w innej tego rodzaju sytuacji wynikającej z podobnej procedury przewidzianej w przepisach dotyczących wszczęcia tej procedury, jest wystarczająca do wykonania zamówienia.
Przypadki, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1–5 lub 7 n. Pzp, dotyczą wykluczenia wykonawcy:

  • który naruszył obowiązki płatności podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 108 ust. 1 pkt 3 n. Pzp1, chyba że wykonawca odpowiednio przed upływem terminu do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo przed upływem terminu składania ofert dokonał płatności należnych podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne wraz z odsetkami lub grzywnami, lub zawarł wiążące porozumienie w sprawie spłaty tych należności (art. 109 ust. 1 pkt 1 n. Pzp);
  • który naruszył obowiązki w dziedzinie ochrony środowiska, prawa socjalnego lub prawa pracy (art. 109 ust. 1 pkt 2 n. Pzp):

a) będącego osobą fizyczną skazaną prawomocnie za przestępstwo przeciwko środowisku, o którym mowa w rozdziale XXII Kodeksu karnego lub za przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, o której mowa w rozdziale XXVIII Kodeksu karnego, lub za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego,
b) będącego osobą fizyczną prawomocnie skazaną za wykroczenie przeciwko prawom pracownika lub wykroczenie przeciwko środowisku, jeżeli za popełnienie tego czynu wymierzono karę aresztu, ograniczenia wolności lub karę grzywny,
c) wobec którego wydano ostateczną decyzję administracyjną o naruszeniu obowiązków wynikających z prawa ochrony środowiska, prawa pracy lub przepisów o zabezpieczeniu społecznym, jeżeli wymierzono tą decyzją karę pieniężną;

  • jeżeli urzędującego członka jego organu zarządzającego lub nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub partnerskiej albo komplementariusza w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej lub prokurenta prawomocnie skazano za przestępstwo lub wykroczenie, o którym mowa w pkt 2 lit. a lub b (art. 109 ust. 1 pkt 3 n. Pzp);
  • w stosunku do którego otwarto likwidację, ogłoszono upadłość, którego aktywami zarządza likwidator lub sąd, zawarł układ z wierzycielami, którego działalność gospodarcza jest zawieszona albo znajduje się on w innej tego rodzaju sytuacji wynikającej z podobnej procedury przewidzianej w przepisach miejsca wszczęcia tej procedury (art. 109 ust. 1 pkt 4 n. Pzp);
  • który w sposób zawiniony poważnie naruszył obowiązki zawodowe, co podważa jego uczciwość, w szczególności gdy w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co zamawiający jest w stanie wykazać za pomocą stosownych dowodów (art. 109 ust. 1 pkt 5 n. Pzp);
  • który, z przyczyn leżących po jego stronie, w znacznym stopniu lub zakresie nie wykonał lub nienależycie wykonał albo długotrwale nienależycie wykonywał istotne zobowiązanie wynikające z wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego lub umowy koncesji, co doprowadziło do wypowiedzenia lub odstąpienia od umowy, odszkodowania, wykonania zastępczego lub realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady (art. 109 ust. 1 pkt 7 n. Pzp).

Sposób spełniania warunków udziału w postępowaniu przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia 

Zamawiający będzie mógł określić szczególny, obiektywnie uzasadniony, sposób spełniania przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia warunków udziału w postępowaniu, jeżeli będzie to uzasadnione charakterem zamówienia. 
W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia będą mogli polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane lub usługi, do których realizacji te zdolności są wymagane. W takim przypadku wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia będą obowiązani dołączyć odpowiednio do wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo do oferty oświadczenie, z którego wynika, które roboty budowlane, dostawy lub usługi wykonają poszczególni wykonawcy. Analogicznie w przypadku warunku dotyczącego uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej. 

Poleganie na zasobach podmiotów trzecich 

Wykonawca będzie mógł, w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, polegać na zdolnościach technicznych lub zawodowych, lub sytuacji finansowej, lub ekonomicznej podmiotów udostępniających zasoby, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków prawnych.
W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia wykonawcy będą mogli polegać na zdolnościach podmiotów udostępniających zasoby, jeśli podmioty te wykonają roboty budowlane lub usługi, do których realizacji te zdolności są wymagane. 
Przepis art. 118 ust. 2 n. Pzp odpowiada obowiązującemu art. 22a ust. 4 ustawy Pzp. W obowiązującym stanie prawnym art. 22a ust. 4 ustawy Pzp budzi kontrowersje. Problem dotyczy udziału w wykonaniu zamówienia podmiotu, który udostępnia swoje zasoby. Udział w wykonaniu zamówienia podmiotu, który udostępnia swoje zasoby, nie jest wymagany w każdym przypadku, lecz zależy od rodzaju udostępnianego zasobu i sposobu udostępniania. 

Wyjaśnianie i zmiany treści SWZ

Na podstawie art. 135 ust. 1 n. Pzp wykonawca będzie mógł zwrócić się do zamawiającego z wnioskiem o wyjaśnienie treści specyfikacji warunków zamówienia (SWZ). 

Zamawiający będzie obowiązany udzielić wyjaśnień niezwłocznie, jednak nie później niż na 6 dni przed upływem terminu składania ofert albo nie później niż na 4 dni przed upływem terminu składania ofert w przypadku, o którym mowa w art. 138 ust. 2 pkt 2 n. Pzp, pod warunkiem że wniosek o wyjaśnienie treści SWZ wpłynął do zamawiającego nie później niż na odpowiednio 14 albo 7 dni przed upływem terminu składania ofert. Jeżeli zamawiający nie udzieli wyjaśnień w terminach ustawowych, będzie obowiązany przedłużyć termin składania ofert o czas niezbędny do zapoznania się wszystkich zainteresowanych wykonawców z wyjaśnieniami niezbędnymi do należytego przygotowania i złożenia ofert. 

Przepisy nowego Pzp nie sprzeciwiają się, by wykonawca mógł żądać zmiany treści SWZ. W przypadku, gdy zmiany treści SWZ będą prowadzić do istotnej zmiany charakteru zamówienia w porównaniu z pierwotnie określonym, w szczególności do znacznej zmiany zakresu zamówienia, wykonawca będzie mógł żądać unieważnienia postępowania na podstawie art. 256 n. Pzp. 

Wybór najkorzystniejszej oferty 

W przypadku gdy wybór najkorzystniejszej oferty nie nastąpi przed upływem terminu związania ofertą, określonym w dokumentach zamówienia, zamawiający przed upływem tego terminu zwraca się jednokrotnie do wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu o wskazywany przez niego okres, nie dłuższy niż 60 dni (art. 220 ust. 3 n. Pzp). Jeżeli wykonawca zdecyduje się na wyrażenie zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, będzie obowiązany złożyć pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody (art. 220 ust. 4 n. Pzp). W przypadku gdy zamawiający żądał wniesienia wadium, przedłużenie terminu związania ofertą będzie następować wraz z przedłużeniem okresu ważności wadium albo, jeżeli nie jest to możliwe, z wniesieniem nowego wadium na przedłużony okres związania ofertą (art. 220 ust. 5 n. Pzp). 

Wyjaśnienia dotyczące ceny wskazanej w ofercie

Procedura wyjaśniania rażąco niskiej ceny została uregulowana w art. 224 n. Pzp. Na gruncie przepisów nowego Pzp wykonawca w celu wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu, w złożonych wyjaśnieniach będzie również obowiązany wykazać, że zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe, są zgodne z przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, przepisami odrębnymi właściwymi dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie oraz przepisami z zakresu prawa pracy i zabezpieczenia społecznego, obowiązującymi w miejscu, w którym będzie realizowane zamówienie. 

Obowiązek odbycia przez wykonawcę wizji lokalnej 

Jeżeli będzie to konieczne ze względu na specyfikę przedmiotu zamówienia, zamawiający będzie mógł żądać w dokumentach zamówienia (np. w SWZ) złożenia oferty po odbyciu wizji lokalnej lub sprawdzeniu przez wykonawcę dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia dostępnych na miejscu u zamawiającego. 
Jeżeli wykonawca złoży ofertę bez odbycia obligatoryjnej wizji lokalnej lub bez obligatoryjnego sprawdzenia dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia dostępnych na miejscu u zamawiającego, oferta takiego wykonawcy zostanie odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 18 n. Pzp. 

Upływ terminu związania ofertą przed wyborem oferty

Co do zasady zamawiający będzie wybierać najkorzystniejszą ofertę w terminie związania ofertą określonym w dokumentach zamówienia. Jeżeli termin ten upłynie przed wyborem najkorzystniejszej oferty, zamawiający będzie obowiązany wezwać wykonawcę, którego oferta otrzymała najwyższą ocenę, do wyrażenia, w wyznaczonym przez zamawiającego terminie, pisemnej zgody na wybór jego oferty. 
W przypadku braku pisemnej zgody na wybór oferty, zamawiający będzie obowiązany zwrócić się o wyrażenie takiej zgody do kolejnego wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, chyba że będą zachodzić przesłanki do unieważnienia postępowania. Oferta wykonawcy, który nie wyraził pisemnej zgody na wybór jego oferty po upływie terminu związania ofertą, zostanie odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1pkt 13 n. Pzp. 

Zakazane postanowienia umowy

Na podstawie art. 433 n. Pzp wykonawca będzie mógł żądać, by projektowane postanowienia umowy nie przewidywały:

  • odpowiedzialności wykonawcy za opóźnienie, chyba że jest to uzasadnione okolicznościami lub zakresem zamówienia;
  • naliczania kar umownych za zachowanie wykonawcy niezwiązane bezpośrednio lub pośrednio z przedmiotem umowy lub jej prawidłowym wykonaniem;
  • odpowiedzialności wykonawcy za okoliczności, za które wyłączną odpowiedzialność ponosi zamawiający;
  • możliwości ograniczenia zakresu zamówienia przez zamawiającego bez wskazania minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron. 

Obligatoryjne postanowienia umowy

Na podstawie art. 436 n. Pzp wykonawca będzie mógł żądać, aby w umowie zamawiający określił m.in. planowany termin zakończenia usługi, dostawy lub robót budowlanych oraz, w razie potrzeby, planowane terminy wykonania poszczególnych części usługi, dostawy lub roboty budowlanej, określone w dniach, tygodniach, miesiącach lub latach, chyba że wskazanie daty wykonania umowy będzie uzasadnione obiektywną przyczyną. Wykonawca może również wymagać, aby zamawiający określił łączną maksymalną wysokość kar umownych, których będą mogły dochodzić strony. 

Zasady wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy

W art. 439 n. Pzp zostały uregulowane zasady wprowadzania w umowach zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, jeżeli przedmiotem umowy są roboty budowlane lub usługi, a umowa zawarta jest na okres dłuższy niż 12 miesięcy – w przypadku wzrostu lub obniżenia cen materiałów, lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, względem ceny lub kosztu przyjętych w celu ustalenia wynagrodzenia wykonawcy zawartego w ofercie. 

Wykonawca będzie mógł żądać od zamawiającego określenia w umowie wskazania poziomu zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, który będzie uprawniać wykonawcę do żądania zmiany wynagrodzenia, początkowego terminu ustalenia zmiany wynagrodzenia, sposobu ustalania zmiany wynagrodzenia, sposobu określenia wpływu zmiany ceny materiałów lub kosztów na koszt wykonania zamówienia, określenia okresów, w których może następować zmiana wynagrodzenia wykonawcy oraz maksymalnej wartości zmiany wynagrodzenia, jaką dopuszcza zamawiający w efekcie zastosowania postanowień o zasadach wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia.

Wykonawca, którego wynagrodzenie zostanie zmienione wskutek wzrostu lub obniżenia cen materiałów, lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, będzie zobowiązany do zmiany wynagrodzenia przysługującego podwykonawcy, z którym zawarł umowę, w zakresie odpowiadającym zmianom cen materiałów lub kosztów dotyczących zobowiązania podwykonawcy, jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane lub usługi, a okres obowiązywania umowy będzie przekraczać 12 miesięcy.

Postanowienia umowne przewidujące opcję 

Na podstawie art. 441 n. Pzp zamawiający będzie mógł skorzystać z opcji, jeżeli przewidział opcję w ogłoszeniu o zamówieniu lub w dokumentach zamówienia. Wykonawca będzie mógł żądać od zamawiającego określenia w postaci zrozumiałych, precyzyjnych i jednoznacznych postanowień umownych, rodzaju i maksymalnej wartości opcji oraz okoliczności skorzystania z opcji. 

Zakazane postanowienia w umowie o podwykonawstwo 

Na podstawie art. 463 n. Pzp wykonawca w umowie o podwykonawstwo nie będzie mógł przewidywać postanowień kształtujących prawa i obowiązki podwykonawcy, w zakresie kar umownych oraz postanowień dotyczących warunków wypłaty wynagrodzenia, w sposób dla niego mniej korzystny niż prawa i obowiązki wykonawcy, ukształtowane postanowieniami umowy zawartej między zamawiającym a wykonawcą.

Odwołanie

Na podstawie art. 513 pkt 3 n. Pzp możliwe będzie wniesienie odwołania na zaniechanie przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia lub zorganizowania konkursu na podstawie nowego Pzp, jeżeli zamawiający był do tego obowiązany.
Odwołanie i przystąpienie do postępowania odwoławczego, wniesione w postaci elektronicznej, będą wymagały opatrzenia podpisem zaufanym (art. 508 ust. 1 n. Pzp). 
 

Przypisy